خواب آلودگی روزانه چه ارتباطی با بیماری آلزهایمر دارد؟

رابطه چرت زدن و نشانه آلزایمر

یکی ازبیماریها و مشکلات معمول در میان گروه‌های سنی مختلف بیماری فراموشی یا همان آلزایمر است، بیماری که بایست با شناخت مکفی از آن حتی الامکان بدن را در برابرش ایمن سازی کرد؛ یکی از روش‌های ایمن سازی شناخت علایم و اقدام مناسب با دیدن هر نشانه است. بی تردید شما نیز بعضی از علایم این مریضی را می‌شناسید ولی آیا اطلاع دارید چرت زدن میتواند یکی از آن‌ها باشد؟ ادامه این قسمت از بهداشت و سلامت زیبان را قطعا مطالعه کنید.

نشانه آلزایمر

نشانه‌ای متفاوت از بیماری فراموشی و آلزایمر در سالمندان

بیماری آلزهایمر با نشانه‌ای بنام خواب آلودگی بسراغ سالمندان می‌آید.

طبق تحقیقات، چرت زدن در طی روز میتواند نشانه و هشدار زودهنگام بیماری آلزهایمر باشد.

این بررسی‌های روی نزدیک به ۳۰۰ نفر از اشخاص بازنشسته صورت گرفت افرادی که در طی روز بسیار خواب آلود بودند گردهمایی آمیلوئید که دلیل اساسی آلزایمر است را در حد بالایی داشتند برهمین اساس محققان بر این عقیده اند مغز آدم آمیلوئید را برطرف میکند وقتی بدن خواب است.

بنابراین بدن اشخاصی که در طی شب کامل نمی‌خوابند و برای هوشیار ماندن در طی روز تقلا میکنند احتمال بالاتری دارد که مواد سمی بسازند. پژوهشگران آمریکایی کلینیک مایو در راچستر، مینه سوتا، اظهار داشتند ” خواب آلودگی هر روزه بیشتر از اندازه ” در افراد با سن بالا یک پرچم قرمز برای آلزایمر محسوب میشود.
دانشمندانی که در گاهنامه عصب شناسی کار می‌کردند، ۲۸۳ شرکت کننده حدود۷۰ سال بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ را دنبال کردند که هیچ یک از آنها در آغاز این مطالعه گرفتار افت عملکرد مغز نشدند.

نشانه آلزایمر و نشانه‌های نخستین فراموشی زودرس

محققان سطوح خواب آلودگی روزانه را ارزیابی کردند و دست کم دو اسکن مغزی در هر شرکت کننده انجام دادند؛ پنجمین نفر از شرکت کنندگان که گرفتار خواب آلودگی بودند نشان داد – پروتئینی چسبناک بنام آمیلوئید زیادتر در مغز تشکیل داده که تبدیل به مواد سمی می‌شود؛ هم چنین آن‌ها، precuneus مغز در ارتباط با حافظه ضمنی و که به عواطف، فراگیری و حافظه مرتبط هستند را پیدا کردند.
در cingulate gyrus محققان چنین نوشتند: ” خواب آلودگی هر روزه بیشتر از اندازه با افزایش – بتاآمیلوئید در افراد با سن بالا بدون افت عملکرد مغز مرتبط بود. «شناسایی نخستین مریضها و درمان بیماریهای خواب زمینه‌ای می‌تواند گردهمایی آمیلوئید را در این دسته زیان پذیر کاهش دهد»

این دسته مطالعاتی حدود ۳۰۰ تن از اشخاص ۷۰ ساله و بیشتر را که دچار افت عملکرد مغز نبودند تحت بررسی به عقیده

حدود ۲۲ درصد از اونها در شروع مطالعه اظهار کردند از خواب آلودگی بیشتر از اندازه در طی روز رنج میبرند.

از شرکت کنندگان دست کم دو اسکن مغزی وجود داشت که بین سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۶ گرفته شده بود.
بر اساس برآیند حاصله، که جزئیات بیشتری از آن در گاهنامه JAMA Neurology انتشار یافته است، پژوهشگران با بررسی تغییرات مغزی شرکت کنندگان، بتا آمیلوئیدهای بیشتری در مغز آنهایی مشاهده کردند که گفته بودند احساس خواب آلودگی روزانه دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 12 =