تست ایست قلبی بدون حضور اورژانس!

تشخیص سریع شناسایی «ایست قلبی» بدون حضور اورژانس

سالانه عده زیادی بر اثر بیماریهای قلبی سرخرگی جان که مردها و بطور معمول فشار خون ، چربی، چاقی، فقدان جنبش، سوابق خانوادگی، مصرف سیگار و دخانیات، سبک و شیوه زندگی نامتناسب و نداشتن برنامه تغذیه‌ای سالم قوت بخش ازمهمترین عوامل حمله و ایست قلبی است.

نخستین قدم برای شناسایی ایست قلبی پرسیدن پرسشی عملی از فرد است.

می‌توانید از وی بخواهید که لبخند یا چشمک بزند یا حتی زبانش را از دهانش بیرون آورد.

چنانچه فرد نتوانست این قبیل از کارها را انجام بدهد، احتمال دارد گرفتار ایست قلبی شده باشد.

ایست قلبی چیست
در مرحله دوم از فرد بخواهید یک جمله را بطور کامل بگوید، در این وضعیت چنانچه جمله‌ای از دهن او خارج نشد احتمال اینکه فرد گرفتار ایست قلبی شده باشد، بیش‌تر است.

در مرحله پایان از وی بخواهید هر دو دست علی الخصوص دست چپ خود را بالا بیاورد، چنانچه نتوانست این کار را نیز انجام دهد جای تاسف است که به احتمال خیلی زیاد گرفتار ایست قلبی شده است.

البته در این وضعیت تماس گرفتن با اورژانس نخستین و بااهمیت‌ترین اقدام است و نظر قطعی و نهایی را دکتر متخصص اعلام میکند.

طبق گفته پژوهشگران دانشگاه کاردیولوژی آمریکا چنانچه ایست قلبی شب یا در تعطیلات پایان هفته اتفاق بیوفتد، احتمال مرگ به مراتب افزون‌تر از زمانیست که در طول روزهای هفته رخ دهد! 

طبق برآیند این مطالعه، احتمال زنده ماندن ناشی از ایست قلبی در وقت استراحت شب در قیاس با وقوع ایست قلبی در طی روز چهار نسبت کمتر است.

ایست قلبی یا آرست قلب در پزشکی، بصورت توقف جریان خون شناخته میشود.

در این وضعیت عضلهٔ قلب هیچ‌گونه انقباضی نداشته و قلب هیچ خروجی و جریان خونی ندارد.

ایست قلبی با «حمله قلبی» یا اختلال خونرسانی به قلب، متمایز است. هرچند احتمال دارد ایست قلبی در اثر یک حمله و سکته قلبی نیز اتفاق بیافتد.

یافته‌های مطالعه جدید براساس آنالیز داده‌های بیشتر از ۱۵۱ هزار فرد بزرگسال گرفتار ایست قلبی بوده که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ در بیمارستانی در آمریکا بستری بوده اند.

یوچنا اوفوما، سرپرست گروه پژوهش، دراینباره میگوید: «حدود پنجاه درصد از ایست قلبی در شفاخانه در طی زمان استراحت مریض در شب اتفاق می‌افتد»

طبق گفته پژوهشگران، در صورت التیام و بهبود احتمال زنده ماندن فرد گرفتار ایست قلبی که در طول استراحت شبانه رخ میدهد، این شرایط میتواند بر شمار بیماران زنده مانده تاثیر گذارد.

نشانه‌های ایست قلبی:

گاهی وقتها، چند دقیقه پیش از ایست قلبی، فرد احتمال دارد علائمی شبیه به حمله و سکته قلبی را داشته باشد. این نشانه‌ها شامل:

  • فقدان هوشیاری یا غش کردن
  • از حال رفتن
  • درد ناحیه سینه
  • سختی نفس
  • تپش شدید قلب
  • کاستی

با وجود این، در بیشتر موارد و خلاف حمله و سکته قلبی، فردی که گرفتار ایست قلبی میشود احتمال دارد نشانه‌های زیر را نیز تجربه کند:

  • فقدان پاسخگویی
  • قطع فرایند تنفس
  • فقدان نبض
  • زمین خوردن غیرمنتظره

این نشانه‌ها ناگهان ظاهر می‌شوند و بیشتر موجب فوت فوری فرد بیمار خواهند شد.

چنانچه دچار حمله و سکته قلبی شده اید، در معرض ریسک مبتلا شدن به ایست قلبی نیز هستید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 11 =