مواقعی که نباید شیر بنوشیم!

مضرات مصرف نابجای شیر

ازجمله پرسش هایی که پرسیده میشود این که برترین و بدترین زمان مصرف شیر چه وقتی است و مقدار استفاده آن برای گروه‌های مختلف سنی چه میزان باید باشد و هر لیوان شیر چند کالری دارد؟ چنانچه با مصرف شیر گرفتار نفخ و درد شکم نمی‌شوید، بهترین وقت مصرف آن پیش از خوابیدن است، از این جهت در هنگام خواب، بدن این مهلت را دارد که کلسیم و پروتئین خود را از این ماده خوراکی تامین نماید.

هم چنین چون شیر حاوی تریپتوفان است به برقراری خوابی آرام و راحت یاری می‌کند.

یک لیوان شیر

اهمیت تغذیه‌ای هر پیمانه بزرگ شیر

البته مصرف یک واحد شیر (یک لیوان) در نوبت صبحانه نیز توصیه میشود چون سبب از بین بردن بی حالی، بی حوصلگی و عصبانی شدن میشود و مغز را برای فراگیری بیشتر و یادآوری آسان‌تر آماده کرده و چون کلسیم شیر از جذب آهن خوراک ممانعت میکند و صبحانه کمترین میزان آهن را دارد، مصرف شیر در این وعده مطلوب است، ولی بدترین زمان مصرف شیر در وعده ناهار است، چراکه جلوی اشتها به ویژه اشتهای کودکان را میکیرد و از جذب آهن و روی محصولات گوشتی می‌کاهد.
در طب قدیمی آمده است اشخاص سالمند مبتلا به پوک شدن استخوان و آرتروز ، شیر را با دارچین میل کنند. دارچین سردی شیر را میکیرد و سبب ازدیاد جذب مواد مغذی شیر میشود. ضمنا ویتامین C موجود در میوه‌ها به جذب مناسب‌تر آهن و کلسیم شیر یاری می‌کند، بنابراین مصرف شیر همراه میوه‌های‌تر و تازه پیشنهاد میگردد.
هر پیمانه بزرگ شیر چند کالری دارد؟

هر پیمانه بزرگ شیر معادل ۲۴۰ گرم است و ۱ لیوان شیر بی چربی ۹۰ کالری، ۱ لیوان شیر اندک چربی ۱۲۰ کالری و ۱ لیوان شیر پرچرب ۱۵۰ کالری انرژی می‌سازد.

شیر بطور رایج وقتیکه از گاو، گوسفند، شتر و بز دوشیده میشود، حاوی ۳ پنج درصد چربیست و شیرهایی با چربی بالاتر از دو پنج درصد پرچرب و پایینتر از آن کم روغن شمرده شده و به آن بخش از شیرهایی که بین ۰ پنج ۰ ۱ درصد چربی دارد، شیر خامه گرفته می‌گویند.

شیرهای با ۱ پنج درصد چربی برای آنهایی که جنبش لازم دارند، شیرهای دو پنج درصد برای بچه‌ها و ورزشکاران و شیر خامه گرفته به علت نداشتن کلسترول برای استفاده از هر روزه پسندیده است.

نوشیدن شیر در وعده صبحانه

چند پیمانه بزرگ شیر بنوشیم؟

پسندیده‌تر است در طی روز، کودکان زیر هفت سال ۱ پنج تا دو لیوان، پسرها در سن بالغ شدن سه لیوان، دخترها در همین سن دو پنج لیوان، اشخاص بالغ و سالمند دو لیوان و بانوان شیرده و باردار ۳ پنج تا ۴ پیمانه بزرگ شیر در مجاور مصرف دیگر فرآورده‌های لبنی بنوشند.

برای آنکه کودک به آشامیدن شیر ترغیب شود پسندیده‌تر است دو پیمانه بزرگ شیر را به چهار نصف لیوان تقسیم کرده و در فواصل معینی که بهترست در میان وعده‌ها باشد به او بخورانید.

شیری که به سوپ کودک افزوده میشود جزو واحد شیر شمرده میشود به شرطی که خیلی زیاد در خوراک نجوشد و اواخر پخت به خوراک افزوده شود.

چنانچه مزه و بوی شیر برای زنان حامله آزاردهنده است میتوانند از شیر خشک بهره ببرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =