تاثیر نامطلوب لاک روی ناخن کودک

عواقب لاک زدن روی ناخن کودک

جای تاسف است که بعضی مادران روی ناخنهای کوچک و زیبای دختربچه‌های اندک سن وسال خود لاک‌های رنگی مختلف می‌زنند ولی لاک‌های ناخن حاوی مقادیری مواد شیمیایی هستند که منحصرا بافت نسبتا محکم ناخنها توانایی دارند آن‌ها را تحمل کنند. در اثر تماس با این مواد، گرفتار تحریک و حساسیت شود. این تحریک و حساسیت برای مخاط دهان به مراتب شدیدتر و نامطلوب‌تر اتفاق خواهد افتاد.

مضرات لاک زدن روی ناخن کودک


با توجه به اینکه برخی کودکان کوچک، عادت به جویدن ناخن ‌های خود یا در دهان کردن انگشت و ناخنها دارند، امکان دارد در صورت آغشته بودن ناخنها به لاک، بخشی از لاک را بجوند و با بلعیدن مواد شیمیایی موجود در آن، گرفتار واکنش‌های دهانی یا مشکلاتی در سیستم گوارش بشوند.

از سمت دیگر، وجود ماده بسیار زیان آور سرب در لاک‌های رنگی دور از انتظار نیست.

به همین سبب پدر و مادر به منظور جلوگیری از مبتلا شدن به ناراحتی‌های مخاطی یا عارضه‌های گوارشی، پسندیده‌تر است از بکارگیری لاک روی ناخنهای فرزندشان بگذرند.

آیا لاک‌ها برای اطفال پرخطر هستند؟ 
بستگی به نوع لاکی که استفاده میشود، دارد. لاک‌های قدیمی‌تر که غنی از فرآورده‌ها و مواد شیمیایی قید شده هستند، بی تردید برای اطفال پرخطر هستند به خصوص آن بخش از کودکانی که عادت به جویدن ناخنها و یا حتی مکیدن انگشت دارند.

ولی این ایام بخش زیادی از تولید کنندگان ادعا میکنند محصولاتی را ارائه میدهند که هیچ‌یک از این مواد شیمیایی پرخطر را ندارند و بطور کامل بی‌زیان هستند. چنانچه دختر کوچولوی شما علاقه زیادی به لاک زدن از خود نشان میدهد هرگز سراغ لاک‌های قدیمی و قدیمی نروید و در عوض انواع بی‌خطر که بدون مواد سمی هستند را خریداری کنید. بهترست که پایه لاک محلول در آب باشد.

اثرات لاک ناخن بر ضریب هوشی 
بطور معمول روی لاک‌ها و برچسب‌شان، مواد شکل دهنده آن‌ها کاملا نوشته نمی‌شود.

تحقیقات مشخص میکنند که بکارگیری لاک ناخن در اطفال زیر ۷ سال سبب کاهش هوش آن‌ها میگردد.. فتالیت‌ها که پیش‌تر دربارة آن‌ها خواندید، از ترکیب‌های شیمیایی هستند که در شامپوها، صابون‌ها، اسپری‌ها، عطر و ادکلن و اسباب‌بازی‌های پلاستیکی مورد کاربرد قرارمی‌گیرند

محققان اعتقاد دارند که فتالیت‌ها روی هوش کودکان اثر می‌گذارند و سبب کاستن آن می‌شوند ولی تاکنون واجب است که تحقیقات بیشتری راجع به این مطلب بانجام برسد.آن‌ها اعتقاد دارند که فتالیت‌ها روی هورمون تیروئید ما در اثر می‌گذارند و سبب تخریب اندوکرین می‌شوند (مادرانی که در دورانی بارداری از لاک ناخن به صورت همیشگی استفاده می‌کنند)

ترشحات هورمون تیروئید مادر در دوره جنینی تاثیر مستقیم روی رشد مغز کودک به جا می‌گذارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =