استفاده از جوراب واریس برای چه افرادی لازم است؟

چه افرادی از جوراب واریس استفاده کنند؟

وجود عروق خونی برجسته به رنگ آبی تیره بخصوص در پاها احساس سنگینی در پا، حساس شدن آن‌ها که غالبا با ت ورم پاها بعد از ایستادن درازمدت همگام است، نشانه واریس است.

اشخاص مختلف جامع در گروه‌های سنی متفاوت به علل مختلف در تمامی جهان جوراب واریس می‌پوشند و هر کس به طوری از التیام و بهبود جریان جریان خون حاصل شده، سود مند میگردد.

جوراب واریس چیست؟

این جوراب‌ها به مداوا و التیام و بهبود گستره وسیعی از مشکلات پا کمک فراوانی میکنند و گاهی کسانی هستند که بدون پوشیدن این نوع جوراب حتی قادر به راه رفتن نیستند! ولی پرسش اساسی اینجاس که چند ساعت از طی روز می‌بایست جوراب واریس را پوشید؟ و در این نوشتار برآنیم بطور مختصر و کاربردی به آن جواب دهیم. ولی پیش از آن چند مورد را همراه هم مرور خواهیم کرد:

جوراب واریس چیست؟
جوراب واریس، پا پوشی است فشاری بافته شده از الیاف الاستیک و طراحی شده جهت اعمال فشار تدریجی به پا در منطقه قوزک، ساق و ران پا که نهایتا به تسهیل جریان جریان خون در اندام تحتانی کمک فراوانی میکند.

این جوراب‌ها در سایزها، اشکال و رنگ‌های مختلف ایجاد و وابسته به نیاز فرد بیمار از کف پا تا ساق، زانو، بالای زانو و انتهای ران فرد بیمار را پوشش می‌دهد.


مکانیزم اثر جوراب واریس چیست؟
جوراب واریس با اعمال فشار تدریجی و منظم در سرتاسر پا با تسلط بر نیروی جاذبه زمین و هدایت خون وریدی به سوی قلب، فرآیند جریان خون تمام بدن را تسهیل کرده و به توصیه طبیبان، به مبتلایان به واریس و یا ادم لنفاوی (تجمع مایع لنف در پا) کمک شایانی خواهد کرد که دلیل ظهور هر دو پیامد نیز، فقدان توانایی عروق به بازگرداندن خون به قلب یا لفف به ساختار لنفاوی بدن است.

هم چنین این نوع جوراب‌ها از بوجود آمدن لخته‌ی خونی در پای اشخاص مستعد به DVT جلوگیری می‌نماید.

چه اشخاصی می‌باست از جوراب واریس استفاده کنند؟
بعد از ایجاد نخستین نوع جوراب واریس به شکل امروزی در کمپانی سیگواریس سوئیس در سال ۱۹۵۸، طبیبان همواره پوشیدن جوراب واریس را به ۲ دسته از اشخاص اکیداً توصیه میکنند.

اول اشخاصی که جریان خون طبیعی بدنشان در منطقه پاها شدیدأ نقص دارد و دسته دوم انسانهایی که به واسطه شرایط خاص محتمل است به مدت طولاتی در بستر و یا بی حرکت باشند و جهت پیشگیری از ایجاد لخته خون در پا (ترومبوز) می‌بایست از این محصولات فشار درمانی سود مند گردند.

آیا می‌توان جوراب واریس را در همه طول روز به پا داشت؟
چنانچه دکترتان توصیه خاصی در خصوص شیوه و میزان بکارگیری جوراب واریس دارد، حتماً از دستور دکتر متخصص تبعیت کنید در غیر اینصورت بطور همگانی این جورا ب‌ها به طوری طراحی شده است که درصورت گزینش و انتخاب فشار متناسب با شرایط فرد، میتوان از ابتدای روز هنگام برخواستن از رختخواب آن را پوشید و در انتها روز هنگام رفتن به رتخواب آنرا از پا بیرون آورد.

پوشیدن جوراب واریس در همه طول روز، با تسهیل و یاری به جریان خون به پاهای شما قدرت و انرژی مضاعف می‌بخشد و سبب ایجاد حال همگانی مناسب‌تر در فرد خواهد شد ولی باید به این موضوع توجه کرد که می‌بایست به پاها زمان استراحت نیز داد بنابراین بکارگیری جوراب واریس در هنگام استراحت و خوابیدن شبانه اصلاً توصیه نمیشود.

و ضروری نیست شما جوراب را بطور دائم به پا داشته باشید.
گرچه در این هنگام استثنائاتی نیز وجود دارد، بعنوان نمونه چنانچه بشما سفارش شده در هنگام سفرهای هوایی درازمدت از جوراب واریس بهره جویی کنید خیلی بافایده است. که در همه طول پرواز و حتی در موقع خواب در هنگام سفر هوایی جوراب را بطور دائم به پا داشته باشید و حتی تا چند ساعت بعد از اتمام پرواز نیز آن را به پا نگه دارید.

هم چنین برای شیفت‌های کاری درازمدت چندین ساعته و بدون استراحت شبانه نیز، میتوان این استثناء را قائل شد زیرا اصولاً به پا داشتن درازمدت این نوع جوراب مشکلی را برای فرد ایجاد نمیکند ولی بایست به خاطر داشته باشیم هرزچندگاهی میبایست به پا‌ها زمان استراحت داده شود.

آیا همه توانایی دارند جوراب واریس بپوشند؟
بله، همه اشخاص اجتماع با در نظر داشتن کلاس فشار مناسب توانایی دارند از برتری‌های این نوع جوراب سود مند گردند، ولی گروهی از اشخاص هستند که میبایست در پوشیدن این جوراب‌ها احتیاط واجب و ضروری را داشته باشند، ازجمله اشخاصی که حساسیت شدید پوستی دارند، اشخاصی که پوستشان به الیاف مختلف عکس العمل نشان میدهد،

آنهایی که دچار توم پا بدلیل وجود لخته خونی هستند، و آنهایی که تحت درمان‌های قلبی عروقی هستند، این اشخاص می‌بایست حتماً با مشاوره و تجویز دکتر از این نوع جوراب استفاده نمایند.

بنابراین جواب این پرسش که چه مدت می‌توان جوراب واریس را پوشید، آن است که بجز در موارد وجود تجویزات اختصاصی دکتر متخصص، به هر میزان که دوست دارید و با آن حس آسایش و راحتی میکنید ولی به یاد داشته باشید در موقع خواب شبانه، آن‌ها را از پا خارج کنید تا پاهایتان نیز استراحت نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 8 =