آشنایی با دردهای ناشی از رشد

دردهای ناشی از رشد چگونه درمان می‌شوند؟

دردهای عضلانی استخوانی از شکایت‌های رایج در سنین رشد است، تاکنون علت اساسی ایجاد این دردها شناخته نشده است.شروع درد در اواخر روز که گهگاه سبب بیداری کودک از خواب میشود و افزایش درد با فعالیت‌های طبیعی که سبب تعارض است از جمله خصوصیات دردهای رشد در اطفال است.

هم چنین درد مختص به مفاصل کودکان نیست و در لمس و فشردن مفصل، ماهیچه و استخوان درد نیز ایجاد میشود.این نوع درد با فعالیت تشدید میشود و در روز افزایش میابد، هرچند که میتواند از چند دقیقه تا چند ساعت زمان ببرد. دردهای ناشی از رشد زیادتر در پاها تظاهر میکنند و غالبا در هنگام عصر یا شب تشدید میگردد.

این دردها کودکان ۳ تا دوازده سال را افزونتر متاثر میکند.

دردهای هنگام رشد منتهی به زیان‌های درازمدت نمی‌شود.

دردهای ناشی از رشد بیشتر به صورت احساس گرفتگی در هر دو پا نمایان می‌شوند و آن هم در ساق پا یا مچ پا این دردها ران را نیز تحت تاثیر قرار میدهند. این دردها البته منتهی به فقدان توانایی طفل در راه رفتن نمی‌شود و هیچ ارتباطی با لنگ زدن، زیان و یا عفونت ندارد. چنانچه درد تنها در یک پا بود، شاید درد ناشی از رشد نمیتواند باشد و در این موارد حتما بایست طفل خود را برای معاینه نزد دکتر ببرید.

چه چیز سبب دردهای ناشی از رشد می‌شود؟
دلیل این دردها ناشناخته است هرچند این دردها در اطفال فعال یا کودکانی که مفاصل انعطاف پذیرتری دارند، بیشتر رایج است.

چکار می‌توان کرد؟
درد ناشی از رشد در منزل بیشتر درمان میشود و آن‌ها با دادن بعضی از داروها مانند پاراستامول یا ایبوپروفن گاهی وقتها یک مسکن پیش از خوابیدن و پس از یک روز فعال می‌تواند درد در موقع شب را بکاهد.


هیچ گاه از آسپیرین استفاده ننمایید، چون امکان مبتلا شدن کودک به نشانگان رای (یک پیامد نادر مغزی وخیم که به مصرف آسپیرین در اطفال مرتبط است) وجود دارد با وجود این ماساژ عضلات ساق پا و مفاصل و یا بکارگیری بسته‌های گرما همچنین سودمند است.

کفش‌های حمایتی نیز منتج به جلوگیری از دردهای ناشی از رشد میشود.
به طفل تان بیان کنید که این دردهای رشد بصورت دائمی ادامه نخواهند یافت و با بالارفتن سن، خود به خود فروکش خواهند کرد.

چه وقتی باید نزد دکتر رفت؟
درد تنها در یک پا باشد.
درد هم چنین بازوها را مورد تاثیر خود قرار دهد.
درد در طی روز به جز شب ادامه یابد.
تورم مفاصل بوجود بیاید.
میزان حرارت بالای بدن اتفاق بیوفتد.
کودک اشتهایش را از دست بدهد.
کم کردن وزن اتفاق بیوفتد.
بی میلی به راه رفتن یا لنگ زدن اتفاق بیوفتد.
دکتر برای رد بیماری‌های دیگر مانند آرتریت، کمبود ویتامین دی، یا نرمی استخوان یا حتی مبتلا شدن به سرطان خون باید ارزیابی هایی را روی کودک انجام دهد.

دکتر متخصص هم چنین کودکتان را معاینه خواهد کرد و احتمال دارد سوالاتی در زمینه برخی ازبیماریهای خاص که نشانه‌های مشابهی دارند، مانند «نشانگان پاهای بی قرار» بپرسد.

این نشانگان با حس ناخوشایندی در پاها و گرایش غیرقابل کنترل برای وول دادن پاها برای راحت شدن معلوم میشود.

ندرتا احتمال دارد دکتر متخصص بررسی خون ، رادیوگرافی با اشعه ایکس و دیگر آزمون‌های تشخیصی را برای گزینش دلیل پادرد کودک تجویز نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =