رابطه استفاده از هدست با سلامتی

برای تندرستی گوش خود موقع استفاده از هدست این نکته‌ها را مراعات کنید.

گوش کردن به موزیک یا هر نوع صوت با بکارگیری هدست ‌ها میتواند منجر به اندک شنوایی در اشخاص شود. گفتنی است؛ دلیل این امر، زیان وصول به سلول‌ها است.

هدست

شیوه درست بکارگیری هدست

تحقیقات نشان می‌دهد؛ علی الخصوص وقتی فرد در یک محیط شلوغ به آوای هدست گوش میکند، سلول‌های گوش نوعی سیگنال منحصر بفرد برای مغز می‌فرستند و مغز پیام خاصی را به گوش مخابره میکند.
مغز دستور میدهد تا فرد تنها صداهایی را که بصورت تفکیک شده و با قدرت اندک که به دلیل بکارگیری هدست است، را بشنود و بنابراین به آهستگی فرد قابلیت شنیدن اصوات گوناگون در یک محیط شلوغ را از دست میدهد و شنوایی او کاهش میابد.
طبیبان توصیه اکید میکنند تا اشخاص چنانچه هم از هدست استفاده میکنند، آوای آن را اندک کرده، به صورتی که بتوانند آوای محیط اطراف خود را بشنوند و نیز از گوش کردن به یاری هدست در محیط‌های شلوغ به جد پرهیز کنند، زیرا سبب اندک شنوا شدن آن‌ها میگردد.

هشدارکارشناسان

متخصصان هشدار میدهند که با تداوم این شرایط در دهه آتیه شاهد افزایش شدید شمار افرادی خواهیم بود که از مشکلات متنوع شنوایی رنج میفبرند.

نکته بسیار جالب آنکه به عقیده متخصصان پزشکی، استفاده ازگوشی حتی به منظور پرهیز از شنیدن صداهای مزاحم محیطی هم کار غلطی است و امکان دارد در نهایت منتج به کاهش میزان شنوایی شود.

مشکل با اهمیتی که در اینجا پیش میاید، آن است که ماه‌ها و حتی چند سال بعد از بکارگیری گوشی عارضه‌های این کار مشخص نمی‌شود و شاید یک دهه زمان ببرد تا جوانان و نوجوانان بفهمند بوسیله استفادا یکسره از هدفون چه زیان شدیدی به سلامتشان وارد کرده‌اند.

پیشرفت فناوری به ضرر انسان!

یکی از علائم زیان وصول به گوش به دلیل گوش کردن زیاد به موزیک از مسیر هدفون آن است که زمانی شما یک محل پر سر و صدا را ترک میکنید، گوشتان تا زمانی زنگ می‌زند.

چنانچه زمانی به گوشتان استراحت دهید شاید وضعیت التیام و بهبود خواهد یافت، ولی چنانچه مرتبا از هدفون بهره جویی کنید، گوش داخلی شما نیز زیان می‌بیند که در اینصورت احتمال دارد قدرت شنوایی شما بصورت دائمی کاسته شود..

جای تاسف است که به دلیل تولید باتری‌های پرقدرت با عمر بالا کم‌تر کسی به گوشش استراحت می‌دهد و این از مواردیست که پیشرفت فناوری در عمل به ضرر آدم تمام شده است.

برآیند یک پژوهش که بوسیله آزمایشگاه‌های آگوستیک ملی استرالیا انجام شده نشان میدهد ۲۵درصد از اشخاصی که دستگاه‌های پخش موزیک قابل حمل استفاده میکنند، آنقدر از این وسیله استفاده کرده اند که به شنوایی خود زیان جدی رساندهفاند و تحقیقات بعدی موسسه سلطنتی ملی ناشنوایان انگلستان هم پایدار کرد جوانان هجده تا۲۴ ساله بیش ازدیگر گروه‌های سنی در مواجه با خطرات حاصل از استفاده یکسره از هدفون هستند.

با این حساب چنانچه شب تا بامداد و بامداد تا شب هدفون در گوش دارید و موزیک می‌شنوید پسندیده‌تر است در این عادت غلط تجدید نظر کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 13 =