بهترین راه جلوگیری از ایجاد تالاسمی در فرزندان

بیماری تالاسمی

تالاسمی یک بیماری ارثی خونی است که سبب کاهش گلبول‌های قرمز خون اندک یا وخیم میشود. این کاهش گلبول‌های قرمز خون به خاطر کاهش هموگلوبین و کم‌تر بودن گلوبول‌های سرخ خون از حد نرمال می‌باشد.

هموگلوبین پروتئین موجود در گلوبول‌های سرخ خون است که اکسیژن را به همه‌ی قسمتهای بدن می‌رساند.

در مبتلایان به تالاسمی ژن هایی که هموگلوبین تولید میکنند وجود نداشته یا متغیر هستند (با ژن‌های عادی متفاوت هستند)

انواع وخیم تالاسمی بطور معمول در اوایل کودکی تشخیص داده میشود و برای همه‌ی عمر در فرد باقی میمانند.

مدیر جلوگیری و نبرد با بیماریهای معاونت بهداشت کالج علوم پزشکی مشهد، انجام آزمایشات پیش از ازدواج را از بااهمیت‌ترین اقدامات هیچوجه گسترش بیماری تالاسمی در اجتماع برشمرد.

گسترش بیماری تالاسمی در استان خراسان رضوی دو دهم در ۱۰ هزار تولد زنده است، که این رقم در کشور یک در ۱۰ هزار تولد زنده می‌باشد.

وی اظهار نمود: تالاسمی یک بیماری خونی ژنتیکی است که نگهداری از آن از سال ۱۳۷۶ در دستور کار وزارتخانه بهداشت قرار گرفته است.

ایشان اجباری شدن آزمایش تالاسمی در قالب آزمایشات پیش از ازدواج و جلوگیری از زادروز کودک مبتلا به تالاسمی را از جمله این برنامه‌ها برشمرد او با ذکر این که تالاسمی به دو شکل شدید و اندک ظهور میکند، گفت: مبتلایان به تالاسمی اندک فقط ناقل بیماری هستند و توانایی دارند مانند افراد تندرست زندگی کنند.

تالاسمی

جلوگیری از گسترش بیماری تالاسمی

مدیر جلوگیری و نبرد با بیماریهای معاونت بهداشت افزود: چنانچه هر۲ والد نوزاد، دارای ژن ناقل تالاسمی باشند، احتمال تولد فرزند مبتلا به تالاسمی شدید افزایش میابد.

وی بیان نمود: توصیه میشود اشخاصی که بر اساس آزمایش‌ها ناقل بیماری هستند با هم ازدواج نکنند و در صورت ازدواج، فرزند آوری آن‌ها بایست در کنترل قرار گیرد.

ایشان هم چنین خاطر نشان کرد: از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۶۲۶ مادر باردار مشکوک به داشتن نوزاد تالاسمی در استان خراسان رضوی مورد وارسی و آزمایش قرار گرفتند که ۵۴۶ مورد آن‌ها جنین تندرست و سالم و ۸۰ مورد از این شمار، جنین مبتلا به تالاسمی داشته اند.

در همین راستا برای ۶۸ نفر آنها مجوز سقط صادر شده و دوازده مادر باردار با وجود آموزش‌های واجب و ضروری و هشدار در خصوص به جهان آوردن نوزاد مبتلا به تالاسمی حاضر بانجام سقط نشده و کودک خود را به جهان آورده اند.

ایشان با بیان این که خرج آزمایشات جنینی برای خانمهای حامله مشکوک به نوزاد تالاسمی بیش از بیست میلیون ریال است گفت: پیرو سیاست وزارتخانه بهداشت و درمان انجام این آزمایشات برای این دسته از مادران به صورت رایگان انجام میشود ..

وی بار روحی، روانی و اجتماعی بیماری تالاسمی برای خانواده را بسیار سنگین خواند و گفت: خرج دارو و درمان هر فرد بیمار تالاسمی سالانه ۲۰۰ هزار دلار برآورد میشود، لذا این اساسی و مهم بر اجرای هرچه مناسب‌تر برنامه‌های جلوگیری تاکید دارد.

مدیر جلوگیری و نبرد با بیماریهای معاونت بهداشت در دنباله بیان داشت: تالاسمی یک بیماری ژنتیکی و نوعی کاهش گلبول‌های قرمز خون است که تا انتها عمر بطول می‌انجامدو فرد گرفتار را متحمل مشکلات و عارضه‌های بیشماری میکند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =