ماهی‌های سرطان زا !

نکات با اهمیتی که بایستی در مورد خطرات مصرف این ماهی ‌ها بدانید.

ماهی و مرغ هم به ماده‌ی سرطان زا آلوده شد.

این درحالی است که رئیس دامپزشکی کشور پس از بررسی گوشت مرغ ا سلامت این گوشت مصرفی خبر داد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از رد پای ماده رنگی سرطان زا در ماهی قزل آلا، فلزات سنگین در مرغ و مایکوتوکسین در شیر خبر داد. میزان این آلاینده‌ها اضطراب انگیز نیست و هشدارهای واجب و ضروری به منظور کاستن این مخاطرات به تولیدکنندگان داده شده است.

در سالهای اخیر طرح پایش سلامت محصولات و فرآورده‌های خام دامی را انجام داده، نمونه برداری‌های بخش زیادی از ۷ محصول و فرآورده‌های دامی ازجمله گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز ، شیر، عسل، خوراک دام وغیره انجام شده که این محصولات از دید ۳۹آلاینده ارزیابی شدند براساس نتایج کسب شده از آزمایش‌ها این محصولات تقریبا بدون مشکل بوده اند.

در نمونه برداری‌های انجام شده از مزارع تربیت ماهی قزل آلا رد پای «مالاشیت کلین» در بعضی موارد دیده شده است، مالاشیت کلین یک ماده رنگی است و بایست در صنایع رنگ ریزی به کار برود چون سرطان زاست و به خاطر این نبایست در فرآورده‌های دامی دیده شود ولی بعضی تربیت دهندگان به صورت غیرمجاز برای مقابله با انگل‌های خارجی یا قارچ‌های سطحی از آن استفاده می‌کردند.

گوشت ماهی

احتیاط در خرید ماهی

سازمان دامپزشکی بعد از نمونه برداری و آزمایش، ماده جایگزین را به آبزی پروران معرفی کرد و برهمین پایه از سال پیش اعلام شد که هیچ ماهی قزل آلایی اجازه عرضه به بازار را ندارد مگر آن که سازمان دامپزشکی بعد از نمونه گیری از آن مزرعه، عرضه این محصول را مجاز اعلام کند.

گوشت مرغ تندرست و سالم است.

تشویشی در اذهان همگانی ایجاد شده بود که در مرغ ساخته شده داخلی فلزات سنگین وجود دارد، البته سازمان دامپزشکی آن را تأیید کرد ولی میزان آن از حداکثر مجاز بیشتر نیست و تنها اسید فسفوریکی که برای استخراج دی کلسیم فسفات استفاده میشود ناخالصی داشت و فلزات سنگینش از حداکثر مجاز بالاتر بود که هشدار دادیم.

آزمایشگاه‌های مرجع اجرا کننده طرح پایش سلامت محصولات دامی در سال جاری دقیق‌تر و مجهز‌تر نسبت به سال‌های گذشته هستند، پاسخ آزمایش‌های انجام شده روی شیر در قالب طرح پایش محصولات و فرآورده‌های دامی هنوز تجمیع نشده، ولی در گذشته مطرح می‌شد که «مایکوتوکسین» در شیر وجود دارد و میزان آن بالاست میزان مجازی که در استانداردهای غذایی بین کشوری برای «مایکوتوکسین» معین شده ۵۰۰نانوگرم در لیتر است که برخی اعتقاد دارند باید استاندارد‌های اتحادیه اروپا را که ۵۰نانوگرم در لیتر گزینش شده، ملاک ارزیابی «مایکوتوکسین» در شیر قرار داد.

چنانچه معیار غذایی بین کشوری را معیار قرار دهیم، هیچ دشواری در شیر از این نظر نیست و اندک‌تر از حداکثر مجاز گزینش شده است. البته از استاندارد اتحادیه اروپا اندکی پایین‌تر هستیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =