دلایل ریزش مو

دلیل کاهش و ریزش مو و راههای درمان کچلی

کاهش و ریزش مو یکی از بارزترین مشکلات اضطراب انگیز و ازمهمترین عوامل کاهش دهنده اعتماد بنفس در افرادست که بیشتر مردان را درگیر مینماید.

به تازگی محققان موسسه تحقیقاتی دانشگاه استنفورد موفق به توسعه راهکاری جدید با بکارگیری سلول‌های بنیادی پرتوان شده اند که باعث رشد مو ی مجدد در سر افرادی میشود که درحال طاس شدن هستند.

راههای درمان طاسی

بطور میانگین هر فردی هر روزه ۱۰۰ تار مو از دست میدهد ولی چنانچه شدت و سرعت کاهش و ریزش مو از این سطح فراتر رود فرد نم نم گرفتار طاسی جزئی یا کامل میشود.

درمان طاسی سر به یاری سلول‌های بنیادی می‌تواند گامی بزرگ در درمان طاسی باشد.

در این شیوه از پیوند فولیکول‌های موی بخشی از سر فرد برای قسمت‌های که گرفتار ریزش شدید مو شده، استفاده میشود.

در این شیوه درمانی نوین به یاری سلول‌های بنیادی دستکاری شده مأخذ نامحدودی از سلولهای فرد بیمار بدست می‌آید و خلاف شیوه‌های پیشین تنها محدود به دستیابی فولیکول‌های موجود در مو نمی‌شود و از سلولهای پوستی و بنیادی هم استفاده میکند.

۹ علت ریختن مو و شیوه‌های درمان آن‌ها

ریزش زیاد مو سبب هراس و دلواپسی است.ولی خوشبختانه درمان‌های گوناگونی هم برای آن وجود دارند.

همه انسان‌ها موهایشان می‌ریزد، وقتیکه حمام هستید، موها را خشک یا شانه میکنید احتمال دارد چندین تار بریزد و این بطور کامل نرمال و عادیست.

بطور میانگین، ما حدود ۵۰ تا یکصد تار موی خود را در طی روز از دست می‌دهیم.این مقدار نرمال ریزش موها است.علت آن هم از میان رفتن موهای مرده و جایگزینی موهای جدید است.

ولی چنانچه موهای شما بیشتر از این شمار است، گرفتار ریزش غیرطبیعی هستید و بایست آنرا درمان کنید.

۱ بیماری تلوگن افلویوم (Telogen effluvium)

Telogen effluvium، بیماری پوسته سر است که بعد از بارداری، جراحی‌های اساسی و مهم، کم کردن وزن شدید یا اضطراب و نگرانی زیاد بوجود میآید.در اثر این پدیده شما روزانه دسته دسته موهای خود را علی الخصوص هنگام شامپو کردن، حالت دادن یا شانه زدن آن‌ها از دست خواهید داد.

این مسئله می‌تواند پیامدهای جانبی بعضی از داروها همچون داروهای ضدافسردگی، ضد اضطراب و کاهش دهنده التهاب نیز باشد.

در طی این بیماری، موها قبل از این که از پوسته سر بیرون بیایند بسیار سریعتر از حالت نرمال، از فاز رویش به فاز استراحت می‌رسند.

نشانه‌ها: زنان بطور طبیعی شش هفته تا ۳ ماه بعد از اتفاق‌های اضطراب و نگرانی زا گرفتار ریزش موی شدید می‌شوند.در زیادترین حد این اختلال احتمال دارد مشت مشت موهای خود را از دست بدهید.شیوه‌های درمان: در بعضی موارد، همچون بارداری یا جراحی‌های اساسی و مهم، باید صبر نمایید تا این مرحله ریزش تمام شود.ولی چنانچه نتیجتا مصرف داروها ریزش موی شدید دارید، با دکتر گفتگو کنید. تا دوز آن را بکاهد.

چنانچه نتیجتا اضطراب و نگرانی گرفتار این دشواری شده اید نیز بهترین راه اندک کردن اضطراب و هیجان‌های منفی است.

دو ریزش موی ارثی

ریزش موهای ارثی یکی از علل معمول ریزش موی سر است.این مشکلی است که امکان دارد فرد، ژن آنرا از مادر یا پدر خود اتخاذ میکند.

نشانه‌ها: نشانه‌های ریزش موی ارثی از اوایل ۲۰ سالگی شروع میشود.چنانچه هر دو والدین این مسأله را داشته باشند، فرزند هم گرفتار آن خواهد شد.ریزش موها در بعضی افراد پراکنده است یعنی بخش‌های گوناگونی از سر گرفتار کاهش و ریزش مو میشود.

برخی هم فقط بخش مشخصی ار سرشان می‌ریزد.

شیوه‌های درمان: با یاری ماینوکسیدیل می‌توانید تا حدی جلوی ریزش موها را بگیرید.به این منظور باید روزی دومرتبه از این محلول بهره جویی کنید.

دواهایی نیز به منظور پرهیز از ریزش موها برای آقایان و خانمها وجود دارد.

البته زنان بایستی مواظب پیامدهای جانبی این داروها باشید.

مصرف ماینوکسیدیل برای خانمهای حامله یا شیرده منع شده است.

برای آقایان نیز از داروهای خوردنی و فاینستراید استفاده میشود.

۳ اندک کاری تیرویید

میلیون‌ها نفر که بیشتر آن‌ها را خانم‌ها شکل میدهند ازبیماریهای تیروئید رنج میبرند.هنگامی که بدنتان خیلی اندک هورمون تیروئید را تراوش کند، گفته میشود که گرفتار اندک کاری تیرویید هستید.

تیروئید هورمونی است که مسوول سوخت و ساز بدن، تپش قلب و حالت‌های روحی آدم است.

چنانچه بدن تیروئید زیادی تولید کند، پرکاری تیرویید دارید.

هورمون تیروئید مسوول همه چیز در بدن از مصرف اکسیژن بدن گرفته تا رشد مو، پوست و ناخنها است.

زمانیکه این هورمون به میزان مکفی و درست در بدن تراوش نشود شما شاهد دگرگونی هایی در جسم خود خواهید بود.

نشانه‌ها: اندک کاری تیرویید سبب افزایش وزن، ملال و خستگی، یبوست، افسردگی و اخلال در تمرکز میشود.مو، ناخن و پوست نیز مواردی هستند که نتیجتا این اختلال زیان می‌بینند.این مسئله بیشتر در زنان بالای پنجاه سال بسیار مرسوم است.

پر کاری تیرویید نیز سبب کاهش وزن، ضربان قلب نامنظم، عصبی بودن، پرخاشگری، اسهال، پوست نمناک، کاستی عضلانی و تغییر حالت چشم میشود.نتیجتا این اختلال چون سوخت و ساز بدن افزون میگردد، احتمال دارد موهای خود را نیز از دست بدهید.

شیوه‌های درمان: برای بیماری‌های تیروئید می‌بایست به دکتر مراجعه نمائید تا داروهای مناسب با دوز لازم را برای شما تجویز نماید.

چهار لوپوس (زخم پوستی)

لوپوس نوعی بیماری مزمن خود ایمن است که خود ساختار ایمنی بدن به ساختارهای تندرست و سالم صدمه میرساند.حدود ۱ پنج میلیون نفر از مردم جهان به این اختلال گرفتار هستند و بیشتر آن‌ها را خانم‌ها شکل میدهند که در طول سال‌های باروری تحت تاثیر این اختلال هستند..

نشانه‌ها: لوپوس اصولا با ملال و خستگی مفرط، سردرد، زخم‌های دهانی و مفاصل متورم همگام است.خیلی از افراد در قسمت استخوانی بینی خود گرفتار لکه پروانه‌ای شکل هستند و حساسیت بالایی به اشعه نور خورشید پیدا میکنند.از دیگر نشانه‌های آن بایست به تب، ورم دست و پا و پف اطراف چشم‌ها، درد سینه و کاهش گلبول‌های قرمز خون اشاره کرد.

بیشتر مردم نیز موهای که مردها.

با توجه به اینکه این علائم در شرایط دیگر هم محتمل است بروز کنند لوپوس را مقلد بزرگ نام نهاده ا ند.

شیوه‌های درمان: چنانچه دچار ریختن مو و درد مفصل‌ها، ملال و خستگی و دیگر نشانه‌های لوپوس شدید قطعا به متخصص روماتیسم مراجعه نمایید.شاید دکتر متخصص برایتان داروهای خوردنی همچون پرد نیزون تجویز میکند.

چنانچه لکه‌های در کاسه سر خود دارید بایست به متخصص پوست مراجعه نمایید تا لوسیون‌های مناسب برایتان تجویز نماید..

پنج نقص آهن

زنانی که پریودهای سخت دارند یا خوراکی‌های آهن‌دار مصرف انجام نمی‌دهند امکان دارد در خطر نقص آهن قرار داشته باشند.نقص آهن منتهی به اندک شدن سول‌های قرمز خونی میشود.

گلبول‌های سرخ خون مسوول حمل اکسیژن و هموگولوبین هستند و انرژی واجب و ضروری را به آدم می‌رسانند.

نشانه‌ها: نقص آهن سبب ملال و خستگی مفرط، کاستی و رنگ پریدگی میشود.این اختلال احتمال دارد با سردرد، آشفتگی در تمرکز، دست و پای سرد و ریختن مو نیز همراه باشد.شیوه‌های درمان: خوراکی هایی که شامل آهن هستند همچون گوشت گوساله، ماهی، سبزی‌ها سبز، حبوبات و غلات زیادی استفاده کنید.این خوراک‌ها را بهمراه خوراکی هایی که ویتامین c دارند استفاده کنید تا آهن آن‌ها به خوبی جذب شوند.

زنان به هجده میلی گرم آهن در طی روز احتیاج دارند. و بعد از یائسگی نیز به ۸ میلی گرم آهن در طی روز احتیاج دارند..

چنانچه قصد دارید از مکملهای آهن بهره جویی کنید قطعا قبل از مصرف با دکتر خود هماهنگ کنید.

برای پیشگیری از ریزش مو می‌توانید از قرصهای آهن بهره جویی کنید.

شش کیست داخل تخمدان

خیلی از خانمها از پیامد کیست داخل تخمدان رنج میبرند.این اختلال میتواند از ۱۱ سالگی شروع شود و سبب فقدان تعادل هورمونی میشود.

PCOS اصولا منتهی به نازایی نیز میشود.

9 دلیل ریزش مو و روش های درمان آنها

نشانه‌ها: PCOS میتواند باعث رشد موهای صورت، پریودهای نامنظم، اکنه و کیست داخل تخمدان شود.چنانچه به ریزش موی سر گرفتار شده اید، احتمال دارد متوجه بشوید رشد موهای دیگر نواحی پیکرتان بالاتر رفته است.اینها نشانه‌های کیست داخل تخمدان هستند.

شیوه‌های درمان: بیشتر بیماری‌های PCOS با قرص‌های ضدبارداری درمانپذیر هستند.این داروها حاوی ضد استروئیدهای قوی هستند که بازدارنده از تراوش تستوسترون میشود.

چنانچه قادر نیستید از قرصهای ضدباراداری بهره جویی کنید، احتمال دارد دکتر متخصص، دواهایی همچون اسپیرونولاکتون برایتان تجویز نماید. که بازدارنده از تراوش هورمون‌های مردانه می‌شوند.

کم کردن وزن نیز میتواند در کاهش اثرات هورمون‌های مردانه تاثیرگذار باشد.

۷ تندرستی پوست سر

پوست سری که تندرست و سالم نیست میتواند باعث التهاب و مانع از رویش موها شود.اختلالات پوستی که سبب کاهش و ریزش مو می‌شوند شامل چربی نابهنجار پوست، شوره سر، سوریاس و بیماری‌های قارچی هستند.

نشانه‌ها: چربی نابهنجار پوست سبب پوسته ریزی پوست سر میشود و شوره‌های زرد رنگ و چرب روی شانه‌های و لای موهای فرد بطور کامل مشخص هستند.شوره سر نتیجتا مخمری بنام مالاسزیا، نوسانات هورمونی بدن یا چربی بیشتر از اندازه سر به وجود می‌آیند.سوریاس نیز سبب تغییر پوسته سر میشود که پوسته‌های ضخیم و سفید به وجود میاورد که نتیجتا کشیده شدن احتمال دارد خون بیفتد.

بیماری‌های قارچی نتیجتا تماس با حیوانات یا انسان‌های آلوده به آدم سرایت میکنند و نشانه‌های آن شامل لکه‌های قرمز رنگ در کف سر است.

شیوه‌های درمان: برای علاج شوره سر شامپوهای گوناگونی در بازار وجود دارند کی می‌توانید از آن‌ها بهره جویی کنید.برای سوریاس و قارچ‌های پوستی نیز دارو هستند که بایست با تجویز دکتر متخصص آن‌ها را استفاده کنید.

۸ تاسی سر

تاسی نوعی پیامد است که ساختار ایمنی بدن به پیازهای مو صدمه میرساند.این پیامد دامنگیر اشخاص بسیاری در دنیا و در هر دو جنس مرد و زن یکسان است.

علت این امر ناشناخته است ولی ارتباط نزدیکی با تشویش و مریضی‌ها دارد.

9 دلیل ریزش مو و روش های درمان آنها

نشانه‌ها: این پیامد به ۳ شکل خود را نشان می‌دهد: تاسی عموما به صورت دایره‌ای در کاسه سر، ابروها یا پاها آشکار میشود.ریزش موهای کف سر بنام تاسی توتالیس و ریزش سایر موها بنام تاسی یونیورسالیس شناخته می‌شوند.بعضی از بیماران معتقدند پیش از پیدایش تاسی، آن‌ها در منطقه‌ای که گرفتار ریزش شده است چیزی همچون سوز یا التهاب را حس می‌کرده اند.

شیوه‌های درمان: تاسی اصولا با کورتیکواستروئیدها درمان می‌شوند.در بعضی موارد، ماینوکسیدیل نیز میتواند تاثیرگذار باشد.

ولی مهم‌تر از همه این است که اضطراب و نگرانی اندکی داشته باشید.

۹ رسیدگی بیشتر از اندازه به موهابیشتر از اندازه شامپو کردن، حالت دادن، سشوار کشیدن، رنگ کردن، کراتینه کردن و .. به موها زیان وارد می‌کنند.گرمی و مواد شیمیایی به موها زیان وارد می‌کنند و سبب شکستن و ریزش موها می‌شوند.

نشانه‌ها: موهایی که صدمه دیده اند بسیار ساده و راحت شکسته و خرد می‌شوند و وقتی می‌ریزند شما پیاز موها را نمی‌بینید.

شیوه‌های درمان: از وسایلی که سبب ازدیاد گرمی موها می‌شوند، استفاده ننمایید.سشوار را روی باد سرد تنظیم نمایید و حتی الامکان از اتوی مو استفاده ننمایید.

موها را تا دو یا سه درجه روشن‌تر از رنگ نرمال خود رنگ کنید.

برای روشن کردن موها مواد شیمیایی زیادی نیاز است و بنابراین آن، زیان بیشتری به مو وارد میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =