مضرات شستشوی مرغ قبل از پخت

خطر مرگبار شستشوی مرغ پیش از پخت

خلاف باور معمول میان اشخاص، شستن مرغ خام غلط است و نه فقط باکتری‌های آنرا از بین نمی‌برد، بلکه سبب پراکنده شدن باکتری‌ها و سمی شدن مرغ میشود.
شستن مرغ خام، به علت گسترش عفونت، میتواند ریسک مبتلا شدن به مسمومیت تغذیه‌ای را بالا ببرد.

متخصصان تأکید کردند که شستشوی مرغ پیش از پخت و پز باکتری مرگبار بنام «کمپیلوباکتر» پخش را میکند.

این باکتری چیزهای اطراف مانند سطوح کار، لباس و تجهیزات پخت و پز از مسیر پاشیده شدن قطرات آب، آلوده میکند.

بعضی از اشتباه‌ها چنان میان اشخاص معمول هستند که اثبات اشتباه بودن آن‌ها دشوار میشود.

یکی از این اشتباه‌های معمول شستن مرغ خام است؛ با انجام این کار نه فقط مرغ تمیز بلکه آلوده‌تر نیز میشود زیرا شما با شستن آن باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در سطح آن را پراکنده و پخش میکنید.

طبق بررسی جدید آژانس استانداردهای غذایی، باکتری زیان آور «کمپیلوباکتر» غالبا در سطوح و سرامیک آشپزخانه و لوازم آشپزی پخش میشود و درصورتیکه این باکتری روی گوشت مرغ باقی بماند. این امکان هست که در طول فرآیند طبخ از میان رود

بررسیها آشکار میکند اشخاص به منظور رفع این باکتری از روی گوشت مرغ آن را قبل از طبخ شستشو می‌دهند ولی این کار در عوض سبب پخش شدن باکتری و انتقال آن به لوازم و سطوح آشپزخانه و مسمومیت‌های غذایی میشود.

این در شرایطی است که پختن گوشت مرغ خود عامل از میان بردن این باکتری است.

افزون بر این، شستن مرغ خام خطر سمی شدن آن را نیز افزایش میدهد بطوریکه سالانه ۷۶ نفر بر اثر بکارگیری این مرغ‌های عفونی‌شده جان که مردها

بنابر گزارش سازمان استاندارد مواد خوراکی انگلستان، شستن مرغ خام سبب پراکنده شدن باکتری کمپیلوباکتر میشود که میتواند به راحتی سبب سمی شدن خوراک و مبتلا شدن به خیلی از اختلالات و بیماریهای میکروبی شود.

شستن مرغ خام، به علت گسترش عفونت، میتواند ریسک مبتلا شدن به مسمومیت تغذیه‌ای را بالا ببرد.

این باکتری بطور معمول در مواد خوراکی خام و نپخته علی الخصوص گوشت و مرغ وجود دارد و بر اثر شستن و دست کشیدن بر سطح آن‌ها بیشتر پراکنده میشود.

هم چنین پیشنهاد میشود که نواحی زائد مرغ را جدا سپس آنرا در پایین‌ترین قسمت فریزر بسته‌بندی کنید.

how-washing-chicken-and-tips-related-the-it-2

شستن مرغ خام، به علت گسترش عفونت، میتواند ریسک مبتلا شدن به مسمومیت تغذیه‌ای را بالا ببرد.

حتی دست زدن به مرغ خام هم پرخطر است و بایست اشخاص بی درنگ دست‌های خود را خوب بشویند.

پژوهش‌های نوین هشدار داده است که شستن مرغ خام، به علت گسترش عفونت، میتواند ریسک مبتلا شدن به مسمومیت تغذیه‌ای را بالا ببرد.

متخصصان تأکید کردند که شستن مرغ پیش از پخت و پز باکتری مرگبار بنام «کمپیلوباکتر» پخش را میکند.

این باکتری از چیزهای اطراف مانند سطوح کار، لباس و تجهیزات پخت و پز از مسیر پاشیده شدن قطرات آب، آلوده میکند.

باکتری کمپیلوباکتر، به عنوان رایج‌ترین نوع مسمومیت تغذیه‌ای در انگلیس است که در یکسال بر ۲۸۰ یکهزار نفر اثر گذاشته است.

از اونجایی که این نوع باکتری نسبت به سالمونلا و باکتری ای-کولی کم‌تر شناسایی شده است، درباره آن و علایم آن که بقیه را تحت اثر قرار میدهد، مردم اطلاعات لازم ندارند.

طبق گفته پژوهشگران، حتی دست زدن به مرغ خام هم پرخطر است و بایست اشخاص بی درنگ دست‌های خود را خوب بشویند.

آژانس استانداردهای غذایی انگلیس توصیه کرد که اشخاص پس از دست زدن به مرغ نپخته، دست‌های خود را خوب بشویند مرغ را خوب بپزند و از شستن آن پیش از پختن، صرف نظر کنند.

چنانچه می‌خواهید قسمت درون روده مرغ را تمیز نمایید، دستانتان را بطور کامل بشویید و بعد آن قسمت‌ها را زیر آب بگیرید و از دست کشیدن بر روی سطح مرغ برای پاکسازی آن ممانعت کنید.

پیش از استفاده، مرغ را از یخچال بیرون بیاورید و در آب داغ بپزید و آب آن را بیرون بریزید و هرگونه که میخواهید آن را سرو کنید.

رایج‌ترین نشانه‌های در آنهایی که این باکتری به جسم آنها وارد میشود دردهای شکمی، اسهال شدید و استفراغ، درد معده و اسپاسم ماهیچه‌ها، تب و بطور کلی احساس ناخوش است.

هرچند می‌تواند در اطفال و اشخاص بالای ۶۰ سال پیامدهای شدیدتری داشته باشد.

کودکان زیر ۵ سال و افراد با سن بالا، زیادتر در معرض خطر این اختلال هستند؛ آلوده شدن اشخاص احتمال دارد صرفا برای چند روز بنظر برسد ولی میتواند به مشکلات سلامتی درازمدت منتج شود.

آژانس استانداردهای غذایی توصیه کرد که اشخاص پس از دست زدن به مرغ نپخته، دست‌های خود را خوب بشویند مرغ را خوب بپزند و از شستن آن پیش از پختن، صرف نظر کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − دو =