چه قرصهایی را نصف کنیم خطرناک است؟

نصف کردن قرص هایی که عارضه‌های دارند.

چنانچه قورت دادن قرص هایی که مصرف میکنید دشوار است، پیش از نصف کردن قرص آن‌ها حتماً با دکترتان مشاوره نمایید.

مقدار دارو‌ها بی علت نیست و این اندازه‌ها به علت احتیاج بدن به دوز خاصی از دارو است تا اثرات مورد نظر دکتر و داروساز را بر جسم و بدن بگذارد.

بعضی افراد علی الخصوص سالمندان در قورت دادن دارو‌ها مشکل دارند و برخی اوقات بدون مجوز از دکتر اقدام به نصف کردن دارو‌ها می‌کنند که این کار می‌تواند آن‌ها را پیش روی زیان‌های شدید سلامتی قراردهد.

از جمله دارو‌های بیماری‌های روانی، چون اختلال دوقطبی و یا بیماری نقص قلب و ریتم غیرعادی تپش قلب را حتماًٌ بایستی بطور کامل و منظم مصرف نمود، زیرا هرگونه تغییر در مقدار و استفاده از دارو میتواند باعث بی تاثیرشدن آن، بروز پیامدهای جانبی و مشکلات معده شود.

چنانچه در قورت دادن دارو‌ها مشکل دارید و می‌خواهید قرص خود را نصف کنید حتماً با دکتر و متخصص داروساز مشاوره انجام دهید.

بخش زیادی از دارو‌ها به ۲نوع قرص جامد و یا مایع وجود دارند و می‌توانید از دکتر تقاضای داروی مایع شبیه کنید تا به سادگی قادر باشید دارو را در دوز مشخص استفاده کنید.

درصورت مجاز بودن نصف کردن قرص، حتماًٌ از سیستم برش دهنده قرص که در داروخانه‌ها وجود دارد بهره جویی کنید، زیرا این سیستم قرص را بدون شکستن و خرد شدن به قطعات مورد نظر تقسیم میکند و مانع از هدر رفتن دارو میشود.

نصف کردن یک قرص پیش از استفاده آن سبب می‌شود ذرات ریزی از دارو در هوا پخش شود که بعد از تماس این ذرات با نواحی حساس پوست همچون صورت، پلک و گردن، ملتهب شدن و حساسیت پوست را بهمراه خواهد داشت.

این قرصها را نصف نکنید.

برخی مردم نصف مسکن را مصرف میکنند ولی متخصصان تاکید میکنند قرص هایی را که وسط آن خط ندارد نباید نصف کرد، زیرا با نصف کردن دوز کامل دارو به جسم نمی‌رسد و تاثیری نخواهد گذاشت.
برخی قرص‌های ضداستروئیدی و ضدالتهابی دارای لایه است که از دیواره معده مراقبت میکند، با شکستن آن قرص نه فقط خوردن آن دشوار میشود بلکه بجای این که جذب روده کوچک شود، در معده جذب میشود.

برخی قرص‌ها بگونه‌ای طراحی شده است که می‌بایست آرام جذب شود و با شکستن آن، این رویه طی نمی‌شود.

هم چنین خطرات بکارگیری چاقو برای خرد کردن دارو روی دست را نیزندارد. هنگام استفاده از دارو ، حتماً از آب دمای اتاق بهره جویی کنید، و از آشامیدن آب بسیار سرد یا داغ جداً امتناع کنید، پس ازمصرف قرص تا نیم الی یک ساعت از دراز کشیدن یا انجام فعالیتهای شدید و خوردن مواد خوراکی تند و پرادویه امتناع کنید.

پیش از خوردن دارو مطابق دستور دکتر متخصص نسبت به خوراک خوردن یا ناشتا بودن اقدام کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 12 =