فایده تابش آفتاب در درمان بیماری ها

مزیت‌های باورنکردنی تابش آفتاب که شاید نمی‌دانید.

شاید می‌دانید. تابش آفتاب مأخذ اساسی ویتامین دی است؛ ویتامینی که به تامین کلسیم و فسفر در استخوان‌ها منتج میشود و جلوی بروز پوک شدن استخوان و عواقب ناشی از آن را میکیرد.

به همین سبب هم متخصصان توصیه میکنند هر روزه دست کم ده دقیقه در مواجه با آفتاب قرار بگیرید بطوریکه نور را از مسیر پوست و کف دست‌ها جذب کنید.

البته این به معنای بدون خطر بودن اشعه‌های زیان آور خورشید نیست.

پس بکارگیری ضدآفتاب را هرگز نبایستی فراموش کنید تا از آن طرف بام نیفتید و ریسک ظهور سرطان پوست تهدیدتان نکند.

نور و گرمای خورشید در سه ماهه تابستان بیشتر از هر وقت دیگری در سال سیاره ما را در بر می‌گیرد و در صورتیکه هوا بیشتر از حد معمول گرم نباشد، مردم دوست دارند وقت خود را خارج از خانه سپری کنند. البته واقع شدن در معرض تابش آفتاب بدون حفاظت مناسب در بهترین حالت ریسک ظهور چین و چروک و در بدترین حالت مبتلا شدن به سرطان پوست را افزایش میدهد.

از فایده‌های کم‌تر شناخته شده تابش آفتاب

در وضعی که بیشتر مردم از خطرات قرار گرفتن بیشتر از حد معمول در مقابل تابش اشعه آفتاب آگاه هستند، بسیاری نیز از این مسئله غافل هستند که تابش آفتاب فواید سلامت قابل توجهی را ارائه میکند.

با درنظر قرار دادن این مسئله که هنگام ترک خانه باید از فرآورده‌های مراقبت از پوست با کیفیت بالا استفاده کرده باشید، در دنباله با بعضی از فواید شگفت انگیز تابش آفتاب که شاید کم‌تر آن‌ها را شنیده باشید، بیشتر آشنا می‌شویم.

تابش آفتاب محتمل است به جلوگیری از بروز بدخیمی یاری رساند.

تنها گیاهان به متابولیز تابش آفتاب اقدام انجام نمی‌دهند و انسان‌ها نیز این عمل را انجام می‌دهند. طی فرآیندی پیچیده، بدن آدم تابش آفتاب را به ماده قوت بخش اساسی و مهم ویتامین دی تبدیل میکند.
رابطه مابین کمبود ویتامین D و سرطان برای نخستین بار توسط دکتر فرانک گارلند و دکتر سدریک گارلند از دانشگاه کالیفرنیا معین شد. بعد از مشاهده این که مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ در نیویورک تقریبا سه برابر افزون‌تر از نیو مکزیکو است، برادران گارلند این فرضیه را ارائه کردند که کمبود رویارویی با تابش آفتاب و بنابراین آن کمبود ویتامین D به تشکیل این اختلال منتج میشود.
تحقیقات علمی جدید مشخص کرده اند که کمبود ویتامین دی ریسک مبتلا شدن به بخش زیادی از سرطان‌ها، علی الخصوص بدخیمی‌های پستان و روده بزرگ، را افزایش میدهد.

فواید تابش آفتاب

تابش آفتاب برای افراد مبتلا به آلزایمر بافایده است.

تحقیقات علمی بالینی مشخص کرده اند که واقع شدن در معرض تابش آفتاب در طی روز به همراه تاریکی شبانه می‌تواند به بهتر شدن برخی جنبه‌های بیماری آلزهایمر ، مانند کاهش آشفتگی، افزایش سود وری خواب، کاهش شب زنده داری و کاهش فعالیت شبانه در این بیماران یاری می‌کند.

تابش آفتاب احتمال دارد ریسک مبتلا شدن به بیماری مولتیپل اسکلروزیس را بکاهد.

بیماری مولتیپل اسکلروزیس در جوامعی که از خط استوا دورتر هستند شایعتر است. اشخاصی که قبل از سن ۱۵ سالگی از مناطقی با خطر اندک به مناطقی با خطر زیاد نقل مکان میکنند، در ریسک خطر بالاتر برای مبتلا شدن به بیماری مولتیپل اسکلروزیس هستند.، در وضعی که نقل مکانی شبیه بعد از نوجوانی با خطر کم‌تر مبتلا شدن به این بیماری در ارتباط است. مشاهدات مشخص کرده اند که مواجهه محیطی و بخصوص، واقع شدن در معرض تابش آفتاب در دو دهه نخست زندگی، بر ریسک مبتلا شدن به بیماری مولتیپل اسکلروزیس موثر است.
بررسی‌های مختلف روی جوامع اروپایی نیز نشان داده اند نوزادانی که بعد از ماه اکتبر متولد شده بودند با خطر کم‌تر مبتلا شدن به بیماری مولتیپل اسکلروزیس و نوزادانی که بعد از ماه می‌به جهان آمده بودند با خطر بالاتر مبتلا شدن به این بیماری مواجه بوده اند. این وضعیت نشان میدهد که سطح ویتامین دی طی ۳ ماهه سوم بارداری احتمال دارد بر ریسک مبتلا شدن به بیماری مولتیپل اسکلروزیس تاثیرگذار باشد.

تابش آفتاب به بهبودی سوریازیس یاری می‌کند.

واقع شدن در معرض تابش آفتاب برای مبتلایان به سوریازیس خیلی بافایده است.

طی یک مطالعه، حمام آفتاب درمانی به مدت چهار هفته التیام و بهبود چشمگیر نشانه‌های سوریازیس را در ۸۴ درصد سوژه‌های زیر بررسی نشان داد.


تابش آفتاب می‌تواند. افسردگی اندک را بکاهد.

بررسی‌های بسیاری در زمینه پیوند بین تابش آفتاب و اخلاق و رفتار شکل گرفته اند. برآیند یک مطالعه جامع روشن کرد که تابش آفتاب سطوح ضد افسردگی طبیعی در مغز را افزایش میدهد.

در زمان‌های آفتابی، مغز هرچه افزونتر سروتونین می‌سازد که ترکیب شیمیایی مسئول التیام و بهبود اخلاق و رفتار است.

تابش آفتاب به سلامت استخوان در افراد با سن بالا یاری می‌کند.

ویتامین دی جذب کلسیم ، ماده معدنی قوی کننده استخوان، را تحریک مینماید.

فرآیند ایجاد ویتامین دی هنگامی که تابش آفتاب ۷-دی هیدروکلسترول در پوست را به ویتامین D۳ تبدیل میکند، شروع میشود.

پژوهشی جدید نشان داده است که رابطه‌ای نزدیک بین تراکم استخوان ی و سطوح ویتامین D۳ خون وجود دارد.

سطوح بالاتر ویتامین D۳ با نرخ کم‌تر شکستگی استخوان پیوند خورده است.

سطوح پایین ویتامین D۳ در خون نیز با نرخ بالاتر شکستگی استخوان در ارتباط است..


تابش آفتاب می‌تواند کیفیت خواب را التیام و بهبود ببخشد.

وقتیکه تابش آفتاب با چشم‌های آدم برخورد میکند، عصب بینایی پیامی را به غده‌ای در مغز ارسال میکند که ملاتونین (هورمونی که به خواب آدم کمک می‌کند) می‌سازد.

این غده تراوش ملاتونین را تا وقتیکه خورشید مجدد غروب کند، کاهش میدهد.

به بیان دیگر، واقع شدن در معرض تابش آفتاب طول روز ایجاد طبیعی ملاتونین در شب را افزایش میدهد.

سطوح پایین ایجاد ملاتونین با کیفیت پایین خواب، علی الخصوص در افراد با سن بالا، پیوند خورده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =