نکات لازم برای اهدای خون

پنج قدم برای اهدای خون تحت سالم‌ترین و ایمن‌ترین شرایط

سازمان جهانی بهداشت ۱۴ ماه ژوئن را بعنوان روز جهانی اهدای خون اعلام کرده است و البته هر ساله نیز نکاتی را به منظور انجام هرچه سالم‌تر این فعالیت نوع دوستانه یادآوری میکند. شعار امسال روز جهانی اهدای خون این است: با اهدای خون حیات را به اشتراک بگذاریم.

واجد شرایط بودن تان را وارسی کنید: بانک‌های خون گرچه مردم را ترغیب به اهدای خون مستمر و منظم میکنند ولی فرد اهدا کننده باید واجد شرایط مناسب باشد.

چنین فردی بایستی در کمترین حالت ۱۷ سال و دارای ۱۱۰ پوند وزن باشد.

افرادی که جدیدا خال کوبی کرده اند، روابط جنسی پرخطر دارند، فشار خون شان پایین است و یا مبتلا به انواع کاهش گلبول‌های قرمز خون هستند، واجد شرایط اهدای خون نیستند.

مقدار مکفی سطح آهن خون : چنانچه مطمئن هستید که واجد شرایط اهدای خون هستید، با یک کارت شناسایی معتبر به همراه لیست داروهای محتمل که مصرف میکنید، به نزدیک‌ترین مراکز صلیب سرخ یا اهدای خون بروید.

یقین داشته باشید که وعده‌های تغذیه‌ای اندک چرب و لبریز از آهن را لااقل یک ساعت پیش از اهدای خون اخذ کرده اید.

نان گندم، ماست بدون چربی، تخم مرغ ، اسفناج ، موز و … خوراکی‌های شایسته‌ای پیش از اهدای خون هستند.

از خوراکی‌های پرچرب پرهیز کنید، زیرا چربی‌های وارد شده به خون احتمال دارد نتیجه آزمایش هایی را که از نظر بیماریهای عفونی بر روی خون انجام میشود، تحت تاثیر وارد میکند و در صورت فقدان امکان انجام این آزمایش‌ها، احتمال دارد خون اهدایی دور ریخته شود.

میزان آب زیادتری نسبت به روزهای گذشته میل نمایید.

چنانچه شاید از خوردن آسپرین به مدت ۴۸ ساعت پیش از اهدا امتناع کنید.

برای جایگزینی مایعی که با اهدای خون از پیکرتان بیرون می‌رود، مایعات مازاد بیاشامید.

با این وجود از خوردن آشامیدنی هایی مانند چای ، قهوه و نوشابه ‌های کافئین دار که ادرار آور هستند، امتناع کنید.

اهدا کردن خون

حفظ آرامش و پوشیدن لباس مناسب: به یاد داشته باشید که پیش از مراجعه به مراکز انتقال خون، لباس‌های با آستین کوتاه بپوشید و یا از لباس هایی بهره جویی کنید که آستین آن‌ها به آسانی بالا برود تا در هنگام اهدای خون گرفتار مشکل نشوید به فرد متخصصی که خونتان را میکیرد اجازه دهید تا از هر بازویی که مناسب‌تر است، برای گرفتن خون میشود از او خوب می‌داند که چگونه رگ بیابد و را بالا ببرید کمترین زیان خون را بگیرد.

تلاش کنید در هنگام اهدای خون هرگز اضطراب و نگرانی نداشته باشید و بطور کامل آرامشتان را حفظ کنید. با این کار، هم خون اهدایی سالم‌تر و قابل استفاده

برای دیگران میشود و هم سلامتی خود شما بخطر نمی‌افتد.

از کمپرس سرد استفاده کنید: منطقه‌ای از روی دست شما که سوزن درون آن رفته احتمال دارد تا بیست وچهار ساعت متورم شده و تغییر رنگ دهد.

به منظور بهترشدن این حالت میتوانید از کمپرس سرد بهره جویی کنید.

تلاش کنید فورا پس از اهدای خون نایستید و به کار هر روزه خود مشغول نشوید.

برای زمانی بصورت خوابیده بمانید و بعد اندکی بنشینید و تدریجا بایستید.

امکان دارد به علت کاهش ترکیبات قندی و مایعات موجود در خون، احساس سرگیجه به شما دست دهد و نتوانید اعتدال خود را حفظ نمایید. چنانچه تا چند ساعت بعد از اهدای خون، احساس سردرد و سرگیجه میکنید، بخوابید و پاهای خود را بالاتر از سطح بدن خود قرار بدهید تا وقتیکه این حس برطرف شود.

آشامیدن میزان فرآوانی مایعات: بطری‌های آبمیوه و تنقلات را برای یاری به حفظ سطح قند موجود در خون و ممانعت از احساس سرگیجه به همراه داشته باشید. دقت نمایید که پس از اهدای خون ورزش سنگین نکنید و از مشروبات الکلی پرهیز نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 1 =