جاهایی که خارش دارید ولی نباید بخارونید!

۱۰ موردی که شما هرگز نباید بخارانید + درمان خارش بدن

 

خارش می‌تواند فرد را بطور کامل دیوانه کند، ولی زمان هایی وجود دارد که خارش فقط سبب نامطلوب‌تر شدن آن میشود بنابراین پسندیده‌تر است احساس خارش را تحمل کنید ولی دست به اینکار نزنید چراکه وضعیت را خراب‌تر میکنید، ولی در چه شرایطی نباید احساس خارش پوست را جواب داد و از خاراندان محل اجتناب کرد؟ در دنباله این قسمت از زیبان خواهیم گفت.

چه وقتی نباید احساس خارش را با خاراندن جواب دهم؟

  • پوست خشک

رایج‌ترین دلیل خارش متعاقب از این است که لایه بیرونی محافظ پوست، خشک می‌شود؛ سرامید‌ها، چربی‌های ویژه‌ای هستند که بعنوان موانع پوستتان عمل میکنند (هر دو با نگه داشتن آبرسانی و آبرسانی و خارج نمودن مواد خارجی)، گرچه در میزانی محدود و اندک

خاراندن احتمال دارد رضایت فوری را در شما ایجاد نماید، ولی میتواند به لایه سطح پوستی که درحال حاضر بخطر افتاده است، صدمه رساند.

دکتر سیلویا از دانشگاه تمپل در فیلادلفیا می‌گوید: «شما میتوانید روی پوست خود شکاف و حفره هایی ایجاد کنید که به نوبه‌ی خود منتهی به عفونت می‌شوند» بیشتر اینکه، مواد دشوار و زبر مواد پاک کننده یا محصولات زیبایی میتوانند به حفره‌ها و خراش‌ها نفوذ کنند و بطور بالقوه سبب پیدایش آلرژی به فرمولاسیون هایی بشوند که در اول و قبلا شما به آن‌ها حساسیت نداشتید.
از بین بردن خارش:
دوش آب گرم بگیرید، ولی نه آنقدر گرم و داغ که جلو آبرسانی و آبرسانی پوست را بگیرد و بعد با بکارگیری پماد آبرسان و رطوبت دهنده و یا کرم‌های آبرسان، پوستتان را نمناک کنید.
خارش ناگهانی بدن

به این شیوه خارش پوست را درمان کنید.

درمان خارش بدن

  • نیش حشرات و گزیدگی

وقتیکه یک پشه روی شما می‌نشیند، دستگاه ایمنی اش بزاقی را تراوش میکند و یک حمله را با انتشار هیستامین به راه می‌اندازد و این دومین عامل اساسی خارش است.

از دیگر دلایل خارش‌های عادی، چیگر (نوعی حشره شبیه کنه) است، یک بچه حشره که در جنگل‌ها یا حوزه‌های گیاهی یافت میشود.

گیاهان نیشکر یک آنزیم را در پوست برای تخریب بافت آزاد میکنند، که سبب میگردد که سلول‌های پوستی و پیرامونش بسیار صدمه ببینند.

در نهایت، مراقب مورچه آتشین نامطلوب نام باشید، برای حمله سمی را آزاد میکند که به نوبه‌ی خود منتهی به انفجار حفره‌های اندک خونی میشود.

نخارانید! در هر موردی.

دکتر هسو میگوید: «خارش میتواند باعث ملتهب شدن بیشتر شود» هر وقت که شما پوستتان میخارانید، مشکل نامطلوب‌تر میشود، نامطلوب‌تر شدن مواد شیمیایی سبب می‌شود، باکتری‌ها توانایی دارند دزدکی ورود بیابند. و با خود عفونت را وارد کنند.
از بین بردن خارش:
یک بسته یخ را در محل خارش بگذارید. ضدعفونی کننده‌های ضد خارش (مانند هیدروکورتیزون ) توانایی دارند کمک کنند.
خارش ناگهانی بدن نشانه چیست
راهکار درمانی برای خارش نیش حشرات

خارش غیرمنتظره بدن

  • زخم‌ها

دکتر کیم، مدیر اجرایی مرکز آموزش پزشکی دانشگاه واشنگتن برای مطالعه خارش، میگوید: در اینجا این چیزیست که شما در زمینه زخم هاو برش‌ها می‌بینید- درست همانطور که درحال ترمیم و بهبودی هستید، نقطه‌ای آغاز به خارش میکند و شما را دیوانه میکند.

این قسمتی از بازتاب التهابی است.

ولی هم چنین، «هنگامی که پوستتان را خراش میدهید، به اعصاب پوست زیان رسانده اید- و برای التیام آن‌ها سعی میکنند سیم هایشان را عبور دهند، که می‌تواند احساس خارش را ایجاد کند» چنانچه پوستتان را خراشیدید، به پوست ظریفی صدمه و آسیب وارد کردید که سعی در بهبودی خود را داشت، و با این کار فرآیند درمان را طولانی‌تر میکنید و یا زخم را تشدید میکنید.

باکتری‌های ناخنهای شما میتوانند به درون زخم‌ها رفته و منتج به عفونت شوند، و مشکل بزرگ‌تر میشود.

از بین بردن خارش:
حس خنکی و سرما می‌تواند به حس خارش یاری رساند، لذا تلاش نمایید یک موضع خنک مانند محصول سارنا داشته باشید.

درمان خارش بدن با دواهای گیاهی

  • آفتاب سوختگی

آنطور که ظاهرا اینطور نشان می‌دهد که که درد و رنجش آفتاب سوختگی به میزان مکفی برای فقدان بکارگیری کرم ضد آفتاب لازم نیست- خارش ناشی خیلی شدید است، هم چنین به عنوان خارش جهنم ی مشهور است مانند زخم‌های دیگر، آفتاب سوختگی نیز پاسخی التهابی را به مغز می‌فرستد.

در حالیکه اعصاب در اینجا صدمه دیده اند، آن‌ها به نوبه‌ی خود سبب خارش ناخوشایند می‌شوند.

خارش ک می‌تواند پوست را برش دهد، و رویه بهبودی را کند میکند و هم خارش را وخیم‌تر میکند.

از بین بردن خارش:

کمپرس سرد و ژل‌های آلوورا توانایی دارند خارش حاصله از آفتاب سوختگی را آرام کنند، و هم چنین کرم کورتیزون سبب کاستن از تورم و التهاب میشود.

درمان خارش بدن با داروهای گیاهی

درمان خارش با الوئورا

درمان اگزما

  • اگزما

این اصطلاح پوست خشک ، خشن و را توصیف میکند.

بطور رایج، هر چند، آن را به درماتیت آتوپیک اشاره میکنند، وضعیتی است که در آن موانع پوستی بدرستی کار انجام نمی‌دهند.

به هر علتی که باشد، اثر یکسان است: لکه‌های پوست میتوانند در حضور بعضی از – پارچه، عطر، آلرژی زاء هوا- حساسیت نشان دهند و احساس خارش ایجاد نمایند.

نادیده گرفتنشان دشوار است، ولی خاراندن همه چیز را-حدس زده اید- را وخیم‌تر می‌کند: و درنهایت آن‌ها مزمن و نامطلوب‌تر می‌شوند.

دکتر هست میگوید: «پوست ضخیم‌تر، تیره‌تر و چروکیده‌تر می‌شود» و حتی خارش شدید‌تری را حس میکنید و درمان سخت‌تری نیز در پی خواهد داشت.

این میتواند با هر نوع خارشی اتفاق بیوفتد، علی الخصوص با احتمال فراوان به همراه اگزما، هنگامی که خارش (و در نهایت خاراندن) مزمن شود.

نیز امکان دارد با مبتلا به خارش دشوار پوست شده باشید، که در آن پوست خراشیده یا بلند میشود توسط خارش‌های شدید.

از بین بردن خارش:
کمپرس‌های سرد و کرم‌های ضد حساسیت قوی توانایی دارند کمک کنند، ولی چنانچه خارش بیشتر از اندازه انرژی تحمل است، به دکتر خود مراجعه نمایید. او میتواند یک استروئید موضعی قوی (برای از میان بردن خشک شدن پوست پوست) و هم چنین آنتی هیستامین برای آرامش ملتهب شدن و یاری به خواب در شب، برای شما تجویز نماید.
 حساسیت و خارش پوست
درمان ساده خارش بدن

حساسیت و خارش پوست

  • پسوریازیس

در این وضعیت دستگاه ایمنی بیشتر از اندازه فعال میشود و سلول‌های پوستی را با سرعت بسیار بالایی می‌سازد بطوریکه سلول‌های جدید به به روی پوست میایند به مدت تنها در حالی در حالت طبیعی ۲۸ تا سی روز است.

به علت این که پوست قادر نیست به میزان مکفی سریع سلول‌ها را بیرون بریزد، سلولهای مرده پوست، که قرمز، پوسته پوسته و گاهی خارش دار هستند، انباشته می‌شوند.

نبرد با آن مهم‌تر از خاراندن است.

بخش هایی از اپیدرم (لایه پوست) که روی از عروق خونی قرار دارد، احتمال دارد گرفتار خونریزی شود در وقتیگه لکه‌های پوستی خاراند میشوند.

از بین بردن خارش:
همانند دیگر خارش‌ها، نمناک کننده‌ها کمک میکنند، ولی دکترتان هم چنین میتواند درمان‌های ویژه‌ای، از جمله درمان نور ماوراء بنفش و داروهای گوناگونی را تجویز نماید.
  • درماتیت

نوعی از اگزما، این شرایط خارش دار از هر دو مورد تحریک میگیرد (مانند زدن و مالیدن الکل) یا آلرژن‌ها (مانند روغن در سموم سمور) بوجود می‌آید.

تحریک کننده از مسیر موانع پوستی عبور میکند و بی درنگ آن را می‌سوزاند.

آلرژن‌ها دستگاه ایمنی را شناسایی میکنند و به آن حمله میکنند و بعد لکه‌های قرمز خارش دار، در یک روز بعد پدید می‌آید، که بطور معمول در نقطه تماس با آلرژن است، ولی گهگاه اوقات نیز در جاهای دیگر پوست ایجاد میشود.

نخارانید! شما همان مشکلات ناخوشایند را که با دیگر شرایط خارش ایجاد میکنید، در این زمینه هم بوجود می‌آورید، مانند خونریزی، عفونت و ایجاد خارش شدیدتر.

از بین بردن خارش:
پوست تان را با مواد عادی نشورید (این مورد شامل شستشو لباس هایتان نیز است) مواد شوینده ای را بهره جویی کنید که در گذشته هم به آن‌ها حساسیت نشان نمی‌دانید، و از پیش آمدن بروز این اتفاقات در آتیه نیز پرهیز کنید محل خارش را با یک کمپرس سرد خنک کنید، کرم هیدروکورتیزون بی نسخه و داروهای ضد آلرژی تسکین دهنده درد نیز کمک میکنند چنانچه مطمئن نیستید که عامل آلرژی شما چیست، دکترتان می‌تواند یک تست انجام دهد.
 خارش سر و درمان
درمان خارش بدن متعاقب از آلرژی

خارش سر و درمان

  • شوره سر

پوسته‌های سفید سر احتمال دارد شرم آور باشند، ولی پوست سر خارش دار است که میتواند شمارا به دیوانه کند. از نظر فنی، شوره سر به شرایطی که سر دارای یک نوع قارچ بنام مالاسزیا است، گفته میشود این قارچ در پوست سر همه اشخاص وجود دارد، ولی برای مبتلایان به شوره سر ، مالاسزیا سبب برانگیختن و رشد بیشتر از اندازه سلول‌های پوست میشود.

دکتر کیم می‌گوید: خاراندن می‌تواند رویه التهابی را که بوسیله مالاسزیا پیش آمده، را وخیم‌تر کند.

از بین بردن خارش:

این یک شیوه عادی ساده است. شامپو ‌های ضد شوره که بدون هیچگونه عارضه‌ای هستند، و حاوی سلنیوم یا پرییتین روی هستند که به مدیریت آن قارچ مزاحم یاری می‌کند.

چنانچه اینها کار نکنند، متخصص پوست شما میتواند چیزی قوی‌تر را توصیه کند.

  • نشانگان پای ورزشکار

سوز خارش شما درون کفش شکنجه آور است که این نیز کار قارچی است که شاید در کف نمناک دوش، سالن، قفسه حمام و یا استخر شنا وجود دارد.

علاوه بر پوسته پوسته شدن، علی الخصوص بین انگشت‌ها پا، کف پا نیز خشک میشود و قرمز رنگ میشود.

شما حقیقتأ نمیخواهید این یکی را بخارانید.

علاوه بر ایجاد شکاف و شاید عفونت، شما بطور بالقوه می‌توانید قارچ و خاراندن شدیدی را به نواحی دیگر تن و بدن خود که به شیوه اتفاقی لمس کرده اید، از جمله کشاله ران (خارش خنده داریست، نه؟) جابه‌جا‌ کنید.

از بین بردن خارش:
با یک کرم ضد قارچ درمان کنید، و چنانچه کار نکرد و درمان نشد، با دکتر خود درباره راه حل‌های قوی‌تر گفتگو کنید.
 خارش مقعدی و درمان
۱۰ خارشی که هرگز نباید بخارانید.

خارش مقعد و درمان

  • هموروئید

این شرایط دشوار در زمینه خوشه‌های وریدی است که درست زیر سطح غشاء مخاطی رکتوم پایین و ماهیچه هستند.

گاهی وقتها این رگ‌ها متورم می‌شوند (به طور متداول از حاملگی یا وزن یا تحریک در حین حرکت روده است) و پوست آن‌ها را بعد از انحلال بیشتر از اندازه خارش دار میکند.

خاراندن تنها سبب می‌شود احساس خارش شدید‌تر شود.

از بین بردن خارش:

کرم‌های ضد هموروییدی، پد‌های فندقی یا کمپرس‌های یخی توانایی دارند کمک خوبی باشند.

بنابراین میتوانید یک حمام بگیرید، و در آن محل‌های خارش دار را در وان آب گرم بگذارید، علی الخصوص بعد از حرکت روده‌ها.

آرام بمانید و خودتان را سریع خشک نکنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 11 =