دلایل غذا ندادن به حیوانات باغ وحش

چرا خوراک دادن به حیوانات در باغ وحش‌ها منع شده است.

آیا تاکنون از خودتان پرسیده اید که چرا خوراک دادن به حیوانات در باغ وحش‌ها و باغ‌های پرندگان ممنوع است؟ تابلوهای هشداردهنده «به حیوانات خوراک ندهید» از کجا آمد ه اند و چرا؟ اصلاً چه عیبی دارد که ما غذای خودمان را به حیوانات در باغ وحش‌ها بدهیم؟ چنانچه بدنبال جواب این سوالات هستید، با ما همراهی کنید.

خوراک دادن به حیوانات بسیار فرحبخش بوده و رفتاری انسانی، اخلاقی و حتی دینی محسوب میشود، ولی عینا براساس همین ارزش‌ها به گروهی از حیوانات نباید خوراک داد.

دکتر نادر صادقی راد رفتارشناس حیوانات خوراک و خوردنی دادن بازدیدکنندگان پارک وحش به حیوانات، رژیم و دستورالعمل غذایی آن‌ها را دچار اختلال میکند.

با توجه به آغاز فصل سرد سال و شروع فعالیت جدی پارک وحش اراک اظهارکرد: از ابتدای پاییز حیوانات پارک وحش بیشتر از گذشته از دید تغذیه مورد عنایت قرار می‌گیرند چراکه بایست برای زمستان چربی شایسته‌ای اندوخته کنند.

او با اشاره به بکارگیری گرم کننده‌های قوی درون قفس‌ها گفت: حیوانات باید زمستان شایسته‌ای را پشت سر بگذارند تا در بهار رویه زادآوری آن‌ها بدون مشکل و به بهترین شکل دنبال شود.

صادقی راد تصریح نمود: البته هم اکنون جفت گیری حیواناتی همچون گوزن زرد و قوچ و میش شروع شده است و حتی گوزن زرد بانگ آغاز جفت گیری را شروع کرده و بایست برای زادآوری و جفت گیری مناسب اینگونه برنامه ریزی واجب و ضروری انجام شود.

وی با تمرکز روی اینکه کار با حیوانات و شناختن کلیه روحیات آن‌ها کاری بسیار سخت است، افزود: شناخت حیوانات علی الخصوص حیوانات درون پارک وحش امر بسیار با اهمیتی است چراکه این حیوانات در برخورد نزدیک با مردم هستند و نوع برخورد با اونها و پرداختن به نکته اساسی خوراک ندادن به حیوانات اهمیت ویژه‌ای دارد، نزدیک شدن حیوان به بازدیدکنندگان به معنی گشنگی نیست، آن‌ها خواستار تعامل هستند و از سویی خوراکی‌های شور و ترش را دوست دارند، ولی با دادن خوردنی هایی همچون پفک به حیوانات تنها برنامه تغذیه حیوان برهم زده میشود.

غذا دادن به حیوانات

خوراک دادن به حیوانات باغ وحش

این رفتارشناس حیوانات بیان کرد: در پارک وحش اراک حیوانات براساس برنامه غذایی تغذیه می‌شوند و نوع جفت گیری و وضع حمل آن‌ها نیز بطور کامل زیر ذره بین قرار دارد و با دقت به اینکه ما سیستم سونوگرافی در اختیار نداریم به همین جهت باید کلیه رفتار آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. تا زمان درست وضع حمل مشخص و روحیات حیوانات مورد عنایت قرار گیرد.

او با اشاره به وضع حمل شیر، گوزن زرد و قوچ طی یکسال تازه در پارک وحش اراک عنوان کرد: خوشبختانه بواسطه رویکرد درستی که در پارک در پیش گرفته شده است و تغذیه و جفت گیری مناسب، رویه زادآوری هرساله مناسب‌تر میشود، البته همچنان نیازمند پشتیبانی هستیم تا طرح‌های شایسته‌ای جهت بهسازی پارک انجام پذیرد.

صادقی راد تصریح نمود: بااهمیت‌ترین کار شکل گرفته در پارک وحش اراک تغییر قفس‌ها به زیستگاه بوده است، هم اکنون هزار متر مربع فضا به شیرهای پارک اختصاص داده شده است چراکه می‌بایست در فضایی مانند زیستگاه اساسی خود زندگی کنند، هم چنین برای گرازها فضایی برای خاک بازی، صخره برای گرفتن موهای زاید و فضایی برای زمستان گذرانی ایجاد شده است تا کمبودی احساس نکنند و نکته قابل توجه این است که مردم میتوانند با حضور در پارک آرامش حیوانات را شاهد باشند.

وی با تمرکز روی اینکه فلسفه وجود پارک وحش، در قفس محبوس کردن حیوانات نیست، افزود: گهگاهی به واقع نمی‌توان حیوان صدمه دیده را در محیط باز رها کرد، برخی گونه‌ها می‌بایست در پارک باشند تا مورد رسیدگی قرار بگیرند.

گرچه در صورتی که مسئولان محیط زیست که نظارت بر کارکرد پارک دارند تشخیص به رهاسازی حیوان دهند قطعا حیوانات رها می‌شوند، ولی گهگاه بهترین فضا برای بعضی گونه‌ها پارک وحش است و تمام کوشش به منظور حضور آن‌ها در زیستگاهی شبیه زیستگاه اساسی ولو در پارک وحش به کار گرفته شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − 3 =