ارتباط بین قد و سلامت قلب

نکاتی جالب در زمینه رابطه مابین قامت اشخاص و تندرستی قلب

بتازگی پژوهشگران در یک پژوهش علمی ارتباط جالبی را بین مقدار قامت آدم با تندرستی قلب او کشف کرده اند.

آن‌ها اعلام کرده اند انسان‌های با قامت بلند‌تر نسبت به انسان‌های با قامت کوتاه کم‌تر به مشکلات قلبی گرفتار می‌شوند.

قامت اشخاص و تندرستی قلب آنها

بر اساس تحقیقات علمی جدید، اشخاص قامت بلند کم‌تر به اختلالات قلبی و سرخرگی گرفتار می‌شوند. انسان‌های با قامت کوتاه زیادتر در معرض فشار بالای خون، دیابت و سکته هستند.

به بیان مسئولان این بنیاد کفایت میکند. سبک و شیوه زندگی سالمی داشته باشید، فعالیت فیزیکی کنید.، سیگار نکشید و برنامه غذایی سالمی را دنبال نمایید تا از بیماریهای قلبی سرخرگی دور بمانید.

به عنوان نمونه، خطر گرفتار شدن به بیماری عروق کرونر در فردی ۱ پنج متری ۳۲ درصد زیادتر از فردی با قامت ۱ ۶۵ متر خواهد بود.

گرچه سبک و شیوه زندگی اشخاص مانند تغذیه سیگارکشیدن می‌تواند میزان ریسک مبتلا شدن را تحت اثر قرار بگذارد.، طبق گقته دکتر نیلش سامانی، برآیند تأکید میکنند که علت‌های این اختلال رایج، ‌بسیار پیچیده است.

افزون بر این، برآیند نشان داد اشخاصی که نشانگر‌های ژنتیکیِ بلند قد شدن زیادتری دارند کم‌تر در مخاطره گرفتار شدن به بیماری عروق کرونر قرار میگیرند.

کسانی که دارای زیادترین شمار نشانگر‌های ژنتیکی بلند قد شدن بودند تا ۲۶ نسبت کمتر از کسانی که دارای کمترین شمار این نشانگر‌ها بودند در خطر مبتلاشدن قرار داشتند.

رابطه مابین قامت و بیماری عروق کرونر تنها در آقایان یافت شده است.

البته شمار مردان حاضر در پژوهش افزون‌تر از نان بود که این موضوع احتمال دارد بر یافتن برآیند قابل توجه اثر گذاشته باشد.

تعدادی از پژوهش‌ها، کوتاهی قامت را با ریسک مبتلا شدن به مشکلات و بیماریهای قلبی مرتبط دانسته‌اند ولی مشخص نشده بود که آیا ارتباط مستقیمی برقرار است یا با بقیه عوامل مانند سوء تغذیه در دوره طفولیت مرتبط است.

دیگر عوامل مانند سوء تغذیه می‌تواند هم در قامت و هم ریسک مبتلا شدن به مشکلات و بیماریهای قلبی تأثیرگذار باشد.

جرمی پیرسون، مدیر پزشکی در مؤسسه قلب انگلیس گفت: «با بکارگیری قدرت بررسی‌های وسیعی که در زمینه ژنتیک شکل گرفته است،

این تحقیق توانست نخستین پژوهشی باشد که نشون میدهد ارتباط شناخته شده بین بلند قد شدن و ریسک مبتلا شدن به بیماری عروق کرونر دست کم تا حدی در ارتباط با ژنتیک است و صرفاً به خاطر سوء تغذیه و راه و روش زندگی نمی‌باشد»

دکتر اندرو فریمن، مدیر قلب و سرخرگها بالینی بیان داشت این برآیند در جهت تأیید نتاج پژوهش پیشین است که نشان داد اشخاص که شدیدأ بلندقد یا کوتاه‌قد هستند، زیادتر در معرض احتمال مرگ زودرس قرار میگیرند.

به عنوان نمونه، پژوهشی در سال ۲۰۱۲ نشان داد اشخاص کوتاه‌تر بیشتر ممکن است به دلیل مسائل قلبی یا سکته مغزی فوت کنند.

با این حال این برآیند بدین معنی نیست که اشخاص کوتاه‌قد باید نگران باشند. فریمن بیان داشت: «کوتاه‌قد بودن و یا داشتن ژن‌های کوتاهی ضرورتاً به معنی این نیست که شما به بیماری عروق کرونر مبتلا می‌شوید» در وضعی که اشخاص کار زیادی قادر نیستند برای ژن‌هایشان انجام دهند،

هدف این است که ژن‌هایی که شما دارید را در محل شایسته‌ای قرار دهیم.

عاداتی مانند داشتن برنامه غذایی که بیشتر مبتنی بر گیاهان باشد، فعالیت بدنی منظم و بی‌تحرک نبودن می‌تواند اثر شگرفی بر کاستن از ریسک مبتلا شدن به مشکلات و بیماریهای قلبی داشته باشد.

افزون بر این برآیند ان پژوهش نشان داد بین نشانگرهای ژنتیکی قامت و میزان کلسترول و چاقی که از عوامل خطر گرفتار شدن به بیماری عروق کرونر هستند، ارتباط وجود دارد.

رابطه مابین کوتاهی قامت به دلیل ژنتیک و بیماری عروق کرونر تا حدی به دلیل سطح چربی و کلسترول بالاتر در اشخاص کوتاه‌قد است.

با این حال این عوامل خطر توانایی دارند تنها قسمتی از ارتباط را توضیح دهند و عوامل دیگری نیز در این مورد نقش دارند.

طبق گفته پژوهندگان احتمال دارد فرآیند بیولوژیکی مشترکی وجود داشته باشد که هم قامت و هم توسعه بیماری قلبی را گزینش میکند.

از اونجایی که در این بررسی ارتباط نشان داده شده است و ارتباط دلیل و معلولی نبوده است، اثبات نمی‌شود که ژن‌های گزینش قامت سبب بیماری قلبی هستند.

فریمن اشاره میکند که از اونجایی که پژوهش بیشتر شامل افرادی از کشور‌های غربی بوده است احتمال دارد عوامل مرتبط به سبک و شیوه زندگی بر برآیند اثر گذاشته باشد.

برآیند این تحقیق در گاهنامه پزشکی نیوانگلند به صورت آنلاین انتشار یافته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =