آیا نیکوتین برای مغز مفید است؟

نیکوتین برای مغز بافایده است.

برآیند تحقیقات روشن کرد که نیکوتین علاوه بر فراورده‌های زیان آور تنباکو می‌تواند برای مغز بافایده باشد. نیکوتین یک ترکیب آلی نیتروژن دار است که زیادتر در گیاهانی مانند تنباکو یافت میشود و در اندازه‌های کم‌تر در گوجه اروپایی ، سیب زمینی ، بادمجان و فلفل سبز یافت میشود.

۰٫۳ تا پنج درصد گیاه خشک تنباکو را نیکوتین می‌سازد و یک زهر اثرگذار بر سامانه عصبی است که در خیلی از حشره کشها بکار میرود.

نیکوتین در اندازه‌های کم‌تر یک انگیزندههای زیستی (محرک‌های زیستی) است و سبب اعتیاد و بخش زیادی از خصوصیات روانی دود تنباکو است.

نیکوتین جدا از فرآورده‌های زیان آور تنباکو می‌تواند مزیت‌های محافظتی برای مغزهای در حال پیر شدن داشته و حتی از بیماری آلزهایمر یا پارکینسون نیز ممانعت نماید.

پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه A&M تگزاس در پژوهشی که در گاهنامه Toxicology انتشار یافته، خبر دادند که قابلیت حفاظت نورونی نیکوتین احتمال دارد تا حدی به علت توانایی سرکوب اشتهای این ماده باشد.

آنها از مدل‌های حیوانی به منظور وارسی آثار نیکوتین بر مغزهای در حال کهنسالی بهره برده و آنها را به سه دسته تقسیم کردند.

هر دسته در آب آشامیدنی شان سطوح متفاوتی از این ماده را مطابق با تناوب کشیدن سیگار اخذ می‌کردند.

یک دسته دیگر نیز به عنوان دسته کنترل در این تست حضور داشت.

 نیکوتین

نیکوتین برای مغز بافایده است و از آلزایمر جلوگیری میکند.

برآیند نشان داد، گروهی که دوزهای پائین یا متوسطی از نیکوتین را اخذ کرده بودند، رد پایین‌تر از آن را در خون خود نشان دادند.

مضاف بر آن، هیچ تغییری در غذای مصرفی این حیوانات دیده نشد و هم چنین تفاوتی در شمار گیرنده مغزی آن حیوانی که به نیکوتین عکس العمل نشان می‌داد، مشاهده نشد. در سوی دیگر، گروهی که دوزهای بالای نیکوتین را اخذ کرده بودند، نه فقط میزان پایین‌تر خوراک مصرف کرده و وزن اندک کرده بودند، بلکه گیرنده‌های مغزی در ارتباط با نیکوتین بیشتری نیز داشتند.

این ماده میتواند در دوزهای بالا وارد مغز شود و مزیت‌های محافظتی برای مغزهای در حال پیر شدن داشته باشد. نیکوتین ولو در دوزهای بالا پیامدهای جانبی رفتاری نامطلوب مانند افزایش اضطراب را نشان نداد.

پژوهشگران بطور خاص نگران بودند که پیامدهای جانبی رفتاری امکان دارد در زمان ارائه دوزهای بالا از این ماده بوجود بیاید..البته هنوز به تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز بوده و پژوهشگران در مورد استفاده این ماده هشدار داده و گفتند که منظور آنها از مصرف نیکوتین، به شکل سیگار و دیگر دخانیات نبوده بلکه قصد دارند از آن به اشکال دیگر در حالت دارویی بهره ببرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − سه =