حقایقی درباره ماموگرافی

همه مواردی که بایستی در مورد مامو گرافی زنان بدانید:

یکی از با اهمیت‌ترین و موثرترین راههای تشخیص سرطان سینه ، علی الخصوص در فازهای ابتدائی بیماری، انجام ماموگرافی سینه است یکی از تاثیرگذارترین راههای نبرد با این اختلال، تشخیص آن در فازهای ابتدائی پیدایش است بررسی‌های مشخص میکنند که انجام ماموگرافی سینه به صورت دوره‌ای در خانم‌ها بدون نشانه، نرخ مبتلا شدن به بدخیمی را به مقدار فراوانی کاهش میدهد. بنابراین پسندیده‌تر است زنان به انجام ماموگرافی اهمیت ویژه‌ای بدهند.

کدام زنان باید ماموگرافی انجام دهند

نکات با اهمیتی که بایستی در مورد مامو گرافی بدانید.

نکات با اهمیتی که زنان می‌بایست در مورد ماموگرافی سینه بدانند.

بیشتر خانم‌ها همواره با کابوس مبتلا شدن به سرطان سینه نبرد میکنند در حالیکه با سود گیری از روشهای کمک تشخیصی مانند ماموگرافی البته به تجویز دکتر متخصص همه این اضطراب ‌ها انتها می‌یابد.

به علت گسترش روز افزون سرطان سینه در بین خانم‌ها جهان از جمله ایران همواره هراس از مبتلا شدن به این سرطان در بین خانم‌ها وجود دارد. ولی در مرحله نخست میتوان با خود آزمایی تا حدی توده‌های غیر متعارف را در بافت سینه مشخص کرد و جز این، دو روش تشخیصی ماموگرافی و سونوگرافی بسیار بسیار یاری دهنده است.

ماموگرافی سینه چیست؟

در حقیقت ماموگرافی یک عکس رادیوگرافی ساده از پستان و ابزاری برای کشف زودرس بدخیمی‌های غیر قابل لمس پستان است. ماموگرافی می‌تواند. سرطان پستان را ده سال پیش از آنکه قابل لمس شود، شناسایی کند.

همه خانم‌ها چهل ساله و بیشتر بایستی هر ۲ سال یکبار ماموگرافی انجام دهند.

خانمهایی که اشخاص درجه یک آن‌ها (یعنی مادر یا خواهرشان) دچار بدخیمی باشند باید از ۳۵ سالگی ماموگرافی سالانه انجام دهند.

آیا ماموگرافی سینه سرطان زا است؟

برخی انجام ماموگرافی را بسترساز سرطان می‌دانند ولی خطرات ناشی از برخورد اشعه ایکس با سینه در ماموگرافی آنقدر ناچیز است که میتوان آنرا نادیده گرفت.

حتی چنانچه یک خانم از چهل سالگی تا ۹۰ سالگی هر ساله ماموگرافی انجام دهد.

کدام خانم‌ها باید ماموگرافی سینه انجام دهند؟

بطور عمده انجام ماموگرافی در ۲ دسته یکی بیمارانی که دارای نشانه‌های هر یک ازبیماریهای سینه مانند عفونت، توده یا غیره باشند و یکی در خانم‌ها تندرست و سالم بالای پنجاه سال لازم است.

در بیماران نشانه دار که توده مشکوک به بدخیمی باشد یا با کیست‌ها و توده‌های دیگر همراه باشد دکتر متخصص انجام ماموگرافی را لازم می‌داند، هم چنین در مبتلایان به سرطان سینه برای پیگیری بیماری انجام ماموگرافی لازم است.

در خانم‌ها تندرست و سالم ماموگرافی بعنوان یک روش تشخیص زودرس استفاده می‌شود که به این شیوه و ترتیب که یک ماموگرافی پایه در سالهای ۳۵ تا ۳۹ سالگی انجام میشود و بعد از سن و سال پنجاه سالگی به بعد بر حسب نظر دکتر هر ۲ سال یکبار انجام ماموگرافی لازم است.

سونوگرافی جایگزین ماموگرافی نیست.

در این شیوه از امواج صوتی بمنظور بوجود آوردن تصویر از نقطه‌های گوناگون بدن از جمله سینه استفاده میشود و اشعه ایکس هیچ نقشی ندارد.

در شرایطی که بافت سینه بسیار متراکم باشد یا سن بیماری اندک‌تر از سی سال باشد، دکتر متخصص سونوگرافی را تجویز میکند.

نبایستی فراموش کرد که سونوگرافی بهیچوجه جایگزین ماموگرافی نیست بلکه به عنوان وسیله کمکی از آن استفاده میشود هم اکنون سونوگرافی برترین شیوه تشخیص کیست‌های سینه است که در معاینات شبیه توده‌های تو پر و محکم خودش را نشون میدهد.

در چه سنی ماموگرافی سینه انجام دهیم

موارد بکارگیری مامو گرافی

کاربردهای ماموگرافی

√ برای بیماریابی خانم‌ها بالای چهل سال از دید سرطان پستان

√ ارزیابی بیمارانی که توده پستان مشکوک دارند.

√ پیگیری سرطان پستان درمان شده با برداشتن بخشی از پستان و رادیوتراپی

√ پیگیری پستان مقابل در فردیکه یک پستان به خاطر سرطان برداشته شده است.

هنگام گرفتن ماموگرافی سینه این نکته‌ها را ملاحظه کنید:

* هنگام انجام ماموگرافی از موردهای خوشبو کننده، پودر یا کرم در زیر بغل استفاده ننمایید چرا که امکان دارد در کیفیت تصویر اثر گذارد.

* ماموگرام در هفته قبل از پریودشدن انجام ندهید، زیرا طی این زمان سینه‌ها متورم و دردآور است.

* چنانچه ایمپلنت سینه دارید، به تکنسین پیش از انجام ماموگرافی خبر دهید.

* پیراهنی بپوشید که براحتی قادر باشید از سر آن را درآورید.

در آوردن لباس بالاتنه کفایت نمی‌کند.

* همواره مکان و زمان ماموگرافی‌ها و نمونه برداری‌های محتمل را یادداشت کنید.

* ماموگرافی‌های قبلی را دور نیندازید، حتی چنانچه طبیعی و بی هیچ ضایعه‌ای بوده باشد زیرا سنجش آن‌ها با ماموگرافی آتیه به تشخیص ضایعات یاری می‌کند.

*بهتر است ماموگرافی را در مرکزی انجام دهید که طی روز تعداد قابل توجهی مریضی در آنجا ماموگرافی می‌شوند و تیم پرسنل توانایی زیادتری دارند.

* ماموگرام‌های قبلی خود را بهمراه ببرید.

مشکلات ماموگرافی سینه

موضوع تابش پرتو‌های یونساز x و خطر آن برای بیماران همواره بااهمیت‌ترین خطر در کار با ماموگرافی است به صورت تئوری نشان داده شده است که هربار تابش به اندازه چهار در میلیون شانس گرفتاری را افزایش میدهد.

امکان مبتلا شدن فرد به بدخیمی پستان در حالت عادی ۱۵۰۰ در میلیون است.

بنابراین افزایش خطر چندان زیاد نیست با وجود این به منظور حل این دشواری بتازگی شیوه هایی ارائه شده اند که از اولتراسوند یا لیزر برای ماموگرافی استفاده میکنند با وجود این هنوز ماموگرافی استاندارد طلایی در این حوزه است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =