تاثیرات نامطلوب باد کولر بر سلامتی

باد کولر و مضرات جدی آن برای تندرستی جسم

مضرات باد کولر را که بیان می‌کنیم، سردرد و ملال و خستگی نخستین مشکلی ست که به بیان میشود. سردرد و ملال و خستگی که پس از دور شدن از باد کولر و واقع شدن در هوای آزاد از بین بردن میشود.

بخش زیادی از کارمندانی که زیر باد کولر کار میکنند پس از آن که محل کارشان را ترک میکنند بیشتر حس خسته بودن بیش از میزان رایج، سردرد و احساس کاستی همگانی را تجربه می‌کنند که این علائم بیماری، پس از ترک ساختمان و هوای آزاد از میان میرود.

این نشانه‌ها «سندرم ساختمان بیمار» نامیده میشود.

آیا کولر شما را فرد بیمار می‌کند؟ در یک روز گرم، شاید برای بسیاری از اشخاص هیچی لذتبخش‌تر از روشن کردن کولر و احساس کردن خنکای نسیم آن نباشد. برای بعضی دیگر احتمال دارد این حس با یک حمام آب یخ و شستن عرق‌های نشسته بر تن بروز کند؛ ولی آن‌ها که بجای دوش، عرق تنشان را با کولر خشک میکنند، بهوش باشند: سلامتیشان در مخاطره است.

سی دقیقه پس از خنک شدن بوسیله واقع شدن در معرض باد کولر طول این شرایط، آنچه رخ میدهد آغاز لرز، درد استخوان، حلق و سردرد است که احتمالاً تا ساعت‌ها بعد هم استمرار پیدا میکند.

بکارگیری کولر با اینکه گرما را دور میکند و احساس شادابی و تازگی و سر حال شدن به فرد می‌دهد، ولی پشت این مزیت‌های گول زننده کولر عواقب منفی پنهان شده است.

سایت «هافینگتون پست» گزارشی را به عنوان «آیا کولر شما را فرد بیمار می‌کند؟» پخش کرده که طی آن همه چیز را درباره تهویه مطبوع پیش روی خوانندگان گذاشته است.

دستگاه‌های تهویه مطبوع برای آن گروه از افرادی که آسم و آلرژی دارند، مناسب نیست، زیرا ورود گرد و غبار از مسیر ساختار فیلتر برای گرفتاران به آلرژی رنج آور است.

ساختار تهویه مطبوع با خشک نمودن رطوبت و جریان هوای خنک از گردش هوای گرم در فضای داخلی جلوگیری میکند، به این جهت اجازه نمی‌دهد گرمای بیشتر از اندازه روزهای بهار و تابستان را تحمل کنیم ولی با وجود این کولرها دشواری هایی هم دارند.

این سیستم‌ها ضروری است قبل از استفاده از نظر آلاینده‌ها و گردهمایی فضولات پرندگان کنترل شوند تا آلودگیهای محتمل جمع شده روی فیلتر، از بین بروند؛ در غیر از این حالت کولر ابزاری خواهد بود که به تشکیل اختلالات تنفسی و عفونت‌ها منتج خواهد شد و بیشتر از آن که درجه حرارت اتاق را خنک نگاه دارد پیامدهای منفی ایجاد خواهد کرد.

عارضه‌ها و ضرر و زیان‌های باد کولر

۱- مشکلات تنفسی:

وقتیکه ساختار تهویه مطبوع کاملاً تمیز نشود و فیلتر آن تغییر نکند، یک زمین تربیت تمام عیار به منظور رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها ایجاد میشود.

باکتری‌ها و قارچ‌ها در مجاری ساختار تهویه هوا به دام افتاده و موقعی که جریان هوای سرد از درون آن عبور میکند.

این میکروارگانیزم‌ها در هوا پراکنده شده و بیماری‌های تنفسی از جمله عفونت ریه میکروبی، بیماری لژیون ناشی از باکتری «لژیونلاپنوموفیلا» ظهور میکند.

به منظور جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماریهای عفونی ضروری است ساختار تهویه مطبوع را بطور مرتب نظافت کنید و فیلتر آن را هر چند ماه یکبار دگرگون کنید.

۲- ملال و خستگی، سردرد و احساس بیماری:

بخش زیادی از کارمندانی که زیر باد کولر کار میکنند پس از آن که محل کارشان را ترک میکنند بیشتر حس خسته بودن بیش از میزان رایج، سردرد و احساس کاستی همگانی را تجربه می‌کنند که این علائم بیماری، پس از ترک ساختمان و هوای آزاد از میان میرود.

این نشانه‌ها «سندرم ساختمان بیمار» نامیده میشود که تهویه هوا علت اساسی این نشانگان عنوان میشود.

در پژوهشی که سال ۲۰۰۴ در گاهنامه بین کشوری اپیدمیولوژی انتشار یافته است، پژوهشگران ادعا میکنند آنهایی که در ساختمان‌های اداری با تهویه مطبوع مرکزی فعالیت میکنند نسبت به افرادیکه در محل کارشان ساختار تهویه مطبوع مرکزی وجود ندارد، بیشتر احساس بیماری میکنند.

این پژوهشگران توصیه میکنند به منظور پرهیز از نشانگان ساختمان فرد بیمار، ضروری است کارمندان هر چند ساعت یکبار درون محوطه ساختمان را ترک کنند و با تنفس هوای تازه، درجه حرارت میزان حرارت بدنشان را متعادل نگه دارند.

۳- انتقال کثیفی هوا به درون خانه:

آژانس بین کشوری حفاظت از محیط زیست هشدار می‌دهد، هنگامی که خانواده‌ها از کولر استفاده میکنند زیادتر در معرض آلاینده‌ها قرار میگیرند زیرا تهویه مطبوع مرکزی، هوای نو را وارد خانه نمی‌کند بلکه هوای قدیمی درون آن در گردش است؛ بنابراین چنانچه محفظه کولر محتوی گردوغبار، شوره بدن حیوانات، ویروس‌ها و عفونت‌های پراکنده در هوا باشد، اشخاص بیشتر دارای استعداد مبتلا شدن به مریضی‌ها خواهند شد.

۴- پوست خشک :

اشخاصی که زمان زیادتری را در هوای سرد و خشک به سر می‌برند پوستشان بیشتر زبر و خشک میشود چراکه هوای خشک و سرد منتهی به فقدان رطوبت پوست میشود.

این خصوصیت کولر، حتی روی خشک شدن و شکننده شدن موها نیز اثر منفی می‌گذارد.

به منظور پرهیز از این پیامد پوستی، بکارگیری لوسیون‌های آبرسان و رطوبت دهنده را از خاطر نبرید.

بررسی‌ها مشخص کرده است مصادف با راه اندازی کولرها در منازل و ادارات میزان بکارگیری خدمات مراقبت‌های بهداشتی نیز افزایش میابد.

وارسی و تحلیل بررسیها آشکار میکند زیادترین مراجعه مریض‌ها به خاطر مشکلات مرتبط به گوش، بینی، رنجش حلق، سیستم تنفسی و اختلالات پوستی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =