حقایقی درباره لاک ناخن

بکارگیری لاک ناخن و مضرات آن برای تندرستی ناخن

بکارگیری لاک ناخن امری بسیار معمول در بین زنان می‌باشد ولی لاک زدن به ناخنها مضاف بر این که سبب زیبایی ناخنها میشود چنانچه درازمدت استفاده شود ترکیبات این ترکیب شیمیایی می‌تواند به بافت ناخن نفود کند، و نفوذ مواد لاک به درون ناخن سبب تغییر رنگ ظاهری ناخن و زردی آن میشود. لاک ‌ها ناخن را خلاف عقیده عموم محکم نمی‌کند. و هم چنین لاک ‌ها احتمال دارد دارای ترکیباتی باشند که برای ناخن و پوست زیان آور باشد و ایجاد ناراحتی‌های پوستی و حساسیت نماید.

ناخنهای شما متشکل از سلولهای اپیدرمی است که بصورت مجموعه‌ای سخت و محکم روی هم قرار گرفته اند. سلول‌های ناخنها بظاهر مرده و با یک پوشش پروتئینی بنام. کراتین احاطه شده اند ناخن عضوی است که نه فقط نقش حفاظت از بافت نوک انگشت‌ها را بعهده دارد بلکه بر زیبایی دست‌ها نیز می‌افزاید.

از سویی دیگرعوامل زیادی هم سلامت و زیبایی ناخنها را تحت اثر قرار میدهند.

علل محیطی، مریضی‌ها، تغذیه، باکتری‌ها و قارچ‌ها توانایی دارند روی ظاهر ناخنها اثر بگذارند.

تاریخچه بکارگیری لاک ناخن

به همین سبب میتوان گفت ناخنهای هر فردی نشاندهنده سلامت اوست.

زیبایی ظاهری ناخنها و استفاده از فرآورده‌های آرایشی آن مسئله جدیدی نیست بلکه به حدود ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد در کشور چین برمی گردد.

چینیان قدیم در ترکیب رنگ ناخنها از ترکیباتی طبیعی همچون: سفیدی تخم مرغ، موم زنبور عسل، رنگ سبزی‌ها و ژلاتین استفاده می‌کردند.

در مصر باستان، بنا به طبقه اجتماعی، رنگ لاک‌های مورد کاربرد نیز متفاوت بوده است.

طبقات اجتماعی پایینتر از رنگ‌های کمرنگ و تقریبا بی رنگ و طبقات مرفه‌تر از رنگ قرمز برای تزئین ناخنهای خود سود می‌گرفتند. وقتی سخن و صحبت از لاک و لاک زدن و خریدن لاک میشود نخستین چیزی که به آن فکر می‌کنیم رنگ لاک است.

اینکه مات است یا براق، غلیظ است یا رقیق برای ما با اهمیت است.

لاک ناخن و ترکیبات آن

بااهمیت‌ترین جزء شکل دهنده لاک ناخن نیترو سلولز است، ماده ثابتی که ناخن را تحکیم میکند.

این ماده از سلولز گیاهی بدست میآید و در حلال‌های آلی حل میشود پس از مالیدن لاک روی ناخن، حلال آن تبخیر میشود و لایه لازکی از نیترو سلولز سخت، درخشان و ضد آب روی ناخن باقی میماند.

مواد دیگر مورد کاربرد در لاک ناخن بغیر از نیترو سلولز شامل ترکیباتی بر پایه وینیل، متیل اکریلات و استات سلولز میشود، البته این ترکیبات بسختی و استحکام نیترو سلولز نیستند.

ترکیب لاک ناخن سرطانزا شناخته شده است و سبب دگرگونی هایی در هورمون‌ها، مشکلات تیروئید ی و بارداری علی الخصوص در پسرها میشود.

فرمالدئید یک ترکیب شیمیایی است که برای حفاظت اجساد از آن استفاده میشود و به عنوان ماده نگهدارنده در ترکیب لاک ناخن به کار برده میشود.

این ماده نیز سرطانزا شناسایی شده است و تماس پوست با این ماده سبب واکنش‌های آلرژی ک میشود.

خشکی و زیان به ناخنها از عارضه‌های بکارگیری آن بیان شده است.

تولوئن یکی از حلال‌های موجود در لاک ناخن است که سبب یکنواختی لاک میشود.

این ترکیب یک ماده آلی فرار است که استنشاق آن سبب سوز چشم‌ها، شش‌ها و حلق شده و روی ساختار اعصاب مرکزی عصبی اثر میگذارد.

زیان‌های باروری و سرگیجه نیز از اثرات آن بیان شده است.

لاک‌های ناخن خوب کدامند؟

با عنایت به مطالب ارائه شده تلاش کنید لاک ناخن هایی را گزینش و انتخاب نمایید که عاری از سه ماده سمی فوق الذکر باشند.

برخی لاک‌ها حتی نه فقط حاوی این مواد نیستند بلکه شامل ویتامین، روغن درخت چای، پروتئین گندم و مواد ضد قارچی نیز هستند.

مصرف این نوع لاک‌ها به سایر ارجحیت دارد.

ولی باز هم لاک نزدن مناسب‌تر از بکارگیری این فرآورده هاست.

بطور معمول برچسب‌های روی لاک ناخنها حاکی از ترکیب‌های شیمیایی و محتویات درون آنهاست و مواد به کار برده شده در ترکیب آن‌ها را به مصرف کنندگان نشان میدهد.

گرچه متخصصان بعد از بررسی‌های زیاد به این جمع بندی رسیدند که همه لاک‌های حاضر در بازار منطبق با برچسب خود نمی‌باشند و حتی مواردی هم دیده شده که علیرغم وجود برچسب‌های عاری از مواد سمی، لاک ناخن محتوی مقادیر بالایی از مواد شیمیایی سمی بوده است و یا بر عکس آن

فرمول لاک ناخنهای تندرست و سالم طوری طراحی شده که مازاد بر زیبایی سبب رشد مناسب‌تر و استحکام ناخنها می‌شوند و عاری از سه ماده سمی هستند.

یک دسته از این لاک‌ها بر پایه آب بنا شده و دیر خشک شدن از عیوب آنهاست.

مواد بعضی از لاک ناخنها حاوی پروتئین سویا، کلاژن و ویتامین B۵ برای رشد مناسب‌تر و ممانعت از خش دار شدن ناخنها هستند.

این دسته لاک‌ها بطور معمول بی رنگ بوده و زیر لاک ناخنهای رنگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

متخصصان بیشتر نگران وجود فرمالدئید، تولوئن و دیبوتیل فتالات در لاک‌ها هستند و توصیه میکنند پیش از خرید لاک ناخنها به منظور اطمینان بیشتر بروشور مربوطه یا برچسب روی آن را مطالعه فرمائید.

عوارض استفاده از لاک ناخن

زرد شدن و لک دار شدن ناخنها

رنگ‌ها و مواد شیمیایی استفاده شده در لاک ناخن به ویژه لاک‌های تیره رنگ‌تر، در اثر مصرف طولانی مدت سبب زرد شدن ناخنها می‌شوند.

بهترین راه برای اینکه گرفتار این حالت نشویم اینست که پیش از لاک زدن از یک پوشش پایه‌ای بدون رنگ استفاده نماییم.

زرد شدن ناخنها درا ثر بکارگیری لاک ناخن به علت جذب پیگمان‌های موجود در رنگ لاک‌ها است.

بعنوان نمونه اکسید‌های آهن و دیگر رنگدانه‌ها در لاک ناخن قرمز میتوانند سبب ایجاد لکه هایی در ناخن شوند.

گاهی وقتها نیز بر اثر استفاده مکرر و درازمدت از لاک ناخن و پاک کننده‌ها، آن لکه هایی سفید رنگ بر روی ناخنها به ویژه ناخنهای پا پدیدار میشوند که می‌تواند نتیجه بازتاب آلرژی ک به مواد شیمیایی موجود در آن‌ها باشد و فقدان بکارگیری لاک ناخن منتج به دفع آن می‌گردد.

این واکنش‌های حساسیتی به لاک ناخن می‌تواند به شکل قرمزی، خارش، سوختگی و حساس شدن پوست در اطراف ناخن هم خود را نمایش دهد و یا ولو با دست زدن به سایر بخش‌های صورت وبدن این حساسیت به آن مناطق نیز کشیده شود.

عده زیادی از زنان به فرمالدئید به کار رفته درلاک ناخنها حساسیت نشان میدهند.

پسندیده‌تر است برای جلوگیری از ظهور نشانه‌های آلرژی، از فرآورده‌های فاقد فرمالدئید استفاده کنید و طوری لاک بزنید که لاک روی منطقه پایین ناخن را نپوشاند.

توصیه هایی از کارشناسان

۱- بکارگیری لاک ناخن برای اطفال توصیه نمیشود زیرا ممکن است کودکان با به دهان بردن دست شان و جویدن ناخن و لاک روی آن، گرفتار مسمومیت شوند.

۲- لاک‌ها نه فقط میتوانند برای ما زیان آور باشند بلکه به محیط زیست ما هم زیان وارد می‌کنند. به عنوان نمونه بعد از پاک نمودن لاک ناخن با یک پنبه آغشته به مواد لاک پاک کن آن را به سطل آشغالی می‌اندازیم که مجددا به محیط زیست ما برمی گردد.

آیا می‌توانید متصور شوید سالانه چندین میلیون پنبه آغشته به لاک ناخن و یا شیشه‌های لاک که محتوی مواد سمی است به محیط زیست ما برمی گردد.

پس بطری‌های حاوی لاک یا انتهای مانده‌های آن‌ها را هرگز درون سطل آشغال آمیخته با دیگر زباله‌ها رها نکنید بلکه آن را در زباله‌های سمی ویژه بیندازید.

۳- در زمستان‌ها پسندیده‌تر است به ناخنهای خود استراحتی بدهید و آن‌ها و ار لاک ناخن استفاده ننمایید به آن‌ها شانسی مجدد برای زیبا شدن بدهید صحیح است زمانی لاک نزنید.

نه لاک نه هیچ پوشش دیگری اعم از برق ناخن یا محصولاتی به عناوین مختلف قوی کننده و…که در آرایشگاه‌ها عرضه می‌شوند.

۴- بطری‌های لاک خود را در درجه حرارت اتاق و جای خشک دور از نور خورشید حفاظت کنید.

۵- لاک‌ها را در دس هراس کودکان قرار ندهید.

۶- لاک‌های ناخن حاوی بسیاری عوامل شیمیایی پرخطر برای تندرستی هستند. این مواد احتمال دارد سبب آسم، اختلالات پوستی وحتی سرطان سینه شوند.

از لاک های خوب استفاده کنید

لاک پاک کن‌ها

پاک کننده‌های لاک ناخن هم میتوانند به ناخنهای شما زیان برسانند.

لاک پاک کن‌ها عموما حاوی استون می‌باشند، ماده‌ای که پلاستیک را هم در خود حل میکند چه برسد به ناخن شما.

بکارگیری لاک پاک کن‌های حاوی استون، استحکام ناخنها را تقلیل میدهد، چون این محلول تواناست علاوه بر پاک نمودن لاک، به سطح ناخنها هم نفوذ کند، سبب نازک‌تر شدن آن‌ها شود، استحکامشان را اندک و نهایتا هم ناخن را شکننده کند.

بخش زیادی از شما وقتی لاک خود را پاک میکنید روی ناخنهای خود لکه‌های سفید رنگ خشکی را می‌بینید یا گاهی وقتها ناخن هایتان پس از بکارگیری این لاک پاک کن‌ها پوسته پوسته می‌شوند.

دلواپس نباشید این لکه‌ها قارچ نیست بلکه اثرات ظاهری آسیبی است که این محصولات به ناخن شما وارد آورده اند.

لاک پاک کن‌ها براساس برند شرکت سازنده، محتوی مواد گوناگونی توانایی دارند باشند.

ولی بطور معمول مواد اساسی شکل دهنده آن‌ها، استون، اتیل استات و یا بوتیل استات، و ایزو پروپیل الکل است.

این ترکیبات بسیار قابل اشتعال که بوی خاص شیمیایی مخصوصی هم می‌دهند سبب خشک شدن پوست اطراف ناخن و خشک شدن و شکننده شدن ناخنها ودر اثر تماس دست با صورت، خارش و التهاب چشم می‌شوند.

بعضی از لاک پاک کن‌ها فاقد استون هستند، ولی این به این معنی نیست که آن محصول فاقد اثرات جنبی است.

در برخی از آن‌ها به جای استون از متیل استات استفاده شده است که از استون هم پرخطر ترمی باشد.

پس از بکارگیری لاک پاک کن‌ها تلاش کنید از لوسیون‌های نرم کننده یا روغن هایی استفاده نمایید تا ناخن تان خشک نشود.

البته جدیداً برای پیشگیری از خشک شدن و شکننده شدن ناخنها به لاک پاک کن‌ها نرم کننده هایی مانند روغن کرچک، استیل پالمیتات یا لانولین مازاد و اضافه میکنند. برندهای برتر هم ترکیباتی چون ویتامین E، روغن هسته انگور، روغن درخت چای و اسطوخودوس ، پروتئین گندم، مواد ضد قارچی و برخی ویتامین‌ها را به محصولات خود می‌افزایند.

برخی محصولات پاک کننده لاک ناخن با ترکیبات طبیعی نیز به تازگی وارد بازار شده اند که از روغن سویا و ذرت بنا شده اند ولی دیرتر از پاک کننده‌های عادی عمل میکنند. بیشتر متخصصان بر این عقیده اند که بکارگیری لاک پاک کن‌ها را به یکبار در هفته محدود نمایید چرا که شامل موادی هستند که سبب خشک شدن و شکننده شدن ناخنها می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =