مشکلات شناختی در بارداری

اختلال مغزی در بارداری ، همان فراموشی است.

پژوهشگران کالج دیکن استرالیا دریافتند کارکرد شناختی مغز خانم‌ها در دوره حاملگی مبتلا به اختلال می‌شود؛ ولی تنها خود آن‌ها و اشخاص نزدیک به آنها متوجه این تغییرات می‌شوند.

در این بررسی‌ها معلوم شد خانمهای حامله حقیقتأ دچا نوعی فراموشی میشوند که تحت عنوان baby brain شناخته میشود و در اثر آن موقعیت مکانی خود یا اشیای موردنظر را از یاد می‌برند یا به کلی فراموش میکنند که درحال انجام چه کاری هستند.

افزون بر این بطور معمول خانمهای حامله رشته کلام را از دست میدهند. و نیاز بیشتری به نوشتن مطالب پیدا میکنند و هنگام مطالعه جملات نیز با اشکال مواجه می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، تا کنون تلاش‌های متعددی برای مطالعه این پدیده انجام شده، ولی برآیند بدست آمده از این بررسی‌ها یکسان نیست.
پژوهشگران در این بررسی‌ها اطلاعات بدست آمده از بیست مطالعه را که در طول سال‌های قبل انجام گرفته مورد تجزیه و تحلیل به عقیده تا اثرات بارداری را بر حافظه و دیگر کارکردهای شناختی مغز بررسی کنند.

دوران بارداری

اختلال مغزی در حاملگی

پژوهشگران مجموعا به این جمع بندی رسیدند که کارکردهای شناختی خانمهای حامله قطعا ضعیف‌تر از سایرین است.

در حقیقت کارکردهای شناختی، حافظه و کارکردهای اجرایی خانمهای حامله در ۳ ماهه پایان حاملگی به میزان قابل توجهی کاهش میابد.

هم چنین آشفتگی در عملکردهای شناختی در طول ۳ ماهه ابتدای حاملگی شروع شده و تا انتها این دوره باقی میماند.

این کاستی کارکرد با کم شدن میزان ماده خاکستری مغز در طول مرحله بارداری همگام است.

به عقیده پژوهشگران دلیل کم شدن میزان ماده خاکستری مغز خانم‌ها باردار این است که بخش هایی از مغز گرفتار انجام وظایف اساسی و مهم در ارتباط با تربیت جنین میشود.

برای درک درست تاثیر این پدیده بر زندگی خانمهای حامله به تحقیقات زیادتری نیاز است، ولی پژوهشگران اعتقاد دارند با جود کاستی عملکردهای شناختی مغز در دوره باداری، مغز تواناست فعالیت‌های هر روزه را بطور معمولی انجام دهد.
گزارش کامل این بررسی‌ها در گاهنامه Medical Journal of Australia انتشار یافته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 5 =