درمان تومور مغزی!

کشف چگونگی رشد تومور مغزی

هم اکنون انواع متفاوتی از تومور‌های مغزی تشخیص داده شده است.

بعضی از اقسام تومورها مانند Meningioma که طی ان اعصاب مننژ یا بخش بیرونی و محافظ مغز زیان می‌بینند خیلی رایج ترند که در آن تنها با انجام یک عمل جراحی و برداشتن تومور این پیامد درمان میشود.

بعضی دیگر از انواع تومور‌های مغزی مانند Astrocytoma به سرعت گسترش یافته و بسیار کشنده به حساب میاید که چنانچه فرد به آن گرفتار شود، ظرف مدتی بسیار کوتاه جان خود را از دست خواهد داد.

تومور‌های مغزی می‌تواند نشانه‌های گوناگونی را در پی داشته باشد که این علائم با نوع تومور و قسمتی از مغز که طی آن زیان می‌بیند با همدیگر تفاوت پیدا میکند.

ولی با این وجود ۱ یا دو نشانه در این عرصه وجود دارد که با عنایت به آن میتواند از پیدایش تومور‌های مغزی مطلع شد.

تومور مغزی رشد یک توده غیرطبیعی در مغز است که امکان دارد خوش‌خیم یا بدخیم باشد یا بعبارتی نوعی نئوپلاسم داخل‌جمجمه‌ای سخت و تو پُر، و یا یک تومور (رشد غیرعادی سلولی)، در درون مغز و یا کانال مرکزی نخاع است.

گلیوما رایج‌ترین شکل از تومورهای بدخیم مغزی است که سالانه از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۱ نفر به آن گرفتار میشود و جای تاسف است که درمانی هم برای آن وجود ندارد. متخصصان دریافته اند که سلول‌های موجود درون تومور مغزی (گلیوما) به منظور رشد، به چربی‌ها بعنوان یک مخزن انرژی تکیه دارند.

این یافته با باور علمی پیشین مبنی بر استفاده سلول‌های توموری از قندها به عنوان مأخذ انرژی متناقض است.

این کشف جدید دیدگاه منحصربفردی را در زمینه بیولوژی سلول‌های سرطان مغزی ارائه میکند که میتواند در درک مناسب‌تر رفتار تومورها کاربرد داشته باشد و درمان‌های موجود برای این اختلال را نیز التیام و بهبود ببخشد.

در این بررسی، پژوهشگران کالج نیوکاسل نشان دادند که سلول‌های گلیومایی زمانیکه با دارویی بنام etomoxir تیمار شوند رشدشان آهسته‌تر میشود.

این دارو مانع از تامین انرژی سلول‌ها از مسیر بکارگیری اسیدهای چرب میشود.این کشف شواهد اولیه‌ای را مبنی بر وجود اهداف درمانی جدید (اسیدهای چرب و سوخت و ساز آن‌ها) ارایه می‌نماید که میتواند به آهسته کردن پیشروی بیماری یاری رساند.

نشانه‌های تومور مغزی


♦ سردردی که با دراز کشیدن نامطلوب‌تر میشود.
♦ استفراغ به همراه تهوع‌، یا استفراغ غیرمنتظره بدون تهوع
♦ اختلال بینایی‌، از جمله ۲ تا دیدن اشیاء
♦ کاستی در یک طرف بدن
♦ فقدان عادل بدن‌؛ گیجی
♦ فقدان حس بویایی
♦ فقدان حافظه
♦ تغییرات شخصیتی
♦ حملات صرعی و تشنجی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 8 =