چرا خونریزی های دوران بارداری باید جدی گرفته شود؟

چرا خونریزی های دوران بارداری باید جدی گرفته شود؟

خانم هایی که در دوران بارداری خونریزی و لکه بینی را تجربه می کنند می دانند که این موضوع کاملا متفاوت با خونریزی های پریود قبل از حاملگی است. ولی کماکان مادران باردار آن را نوعی پریود در بارداری می نامند.

این حالت به شرایطی گفته می شود که خونریزی مهبل بسیار کم و اندک بوده و رنگ این خونریزی قرمز رنگ متمایل به قرمز تیره و قهوه ای می باشد. این شرایط در اوایل بارداری (هفته هاس نخست دوران حاملگی) یک رخداد و شرایط مرسوم محسوب می گردد.

علل خونریزی های دوران بارداری

از هر 5 زن حامله، ۱ نفر در ۳ ماهه ابتدای حاملگی دچار لکه بینی میشود.
آیا این لکه بینی و خونریزی به معنای خونریزی (عادت) ماهیانه در دوره حاملگی است؟
نه ، چنین چیزی امکان ندارد.

بعبارتی احتمال خونریزی از مجرای واژن در دوره حاملگی وجود دارد ولی نه به علت خونریزی (عادت) ماهیانه شدن بلکه به علل و دلایل متعدد دیگری.

چرا در دوران حاملگی پریود اتفاق نمی افتد؟

در چرخه عادت ماهانه (پریود) ماهانه هر دفعه تخمکی آزاد شده ماده‌های معدنی و به نزدیکی رحمی می‌رساند.

در این هنگام دیواره داخلی رحم جهت مراقبت از نطفه‌ای که شاید شکل میگیرد ضخیم و پرخون میشود.

حال چنانچه تخمک بارور نشود، دیواره رحم ریزش کرده و خونریزی ماهانه شروع میشود.

زن حامله در بدنش تخمکی دارد که از قبل بارور شده از اینرو در انتها چرخه قاعدگی‌اش دیگر دیواره رحم فرو نمی‌ریزد و خونریزی (عادت) ماهیانه نمی‌شود.

به همین علت یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین نشانه‌های بازشناسی (تشخیص) حاملگی (بارداری) «عادت ماهانه نشدن» است.

علت‌های خونریزی‌های دوره حاملگی

۱ لانه‌گزینی جنین

در آغاز حاملگی (بارداری) بطور معمول زنان ۱ بار خونریزی دارند آن هم زمانیکه نطفه -که از این به بعد رویان (جنین) نام دارد- به دیواره رحم می‌چسبد.

این خون به صورت لکه‌های صورتی روشن یا قهوه‌ای روی جامه (لباس) دیده میشود. در آغاز حاملگی (بارداری) بطور معمول زنان ۱ بار خونریزی دارند.

۳ ماهه اول

a حاملگی (بارداری) بیرون (خارج) رحمی: بعضی از خانمها تصور میکنند حاملگی (بارداری) بیرون (خارج) رحمی یعنی تخمکی مجددا در رحم بارور شود.

در اصل این دشواری زمانی ایجاد می‌‌شود که رویان (جنین) به جای رشد در درون رحم وارد لوله‌های فالوپ (لوله‌هایی که از بالا به رحم وصل می‌شوند و از تخمدان‌ها می‌آیند) شده و در آنجا رشد میکند.

b سقط: گاهی خونریزی در این دوره به علت سقط رویان (جنین) است که بطور معمول حدود هفته دوازدهم حاملگی (بارداری) رخ میدهد.

c عفونت دهانه رحم

d ایجاد لخته خونی پشت جفت (بند ناف) در حال رشد

تمام خونریزی‌های سه ماهه نخست اساسی و مهم هستند و در صورت ایجاد بایست با دکتر متخصص خانم‌ها در میان گذاشته شوند. علی الخصوص خونریزی‌هایی که پیش از نخستین سونوگرافی (زمانی که حاملگی (بارداری) درون رحم تایید می‌شود) رخ می‌دهند.

۳ ماهه دوم و سوم

خونریزی‌های این دوره حاملگی (بارداری) هم اساسی و مهم هستند و هیچ ارتباطی به خونریزی (عادت) ماهیانه شدن ندارند و توانایی دارند به علل و دلایل زیر باشند:

جفت سرراهی: در ۱ حاملگی (بارداری) عادی جفت می‌بایست در نیمه فوقانی رحم قرار گیرد که گهگاه جفت به قسمت پایینی رحم (گردن رحم یا سرویکس) آمده و این قسمت را مسدود میکند گهگاه هم بخشی از رگ‌ها (ی) جفت در قسمت والای سر رویان (جنین) نمایان میشود.

جدا شدن زودرس جفت (با درد شکمی همراه است)

علل خونریزی های دوران بارداری

زایمان زودرس

در برخی زنان وقتیکه کیسه آب پاره میشود، امکان دارد در مایع بیرون (خارج) شونده از تن خون دیده شود.
بطور کلی چنانچه در دوره حاملگی روی لباس‌تان لکه خون دیدید خونسردی شما را حفظ نمایید، چون احتمال این‌که خطری جدی شما و جنین‌تان را تهدید کند، اندک است. ولی قطعا دکتر (پزشک) معالج‌تان را در جریان بگذارید.

منبع
گردآورنده: راضیه حسینی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =