مواد خوراکی مرگ آور!

باکتری‌های دردسرساز مواد خوراکی

بخش زیادی از مسمومیت‌های غذایی که در آدم بوجود میآید می‌تواند زنگ خطری برای تندرستی باشد چرا که انسان‌های زیادی در دنیا حتی بر اثر ساده‌ترین مسمومیت جان خود را از دست داده اند.
دکتر میندی کاستلو رییس سازمان خوراک و داروی آمریکا در خصوص مسمومیت‌های غذایی می‌گوید: مسمومیت یک بیماری مرموزی است که جای تاسف است که نشانه و نشانه‌های خاصی ندارد و در اشخاص به صورت غیرمنتظره آشکار میشود.
اسهال ، شکم درد، استفراغ و کاهش آب بدن از نشانه‌های جدی و نخستین مسمومیت‌های غذایی بوده و اشخاص برنا، خانمهای حامله و سالمندانی که ساختار ایمنی بدن شان زیان پذیرست زیادتر در معرض مسمومیت‌های غذایی هستند.

در این گزارش اصلی‌ترین مواد خوراکی که عامل مسمومیت‌های شدید می‌باشند، معرفی شده است:

سبزی‌ها

کاهو ، اسفناج ، بروکلی و دیگر سبزی‌ها برگ دار مملو از مواد خیلی مغذی بوده که شاید باکتری‌های زیادی را حمل کنند.

بر اساس گزارش معاونت دارو و غذا آمریکا میکروب لیستریا در اثر شستن ناپسند سبزی‌ها به دستگاه گوارشی نفوذ کرده و مشکلات زیادی را بوجود می‌آورد.

مدفوع گاوی که در ساقه گیاهان برگ دار نفوذ میکند یکی دیگر از عواملی است که سبب اختلالات و مشکلات سیستم گوارشی شدید در بین طرفداران سبزی و میوه میشود.

تخم مرغ

تخم مرغ یک غذای مقوی برای وعده صبحانه شمرده میشود اما در این ماده خوراکی بیماری سالمونلا که از راه تخمدان مرغ بطور کامل به شکل پنهانی وارد تخم مرغ شده وجود دارد و اشخاص مصرف کننده را گرفتار مشکلات متعددی میکند. بهترین راه بکارگیری تخم مرغ جوشاندن آن در درجه حرارت ۱۰۰ درجه بوده تا میکروب‌های سالمونلای آن کشته شده و صدمه‌ای به دستگاه ایمنی فرد وارد نشود.
 چنانچه اشخاص بخواهند تخم مرغ رتا به صورت نیمرو بهره ببرند پسندیده‌تر است آن را دو روز زیر آفتاب نگه دارند تا میکروب‌های آن از میان رود

تن ماهی

این ماهی احتمال دارد حاوی بیماری اسکوم بروتکسین بوده که در اثر زیاده روی در استفاده آن اشخاص گرفتار سردرد ، گر گرفتگی و اسپاسم ماهیچه‌ها می‌شوند.
برای پخش نشدن سم اسکوم بروتکسین در بدن باید بعد از صید این نوع ماهی از آب آن را در محل سرد و یخچال نگه داری کرد تا سم موجود در آن از میان رود

سیب زمینی

این ماده خوراکی حاوی بیماری‌های گوناگونی از جمله بو تو لینوم و کولی بوده و سی درصد ازبیماریها در اثر مصرف اشتباه آن بروز پیدا میکنند.

دکتر پلانکت می‌گوید: پیش از استفاده سیب زمینی اول آن را بطور کامل شسته و سپس آنرا خشک نمایید زیرا رطوبت سبب جذب میکروب شده و فعالیت‌های باکتری‌ها را افزایش میدهد.

پنیر نرم

استفاده پنیر ی که از شیر غیر پاستوریزه آماده شده باعث ظهور بیماری‌های متعددی شده و همین موضوع سبب زنده شدن میکروب لیستریا در بدن اشخاص میشود.

در سال ۲۰۱۵ویروس لیستریا سبب فرد بیمار شدن ۳۰ مورد از مردم آمریکا شده که از این شمار سه نفر جان خود را از دست دادند.

برای در امان ماندن از این ویروس باید حتی الامکان از پنیرهای پاستوریزه استفاده کرد.

بستنی

وقتیکه بستنی با شیر آلوده درست شود ویروس لیستریا درون آن رشد کرده و این عامل، باعث ظهور بیماری‌های گوناگونی در افرادمی شود.
طی چند ماه تازه گسترش میکروب لیستریا سبب مسمومیت‌های شدید در بین اهالی ۴۱ ایالت آمریکا شد و یکی از بزرگ‌ترین کارخانجات بستنی سازی این سرزمین و کشور را به تعطیلی کشاند.
پلانکت دراینباره میگوید: خانمهای حامله و اشخاص سالمند از مصرف بستنی‌های آماده شده از شیر غیر پاستوریزه جدا جلوگیری کنند.

گوجه اروپایی

گوجه اروپایی مملو از ویتامین سی و لیکوین بوده ولی در برخی از اوقات ویروس سالمونلا در ریشه آن‌ها نفوذ میکند و بیماری‌های گوناگونی را بوجود می‌آورد.
پلانکت دراینباره میگوید: به منظور رفع میکروب سالمونلا باید گوجه اروپایی را ۲۰ ثانیه پیش از استفاده شستشو داد تا میکروب‌های در کمین مانده از روی پوست آن جدا شوند.

توت‌ها

توت‌های رنگی حاوی آکسیدان‌های قوی و ضد سرطان بوده که در برخی از موقعیت‌ها انگل‌های موجود در آن بنام «سیکلوسپرا» سبب اسهال ، کمبود آب بدن، درد شکم شدید و معده درد میشود.
دکتر پلانکت می‌گوید: پیش از استفاده این میوه بایست آنرا ۲۰ ثانیه شستشو داد تا ریسک مبتلا شدن به این بیماری به کمترین حد برسد.

طالبی

در اثر مصرف طالبی آغشته به میکروب سالمونلا در سال پیش ۹۴ نفر راهی مرکز درمانی شدند که نصفی از آنها به دلیل بی دقتی به مسائل بهداشتی جان خود را از دست دادند.
پلانکت می‌گوید: پسندیده‌تر است طالبی را در یخچال حفاظت کرد و در وقت مصرف آن‌ها را بخوبی شست اشخاص در موقع خرید طالبی باید نوع رسیده آن را گزینش و انتخاب کنند و حتی الامکان از خرید طالبی نارس پرهیز کنند.
گفتنی است، همه مواد خوراکی با این وجود که لبریز از ویتامین و خاصیت هستند در صورت مصرف اشتباه توانایی دارند عامل ظهور بیماریهای خطرناکی شده و اشخاص زیادی را راهی بیمارستان‌ها کنند که با بکارگیری راه حل‌های دکتر پلانکت کارشناس تغذیه خوراک و داروی آمریکا می‌توان تا حدود زیادی از مسمومیت‌های غذایی ممانعت نمود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 7 =