درمان سرماخوردگی

راه هایی جهت درمان سریع سرما خوردگی

سرماخوردگی تا سه روز نخست یک بیماری ویروسی است و دانستن این نکته بسیار بااهمیت است که در طب معمول آنتی ویروس نداریم ما بطور معمول سالی پنج تا ده بار سرما میخوریم و هر دفعه بین ۱۴ تا بیست روز گرفتار آن هستیم یعنی نزدیک به یک سوم تا دو سوم زندگی

حال چنانچه سرما خورده و قادر نیستید حتی از رختخواب بلند بشوید و احتیاج به استراحت کامل دارید.

ولی از طرفی مرخصی گرفتن از دانشگاه یا محیط کار برای چند روز میسر نیست.

چه باید نمود؟ در زیر برای شما ۱ برنامه داریم که طی یک روز کامل یعنی بیست وچهار ساعت بهبودی حاصل کنید و به فرآیند شغلی خود ادامه بدهید.

سرماخوردگی

۸: ۰۰ صبح: خودتان را معاینه کنید.

شک دارید که امروز استراحت نمایید یا سر کار بروید؟ دکتر جیسون جوناس، متخصص داخلی در شفاخانه لیرز نافیلد می‌گوید: «اگر تب دارید (درجه گرمی شما افزون‌تر از ۵/۳۷ درجه است) یا شدیدأ سرفه میکنید یا شدیدأ گرفتار کاستی و بی حالی و درد بدن و سردرد هستید یا چنانچه اسهال دارید به خودتان مرخصی بدهید و استراحت نمایید.

تمام این‌ها نشانه این هستند که بدنتان مشغول جنگیدن با میکروب‌ها و عفونت است.

چنانچه به خودتان استراحت ندهید اوضاع را وخیم‌تر خواهید کرد و حتا امکان دارد به چند روز استراحت نیاز پیدا کنید.

استراحت امروز می‌تواند سبب میگردد که شما شرایط بهتری برای فردا داشته باشید»

۹: ۰۰ صبح: مایعات بیاشامید.

بایست تلاش کنید تا می‌توانید بدنتان را هیدراته کنید. در حقیقت رساندن مایعات لازم به جسم یکی از برترین راهبردهای ممکن به منظور مواجهه با سرماخوردگی و آنفلوآنزاست دکتر استیون لاکر، متخصص میکروبی در پنسیلوانیا می‌گوید: «بهترین کار اینست که با یک لیوان آب پرتقال آغاز کنید تا به اندام تان ویتامین C برسانید، اینگونه دستگاه ایمنی تان تحکیم میشود.

بعد یک لیوان آب بخورید، طول روز هم دست کم ۸ لیوان دیگر مایعات بخورید.

مایعات سم‌ها را از تن شما دور کردن میکند و کمک تان میکند با عفونت بجنگید.

چنانچه تب دارید چون با عرق کردن و تنفس آب از دست می‌دهید میزان آشامیدن تان را افزونتر هم کنید»

۱۰: ۰۰ صبح: از قرص‌ها کمک بگیرید.

در خاطرتان بماند که قرص نخوردن همواره کار خوبی نیست، بایست بدانید که به تنهایی نبایست با عفونت بجنگید.

دکتر جوناس می‌گوید: «داروهایی مانند پاراستامول و ایبوپروفن می‌تواند تب شما را پایین بیاورد و با این وجود سبب میگردد شما کم‌تر مایعات از دست بدهید.

با این وجود این داروها دستگاه ایمنی شما را هم تقویت میکند و اینگونه اندام تان مناسب‌تر میتواند با بیماری بجنگد.

میتوانید یک قرص را در ساعت ۱۰ بامداد و یک قرص دیگر را چهار تا شش ساعت بعد بخورید.

در کل روزی ۳ عدد از این دواها را مصرف کنید»

۱۲: ۳۰ ظهر: سوپ بخورید.

شاید آنقدر اندک اشتها هستید که بهیچوجه دوست ندارید خوراک بخورید ولی مطمئن باشید اندام تان به انرژی احتیاج دارد.

دکتر جوناس می‌گوید: «شما بایست به دستگاه ایمنی تان ویتامینها و عناصر معدنی مورد احتیاج را برسانید.

باور کنید در این یک مورد خاص بایست به نصیحت‌های مادربزرگ تان گوش کنید و سوپ مرغ بخورید» پروتئین مرغ به بازسازی دستگاه ایمنی یاری می‌کند، سیر و پیاز درون این سوپ هم با میکروب‌ها نبرد کرده و کل سوپ هم سبب میشود سلولهای مرده و میکروب‌ها از جسم و بدن خارج شود. چنانچه معده تان حتی سوپ مرغ را هم تحمل نکرد، میتوانید یک موز بخورید که منبعی سرشار از پتاسیم است و دستگاه ایمنی شخص را قویتر میکند.

۳: ۰۰ بعدازظهر: بیدار بمانید.

گرچه اندام تان به استراحت احتیاج دارد، ولی چنانچه تمام روز را بخوابید شب قادر نیستید بخوابید و اینگونه روز بعد حال بدتری خواهید داشت.

چنانچه اندام تان به استراحت احتیاج دارد چرت بزنید ولی این چرت نباید افزون‌تر از چهل و پنج دقیقه باشد.

اینگونه می‌توانید شب خوب استراحت نمایید و برای فردا انرژی بیشتری داشته باشید.

چنانچه خسته اید بخوابید ولی نخوابید، خودتان را سرگرم کنید، ولی تلاش کنید کار نکنید که خسته شوید.

۵: ۰۰ بعدازظهر: پیاده روی کنید.

چنانچه حس میکنید نسبت به بامداد مناسب‌تر هستید، میتوانید برای یک پیاده روی ۱۰ دقیقه‌ای اقدام کنید. دکتر آنجلا چاملرز، متخصص بهداشت و سلامت در دانشگاه وست مینستر می‌گوید: «یک پیاده روی کوتاه می‌تواند به جسم شما یاری نموده و درواقع کارکرد بدنتان را تنظیم کند. مناسب‌تر این است که به عنوان مثال با پوشیدن یک لباس و کفش مناسب تا مغازه نزدیک بروید و برگردید، سرعت راه رفتن شما باید نه بیش از حد باشد و نه کم»

۷: ۰۰ بعدازظهر: برنامه‌های خنده دار تماشا کنید.

تابحال شنیده اید که خنده برای آدم سرماخورده خوب است؟ خب، چنانچه نشنیده اید حالا بشنوید. دکتر جوناس می‌گوید: «خندیدن فقط حال روح تان را خوب نمی‌کند، شاید که در پیکرتان آنتی بادی هایی تراوش میکند که علیه میکروب‌ها می‌جنگد، ضمنا سبب تراوش سروتونین نیز میشود که حالی مناسب‌تر را در شما بوجود میاورد. داشتن خنده و شادی همینطور سبب تراوش اندورفین‌ها در بدن میشود که آن‌ها هم گرفتگی و کوفتگی ماهیچه‌ها را برطرف میکنند، برا این به تماشای یک فیلم یا نمایش کمدی بنشینید یا مطالب کمدی بخوانید تا خوب شوید»

۹: ۳۰ شب: بخوابید.

دکتر چاملرز می‌گوید: «زود به تختخواب بروید و استراحت نمایید، البته نه آنقدر زود که خواب تان نبرد یا وسط شب بیدار شوید، حداکثر یک تا دو ساعت پیش از زمانی که بطور رایج می‌خواهید بخوابید تا یک خواب خوب داشته باشید و طی خواب بیدار نشوید، مفیدترین کار اینست که دست کم ۸ ساعت بخوابید، اینگونه بدنتان مهلت خواهد داشت تا هورمون‌های واجب و ضروری مانند ملاتونین و هورمون رشد را تراوش کند و اینطوری فردا بامداد که بیدار می‌شوید دیگر فرد بیمار نیستید»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =