حقایقی در مورد نورون‌های گابا

کشف کلید خاموش کردن برای خواب دیدن

بیشتر انسانها همین که چشمان خود را می‌بندد و به خواب می‌روند، وارد عالم رویا شده و خواب می‌بینند گاه از دیدن اینهمه خواب حس خسته بودن کرده و دوست دارند که هر هنگامی که خودشان می‌خواهند گزینش کنند که آیا خواب ببینند و یا نه

پژوهشگرها متوجه شدند که با فعال کردن نرونهای گابا دربصل النخاع سریعا به مغزالقا میشود که به خواب REMیا همان رویا دیدن برود. (آزمایش فازرویا دیدن درموش)

یانگ دن، استاد زیست شناسی سلولی و مولکولی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، و همکارانش متوجه شدند که فعالیت نورون هایی خاص در یک منطقه مغز که بصل النخاع نامیده میشود ناشی از حرکت سریع چشم در حین خواب (REM) موش در یک ماده نامیده میشود، در حالیکه غیرفعال کردن سلولهای سیستم عصبی سبب آشفتگی در توانایی وارد شدن به خواب (REM) میگردد.

راهکاری برای متوقف ساختن خواب دیدن

تیم تحقیقاتی بتازگی تحقیقات خود را در گاهنامه نیچر پخش کرده اند.

REM مرحله‌ای از خواب پستانداران است که حدود بیست و پنج درصد از چرخه خواب ما را تشکیل میدهد، مرحله نخست آن بطور رایج حدود ۷۰-۹۰ دقیقه بعد از به خواب رفتن اتفاق میوفتد.
هم چنین معین شده حرکات چشم سریع و به صورت تصادفی و با فلج عضلانی موقت همگام است، این وهله از خواب طی روند رویا دیدن دخالت دارد.

پژوهشگران احتمال میدهند که فقدان کنترل عضلانی که در طول خواب REM رخ میدهد ما را از اقدام در رویاهایمان باز میدارد.

دن و همکارانش برای درک مناسب‌تر تحقیقات شان در سعی بودند تا دریابند که آیا نورون‌های گابا بصل النخاع که در حین خواب REM فعال هستند نقشی در ایجاد خواب REMایفا میکنند یا نه

سلولهای سیستم عصبی گابا از قسمت شکمی بصل النخاع واقع در بالای نخاع و منطقه خاصی از ساقه مغز و هیپوتالاموس خارج شده اند که این قسمت مغز در آزادسازی هورمون‌ها وبسیاری دیگر از عملکردهای بدن نقش دارند.

این تیم ازتکنیکی بنام اپتوژنتیک روی موشها که از آن مهندسی ژنتیک صرفا برای بیان پروتیین نشان دار در نورون‌های گابا بکار میرود استفاده کرده است.

این شیوه اپتوژنتیک قرار دادن یک کانال یون حساس به اشعه نور درنورون‌های گابا با بکارگیری یک ویروس است زمانی کانل گذاشته شد، پژوهشگران گابا نورون‌ها در موش را توسط تحریک آن‌ها با یک نور لیزری از مسیر فیبر نوری در مغز فعال میکنند.


این تیم میتوانست گابا نورون‌ها را با نور لیزری با افزودن یک پمپ یون بازدارنده درنورون‌ها غیرفعال کنند.

این پژوهشگران فعالیت گابا نورون‌ها در بصل النخاع موش را در حین فعال سازی وغیر فعال سازی با اپتوژنتیک رهگیری کردند.

آن‌ها هم چنین ارزیابی کردند که چگونه تغییر نورون‌ها به حالت فعال یا غیرفعال برای کوتاه مدت بر خواب و بیداری موش تاثیر میگذارد.این تیم متوجه شدند که فعال سازی گابا نورون‌ها در بصل النخاع موش‌های خواب در مدت چند ثانیه خواب REM را القا میکند، در حالیکه غیر فعال شدن این نورون‌ها در موقع خواب یا سبب کاهش توانایی آن‌ها برای وارد شدن به فاز REM خواب میگردد یا این فاز خواب کاملا متوقف میشود.

نیروی القایی خواب REM قدرتمند است بنابر آن که در ۹۴درصد از آزمایش‌ها ثبت شده موش‌های در مدت چند ثانیه بعد از فعال سازی نورون‌ها وارد خواب REM شده اند ما فکر میکنیم که امکان دارد یک گره حیاتی درشبکه نسبتا کوچکی تصمیم میگیرد که آیاشما به خواب رویایی بروید یا نه

در حالیکه فعال سازی گابا نورونها درموش هایی که بیدار بودند بیداری آن‌ها راتحت تاثیر قرار نمی‌دهد، ولی اشتهای آن‌ها را تحت اثر قرار میدهد و سبب شد اونها بیشتر بخورند.

بنابر تحقیقات پژوهشگران در موش‌های عادی، فعالیت نورون‌های گابا درزمان بیداری وهمچنین در وقت خوردن ونظافت که دو فعالیت فرحبخش برای موش‌ها هستند بالاترین میزان است. بدین گونه، دن عقیده دارد گابا نورون‌ها در بصل النخاع اثر معکوس به سلولهای سیستم عصبی تولید میکنند از جمله سلول‌ها عصی دخیل در اضطراب و نگرانی ، مانند نورونهای نورادرنالین زا نورون‌های که در منطقه از مغز که پل یا برجستگی حلقوی نامیده میشود قراردارند

دیگر مردم نیز متوجه شدند که نورونهای نورادرنالین زا وقتی فعال هستند، که شما در حال دویدن یا خوردن یا آراستن ونظافت خود هستید. بنابراین بنظر میرسد زمانیکه شما در آرامش هستید و اززندگی خود لذت می‌برید، نورونهای دخیل در اضطراب و نگرانی خاموش و گابا نورون‌ها در بصل النخاع روشن هستند.

از اونجایی که این بررسی‌ها یاری به درک مناسب‌تر از مکانیسم‌های مغز درخواب و رؤیا کرد، پژوهشگران میگویند که یافته‌های خود به این معنی است که آن‌ها اکنون قادرند تا به کلید روشن و خاموش کردن رویا در آتیه دست یابند، که می‌تواند پیامدهای بالینی داشته باشد.

نخستین نویسنده فرانز وبر، فوق دکترا از دانشگاه – برکلی می‌گوید: بسیاری از اختلالهای روانی، علی الخصوص اختلالات خلقی با تغییرات خواب REM و بعضی از داروهای مصرفی که به شیوه وسیع بر خواب REM موثرند در رابطه هستند، بنابراین به نظر میاد که خواب REM شاخص حساس سلامت ذهنی و عاطفی است.

وبرمی گوید: مطالعه سیکل خواب نه فقط می‌تواند به اختلال‌های روانی یاری رساند بلکه می‌تواند به درک اختلالات عصبی که برخواب اثر گذارد مانند بیماری پارکینسون و بیماری آلزهایمر یاری رساند.

سال پیش، پزشکی در یک بررسی اخبار امروز گزارش داد که پژوهشگران درصدد اند روشن سازند چرا بعضی افراد بیشتر رؤیاهای خود را بیاد دارند در حالیکه دیگران آن را بیاد ندارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =