علت ریختن بزاق دهان موقع خواب

خارج شدن آب دهان موقع خواب

در دوره طفولیت آموخته اید که چگونه بزاقتان را در دهانتان نگه دارید ولی در طول خواب وقتیکه ماهیچه‌های بدنتان استراحت میکند هماهنگی پیکرتان اندک میشود و سبب میشود بزاقتان از دهانتان خارج شود.

از خواب که بیدار می‌شوید، می‌بینید بالش تان با آب دهان تان خیس شده است و رد آن در گوشه‌ی دهان تان هم باقیمانده است.
تعجب میکنید که چرا موقع خواب، بزاق دهانتان جاری شده است.

در اینجا چند علت‌های معمول این حالت و اینکه چه میتوانید برای از بین بردن آن کنید را برای تان آورده ایم بدن بطور طبیعی هر روزه افزون‌تر از هزار میلی لیتر بزاق دهان می‌سازد.

این بزاق توسط غده‌های بزاقی ایجاد و بطور معمول بلعیده میشود و از طریق گردش خون مجددا به گردش در می‌آید.

چرا موقع خواب آب دهان مان جاری میشود؟

چنانچه بزاق عوض اینکه بلعیده شود، در دهان جمع شود، به خارج از آن می‌ریزد.

حالا چرا این رویداد بیشتر در حین خواب می‌دهد؟ ساده‌ترین جواب این است که چون دهان در حین خواب باز است، بزاق از دهن به بیرون جاری میشود.

عضلات بدن موقع خواب شل می‌شوند، به خصوص هنگام مرحله حرکت سریع چشم، و ممکن است که در این موقع دهان باز بماند.چنانچه ندرتا این مسئله اتفاق میوفتد، شاید آزاردهنده باشد، ولی ضروری نیست سراغ درمان بروید، چون سبب کمبود آب بدن، عفونت و یا دشواریها دیگر نمی‌شود به اعتقاد بعضی متخصصان، وضعیت خواب هم میتواند تاثیرگذار باشد و به پهلو خوابیدن می‌تواند احتمال بیرون ریختن آب دهان را افزونتر کند.
یکی از بزرگ‌ترین علل و دلایل باز ماندن دهان در شب این است که قادر نیستید از مسیر بینی نفس بکشید. ما بایست طبیعتا با بینی نفس بکشیم، ولی چنانچه دچار کیپ شدن بینی باشیم، راهی نداریم جز تنفس از مسیر دهان

چنانچه این رویداد در حین خواب اتفاق بیوفتد، بزاق از دهن خارج شده و روی بالش می‌ریزد.

کیپ شدن بینی میتواند در زمان سرماخوردگی و یا در اثر عارضه‌های آلرژی روی دهد.

ضمنا انحراف تیغه بینی می‌تواند بینی را مسدود کرده و سبب تنفس از دهن شود.

خروپف و ایست موقت تنفس در حین خواب (آپنه) هم میتوانند منتهی به بیرون ریختن آب از دهن شوند.

علت دیگر هم میتواند بکارگیری دواهایی خاص و یا یکسری ازبیماریها باشد که سبب افزایش ایجاد بزاق (sialorrhea) می‌شوند. ضمنا چالش در بلعیدن هم میتواند علت دیگر این مسئله باشد که در اثر زیان مغزی، سکته مغزی و یا حتی بیماری پارکینسون ظهور میکند. این حالت می‌تواند در طی روز هم اتفاق بیوفتد که مرتبط به بیماری رفلاکس اسید معده است.

چه باید نمود؟
در حالت کلی، احتیاجی به مداوا این دشواری نیست.

چنانچه ندرتا این مسئله اتفاق میوفتد، شاید آزاردهنده باشد، ولی ضروری نیست سراغ درمان بروید، چون سبب کمبود آب بدن، عفونت و یا دشواریها دیگر نمی‌شود.

چنانچه کیپ شدن بینی دارید، میتوانید آنرا درمان کنید.

چنانچه نشانه‌های ایست موقتی تنفس در حین خواب را دارید، پیگیری این اختلال می‌تواند به بهتر شدن تنفس شبانه و از بین بردن جاری شدن بزاق یاری رساند.چنانچه بیرون ریختن آب دهان، از عارضه‌های بیماریهایی است که بلعیدن را گرفتار مشکل میکنند، تجویز دواهایی مانند آتروپین یا اسکوپولامین توسط دکتر می‌تواند سودمند باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 16 =