علت لرزش دست در جوانان و افراد میانسال

 لرزش دست ‌ها را مهم تلقی کنید

مواقعیکه لرزش دست ‌ها در سالهای پایین‌تر آغاز میشود، یا با علایم دیگری همگام است و پیشرفت میکند را باید جدی گرفت.

لرزش دست در اشخاص سالمند تا حدی عادی است.، ولی در جوانان می‌تواند دلیل دیگری داشته باشد که در این نوشتار به بااهمیت‌ترین علت‌های لرزش دست در سن و سال کمتر اشاره میکنیم.
هر چیزی احتمال دارد سبب لرزش دست هایتان شود، از جمله کار کردن زیاد با دست‌ها یا مبتلا شدن به یک بیماری

احتمال دارد لرزش این که این بیشتر در موقع بامداد مشاهده نمایید، زمانیکه در حال نوشتن یک پیام کوتاه یا آشامیدن قهوه هستید.

یا اینکه لرزش دست‌ها محتمل است به شکل یک مشکل همیشگی در آمده باشد.

چنانچه دچار مشکل لرزش دست هستید، خوبتر است بدانید شما تنها نیستید.

طبق تحقیقات علمی انجام شده در سال ۲۰۱۱ در دکتر متخصص خانواده امریکایی وول خوردن یا لرزش یکی از بخش‌های بدن رایج‌ترین اختلال حرکتی است و دست‌های شما بااهمیت‌ترین بخشی هستند که از این دشواری رنج میبرند.

چه عاملی سبب لرزش دست می‌شود؟

دکتر جوزف جانکوویک Joseph Jankovic استاد پزشکی اعصاب و دارای صندلی متمایز در بخش اختلالات حرکتی در دانشکده پزشکی بیلورBaylor می‌گوید: ” لرزش دست احتمال دارد بر اثر عوامل گوناگونی ظهور نماید، از جمله برخی مریضی‌ها مانند پارکینسون یا استفاده زیادتر از حد قهوه ”

چطور می‌توانید دلیل لرزش دست را مشخص کنید؟

در اغلب مواقع قادر نیستید دلیل لرزش این که این تشخیص دهید.

ولی دکتر متخصص می‌تواند زمان و چگونگی لرزش دست هایتان را مشخص کند.

به عنوان نمونه احتمال دارد گرفتار لرزش عملکردی شوید و زمانی ظهور میکند که درحال بلند کردن چیزی از زمین هستید یا با دست هایتان کاری می‌کنید جانکوویک می‌گوید این نوع لرزش زمانی مشخص است که درحال انجام کاری خلاف جاذبه زمین هستید – به عنوان نمونه زمانیکه در حال خوردن یا آشامیدن هستید یا هنگامی که سعی میکنید چیزی را بلند کرده و جلوی صورت خود نگه دارید.

نیز امکان دارد گرفتار لرزش دست در موقع استراحت باشید، به این معنی که دست‌های شما در حالت بی حرکتی هم لرزش دارند.

دکتر جانکوویک می‌گوید: بدون در نظر داشتن نوع لرزشی که با آن روبه رو هستید، چنانچه لرزش دست شما با فعالیت‌های هر روزه تان تداخل می‌یابد و یا سبب آزار دیگران میشود، زمان آن رسیده که به دکتر رجوع کنید.

لرزش دست

دلیل لرزش دست در جوانی

۱ لرزش دست در نهایت لرزش اساسی Essential tremor

دکتر گوردون بالتاک Gordon Baltuch، مددکار و استاد جراحی مغز و اعصاب دانشگاه پنسیلوانیا Pennsylvania و مدیر تحقیقات علمی بیماری پارکینسون ، می‌گوید: تا حدی رایج‌ترین نوع لرزش مزمن دست – ۱ نفر از هر ۲۵ نفر یا چهار درصد جمعیت احتمال دارد این نوع لرزش را تجربه نمایند – لرزش اساسی است که زمانی اتفاق میوفتد که شما در حال انجام یک کار با دست‌های خود هستید.
چنانچه دست‌های شما در موقع تایپ کردن یا نوشتن می‌لرزند، یا زمانی که میخواهید ابزاری مانند نمکدان را بلند کنید یا یک لیوان آب بیاشامید متوجه لرزش دست خود می‌شوید، این‌ها علائمی از لرزش اساسی هستند.
این لرزش احتمال دارد اندک باشد – تقریبا غیر قابل تشخیص – و یا طوری واضح باشد که بخاطر آن قادر نیستید فعالیت‌های هر روزه خود را کامل کنید.

بهترین اقدامی که در این وضعیت می‌توانید انجام دهید، به منظور اطمینان بیشتر به دکتر رجوع کنید.

دکتر بالتاک می‌گوید: ما نمی‌دانیم چه عاملی سبب پیدایش لرزش اساسی میشود.

این چالش در خانواده‌ها به صورت ارثی مشاهده میشود، بنابراین بنظر میرسد ژنتیک وظیفه مهمی در بروز این دشواری دارد، ولی ما علت اساسی را نمی‌دانیم.

دلیل این پیامد احتمال دارد مرتبط به دشواری و مشکلی در مخچه cerebellum در ارسال و اخذ اطلاعات باشد مخچه قسمتی از مغز است که مهارت‌های حرکتی را کنترل میکند.

ولی جزئیات مبهم هستند.

لرزش اساسی بطور معمول در یک دست آغاز میشود و غالبا در دستی که فرد بیشتر استفاده میکند و نهایتا به دست دیگر می‌رسد.

گرچه ریسک مبتلا شدن به لرزش اساسی با بالارفتن سن بیشتر میشود، ولی امکان دارد در هر سنی ظهور میکند.

بالتاک می‌گوید: در بین بیماران من حتی کودکانی هستند که به لرزش اساسی گرفتار هستند.

چنانچه لرزش اساسی اندک است، نیاز بانجام کار خاصی نیست.

این حالت ممکن ست با بالارفتن سن نامطلوب‌تر شود و یا هرگز اینطور نباشد.

به هرحال درمان نکردن آن در سن و سال کمتر مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد.

چنانچه این لرزش روی زندگی و امورات روزمره تان تاثیر گذاشت، دواهایی هستند که به شما کمک میکنند.

دکتر بالتاک می‌گوید: ” بااهمیت‌ترین روش درمان بکارگیری مسدود کننده‌های بتا beta blocker است.

چنانچه این داروها اثربخش نبودند، بعضی از داروهای ضد انعقاد توانایی دارند اثربخش باشند ” چنانچه بکارگیری دارو اثربخش نباشد، برخی شیوه‌های جراحی در دسترس هستند.

دو لرزش دست بر اثر بیماری پارکینسون

دکتر مایکل رزاک Michael Rezak، مدیر بخش اختلالات حرکتی و بیماری‌های نورودژنراتیو* Neurodegenerative در پزشکی شمال غربی می‌گوید: گرچه لرزش اساسی در دست‌ها زمانی مشاهده میشود که دست هایتان در حال انجام حرکت و فعالیت هستند، ولی لرزش دست‌ها که متعاقب از بیماری پارکینسون است، لرزش در حال استراحت نامیده میشود، زیرا زمانی خودش را نشون میدهد که دست‌های شما هیچ حرکتی ندارند.
* نورودژنراتیو neurodegenerative بیماری، فرایند یا وضعیتی که باعث زوال سلول‌های طبیعی ساختار عصبی یا کارکرد آن‌ها می‌گردد.
رزاک می‌گوید: هنگامی که دست‌ها در دو سمت بدن آویزان هستند یا هیچ تون عضلانی در دست‌ها وجود ندارد، زمانیست که لرزش متعاقب از بیماری پارکینسون مشاهده میشود.
هم چنین نوع حرکت مرتبط به لرزش اساسی بیشتر شبیه به لرزیدن و وول خوردن است، ولی لرزش مرتبط به بیماری پارکینسون بیشتر دارای ریتم است.

برای خیلی از بیماران لرزش به شکل نوعی حرکت دادن قرص بین انگشت شست و انگشت اشاره آغاز میشود.

بیماری پارکینسون یک بیماری نورودژنراتیو است که در آن برخی سلول‌های شناسایی بیماری آهستگی از میان میروند.

علت اساسی اینکه چرا مرگ این سلول‌ها آغاز میشود، هنوز مشخص نشده است، به هرحال این چالش در نهایت منتج به کاهش دوپامین dopamine در مغز میشود که باعث لرزش دست‌ها و دیگر نشانه‌های حرکتی میشود، مانند تیک‌های صورت، وضعیت نامطلوب بدن و چالش در تکلم.

بیماری پارکینسون بطور معمول در سن ۶۰ سالگی به بعد ظهور میکند، ولی درصد اندکی از اشخاص در سالهای جوانی به این دشواری دچار میشوند.

هیچ درمانی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد، ولی دارو و برخی فعالیت‌های بدنی به کنترل نشانه‌های کمک میکنند.

۳ لرزش دست بر اثر اضطراب و نگرانی

علت‌های لرزش دست

هر شخصی دارای یک لرزش خیلی اندک و غیر قابل رویت است که بر اثر تپش قلب، جریان خون و دیگر فرایندهایی که در درون بدن انجام می‌شوند، رخ میدهد.

این نوع لرزش، لرزش فیزیولوژیک نامیده میشود.

جانکویک می‌گوید: ولی تحت شرایط خاص این لرزش می‌تواند قابل رویت شود.

یکی از این موقعیت‌ها اضطراب و نگرانی و اضطراب شدید است.

چنانچه دست یا آوای شما پیش از صحبت کردن برای تعداد قابل توجهی از مردم آغاز به لرزیدن کرد، یا چنانچه هنگام نگریستن به پایین از لبه یک ساختمان بلند، زانوها و پاهایتان آغاز به لرزیدن کرد، گرفتار لرزش فیزیولوژیک بالاتر رفته enhanced physiologic tremor شده اید.

این نوع لرزش احتمال دارد آزار دهنده یا ناراحت کننده باشد، بستگی به موقعیت دارد، ولی چنانچه در تمام زمان‌ها این لرزش را تجربه میکنید و حس میکنید اثرات منفی بر روی زندگی تان می‌گذارد، پسندیده‌تر است با دکتر مشاوره نمایید.
برخی فعالیت‌های کاهش دهنده اضطراب و نگرانی، مانند مدیتیشن ، یوگا یا گوش کردن به موزیک و هم چنین داروهای ضد اضطراب و نگرانی توانایی دارند اثربخش باشند.

چهار لرزش دست بر اثر استفاده زیادتر از حد کافئین

دکتر جانکوویک می‌گوید: همانگونه که اضطراب و نگرانی می‌تواند سبب شدیدتر شدن لرزش فیزیولوژیک شود، کافئین هم همین تاثیر را دارد. اگر پس از مصرف قهوه یا دیگر منابع کافئین گرفتار لرزش دست می‌شوید، زمان آن رسیده که مصرف کافئین خود را کمتر کنید.
گفته میشود کافئین و اضطراب و نگرانی سبب میگردند لرزش اساسی بیشتر از پیش به چشم بیاید.

اگر گمان میکنید لرزش دست‌های شما علاوه بر استفاده زیادتر از حد کافئین به عوامل دیگری نیز وابسته است، پسندیده‌تر است با دکتر مشاوره نمایید.

پنج لرزش دست بر اثر استفاده از بعضی داروها

مانند اضطراب و نگرانی و کافئین، استفاده از بعضی داروها نیز سبب لرزش دست می‌شوند – علی الخصوص داروهای آسم مانند bronchodilator

داروهای دیگری که سبب لرزش دست می‌شوند، عبارت اند از آمفتامین Amphetamine، بعضی از استاتین‌ها statin و مهار کننده‌های باز جذب سروتونین SSRI.

اگر پس از استفاده از دارو لرزش دست را در خود مشاهده کردید یا چنانچه بنظر میرسد لرزش دست پس از مصرف یک داروی جدید آغاز شده، دکتر متخصص می‌تواند داروی جایگزین برایتان تجویز نماید. تا لرزش دست‌های شما التیام و بهبود پیدا کند.

شش لرزش دست بر اثر ملال و خستگی بیشتر از اندازه

و باز هم عامل دیگری که سبب لرزش فیزیولوژیک میشود ملال و خستگی بیشتر از اندازه است.

ملال و خستگی شما چه بر اثر کمبود خواب باشد و چه در نهایت تمرینات دشوار و طولانی، در هر دو حالت خسته بودن عضلات منتهی به لرزش دست‌ها و دیگر نواحی بدن میشود.

بدین گونه هر چیزی که سبب مختل شدن خوابتان میشود، میتواند باعث لرزش دست شما هم شود.

ملال و خستگی می‌تواند لرزش اساسی را وخیم‌تر کند.

بنا بر این اگر دست‌های شما همواره می‌لرزند – ولی هنگامی که خسته یا اندک خواب هستید نامطلوب‌تر میشود – خوبتر است دکتر متخصص مطرح کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 14 =