علائم کمبود ویتامین در بدن

نشانه‌های کمبود ویتامین

با انبوه خوراکی‌های پیتزا و ساندویچ ی حاضر در بازار که در کم‌ترین زمان آماده می‌شوند و اهمیت تغذیه‌ای اندکی دارند، هرگز عجیب نیست که بیش‌تر بزرگ سالان کمبود ویتامین داشته باشند. براساس پژوهشی که پژوهش گران در دانشگاه ایلینوی انجام دادند، تنها ۱۱ ۳ درصد از آدم‌ها هرروز میزان فیبر سفارش شده را تامین میکنند، و تنها چهار ۷ درصد بزرگ سالان میزان پتاسیم سفارش شده را دریافت می‌نمایند. بطور کامل روشن است که می‌بایست یک انقلاب خوردنی جدی در دنیا رخ بدهد تا آدم‌ها بتوانند انتخاب‌های سالم‌تر داشته باشند و ویتامین ‌های مورد احتیاج را از خوردنی‌های مصرفی شان دریافت نمایند.

چنانچه هریک از این علائم را تجربه کرده اید، شاید با کمبود ویتامین در اندام تان مواجه هستید:

۱ جوش‌های قرمز بزرگ روی پوست به همراه کاهش و ریزش مو

این نشانه‌ی کمبود ویتامین بیانگر آنست که شما در رژیم تان خوراکی تان ویتامین ب بیش‌تری احتیاج دارید. چنانچه به شامپو ‌های موجود در فروشگاه‌ها دقت کرده باشید، بسیاری از اونها حاوی بیوتین یا ویتامین ب۷ هستند. این ماده به تحریک رشد مو و ناخن یاری می‌کند، و به منظور تولید آمینواسید با آنزیم‌های درون سلولی بازتاب می‌دهد. از آن جایی که بافت مو بیش‌تر از کراتین ، نوعی پروتیین، تشکیل شده است مصرف خوردنی‌های لبریز از بیوتین به رشد مناسب‌تر مو یاری می‌کند. خوردنی‌های لبریز از بیوتین شامل مغزها و دانه‌ها، آوکادو، حبوبات، موز، تمشک ، توت اروپایی ، گریپ فروت، و سیب زمینی شیرین هستند.

چنانچه جوش‌های قرمز روی پوست تان دارید، شاید کمبود نیاسین داشته باشید.

این ماده‌ی قوت بخش به کارکرد مناسب‌تر اندام‌ها و ترمیم دی ان ای یاری می‌کند.

خوردنی‌های لبریز از نیاسین شامل موز، بادام زمینی، آوکادو، و کدو حلوایی یا تخمه آفتابگردان هستند.

دو

لب‌های تان، علی الخصوص گوشه‌های لب، خشک می‌شوند.

چنانچه عارضه‌ی زبان دردآور را نیز تجربه کرده اید، این میتواند نشانه‌ی نقص آهن ، زینک، و ویتامین ب باشد.

چنانچه میزان فرآوانی میوه، سبزی‌ها، یا غلات کامل مصرف نمی‌کنید، تلاش کنید میزان بیش‌تری از این خوردنیها را در سبک غذایی تان بگنجانید.

علی الخصوص تلاش کنید موز، سبزی‌ها برگی تیره (به خاص اسفناج و کلم سبز)، نخودفرنگی، عدس، مغزها، دانه‌ها، و سیب زمینی استفاده کنید.

۳

سطح انرژی تان خیلی پایین است.

احساس سستی یا افسردگی مکرر می‌تواند نشانه‌ی کمبود ویتامین باشد. بسیای از آدم‌ها که از افسردگی رنج میبرند، مواد مغذی سفارش شده را، علی الخصوص ویتامین د و ویتامین ب، از رژیم تغذیه‌ای روزمره شان نمی‌گیرند.

آهن، منیزیم، ویتامین ب۱۲، و اسید فولیک میتوانند به بدن مان انرژی بدهند، بنا بر این اگر تازگی‌ها حس خسته بودن میکنید، شاید با کمبود این مواد مغذی مواجه هستید.

خوردنی‌های لبریز از آهن شامل، توفو، بادام ، خرما ، لوبیاها، عدس، و بخصوص سبزی‌ها برگی تیره هستند.

برای منیزیم می‌توانید سبزی‌های برگی تیره، مغزها، آوکادو، لوبیاها، موز، غلات کامل، و حتی شکلات استفاده کنید.

هرچند ویتامین ب۱۲ بطور طبیعی تنها در محصولات حیوانی یافت می‌شوند، می‌توانید خوردنی‌های لبریز از ب۱۲ مانند مخمر قوت بخش و شیر و ماست‌های گیاهی را برگزینید..

در پایان، خوردنی‌های لبریز از اسید فولیک شامل بروکلی، چغندر، مارچوبه، و سبزی‌های تیره هستند.

چهار

دست‌ها و پاهای تان بی حس یا مورمور می‌شوند.

این نشانه با مشکلات ساختار عصبی درارتباط است، که با ویتامین ب رفع میشود.

چنانچه این حالت را تجربه کرده اید، باید مصرف خوردنی‌های مملو از ویتامین ب را بالا ببرید، که در گذشته از اونها نام برده ایم.

بیحسی دست‌ها و پاها عموما با نوسانات خلقی و درماندگی از تفکر واضح همگام است.

همه‌ی این‌ها به ساختار عصبی ارتباط می‌یابد.، پس برای حفظ کارکرد درست این ساختار، گیاه‌های کامل خام بیش‌تری بخورید، یا چنانچه مصرف همه‌ی مواد مغذی لازم و ضروری برای تان سخت است، ویتامین ب کمپلکس دریافت نمایید.

پنج بطور مکرر گرفتار اسپاسم ماهیچه‌ها ، علی الخصوص در ساق و پنجه‌ی پا می‌شوید.

اسپاسم ماهیچه‌ها به معنای کمبود منیزیم، کلسیم، و بخصوص پتاسیم است.

بخش زیادی از آدم‌ها که تمرین‌های جسمی دشوار انجام میدهند آن را تجربه میکنند.، چون نسبت به بقیه آدم‌ها ویتامینها و عناصر معدنی بیش‌تری را به همراه عرق کردن از دست میدهند.

علی الخصوص اگر مرتب ممارست و ورزش میکنید، باید اطمینان حاصل کنید میزان منیزیم، کلسیم، و پتاسیم از دست رفته را تلافی میکنید، تا با کمیود ویتامین مواجه نشوید. قبل از این تعدادی از منابع منیزیم را در زمینه ۳ نام بردیم، ولی برای تامین کلسیم می‌توانید سبزی‌های برگی تیره، مغزها و دانه‌ها، شیرهای گیاهی، انجیر و پرتقال مصرف میکنید. برای پتاسیم، موز بهترین مأخذ، و کدو، سیب زمینی، آوکادو، گوجه اروپایی ، لوبیا قرمز، سیب، و شیرهای گیاهی منابع دیگر آن هستند.

نکته‌ی اصلی: چنانچه می‌خواهید همه‌ی ترکیبات غذایی مغذی معدنی لازم را تامین کنید، همواره به منابع خوردنی آن‌ها رجوع کنید.

یعنی اول تلاش کنید همه‌ی موادی قوت بخش را از خوردنی‌های گیاهی دریافت نمایید، و درصورت احتیاج به ویتامینها و عناصر معدنی دیگر از منابع پرمایه شده بهره جویی کنید.

همچنین، چنانچه گوشت نمی‌خورید یا به خصوص چنانچه بطور کامل گیاه خوار هستید، قطعا از مکملهای ویتامین ب۱۲ بطور منظم بهره جویی کنید، آمپول ب۱۲ تزریق کنید، یا خوردنی‌های پرمایه شده با ب۱۲ بخورید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + شش =