اشتباهاتی که باعث پیری زودرس میشود!

کهنسالی زودرس با برنامه غذایی ناپسند

چنانچه می‌خواهید به کهنسالی زودرس گرفتار نشوید توصیه میکنیم عوامل ایجادکننده آن را بشناسید و تلاش کنید با افزایش جنبش و کنترل رژیم خوراکی تان از آن ممانعت کنید.
همچنین طبق گفته پژوهشگران، برنامه غذایی ناپسند و ناسالم به همراه فقدان ورزش و داشتن سبک و شیوه زندگی فاقد جنبش سبب تسریع رویه کهنسالی در انسان‌ها میشود.
مطالعه و تحقیق در زمینه عوامل زنده و غیر زنده خسارت زا به جنگلها و مراتع، نگهداری تعادل پایدار و تنوع زیستی در گستره منابع طبیعی ایران، بررسی‌های فونستیک، کنترل بیولوژیک و مدیریت ترکیبی برای حفاظت و پشتیبانی از اکوسیستمهای مختلف جنگلی و مرتعی خوردن شکر زیاد قطعاً برای دور کمر شما عاقلانه نیست، ولی افراط بیشتر از اندازه در دسر می‌تواند صورتتان را نیز چندین سال پیر کند.
Leslie Baumann، دکتر متخصص و درماتولوژیست در ساحل میامی، تشریح میکند که «رژیم غذایی خوب، سنگ بنای اساسی یک پوست تندرست و سالم است» عناصر طبیعی در خوراکی‌های کامل مانند کاهو و توت اروپایی به افزایش ترن اُور سلول کمک میکنند، و ایجاد رشته‌های کلاژن را برای یاری به نرم و مستحکم نگه داشتن پوست، افزایش میدهد.

همچنین، خوراکی‌های دارای ارزش غذایی اندک و بدون ارزش، مانند دونات‌های پر از شکر، در حقیقت میتوانند به کلاژن و الاستین، که پوست را محکم و شاداب نگاه میدارند، زیان برسانند.

طبق بررسی که در مجله‌ی بریتانیایی درماتولوژی انتشار یافت، این اثرات پیرسازی در حدود ۳۵ سالگی آغاز شده و پس از آن به سرعت افزایش میابد.و حتی چنانچه هر هفت روز، تمرینات دشوار کاردیو را انجام دهید، در حالتی که برنامه تان شامل یوگا، ممارست با وزنه، و استراحت نباشد، مزیت‌های بالقوه‌ی ضد کهنسالی بدن را از دست خواهید داد.

به عنوان نمونه، چنانچه فقط کاردیو را به قیمت کنار گذاشتن دیگر انواع تمرینات، مانند یوگا و تمرینات قدرتی، انجام دهید، میتواند شمارا از برتری‌های مراقبت از پوست محروم کند.

پیری زودرس

رژیم اشتباه و عادت‌های غلط سبب کهنسالی زودرس می‌گردد.

دریابید که آیا یکی از این ۸ اشتباه رژیم تغذیه‌ای و ممارست را می‌کنید یا نه و یاد بگیرید بجای آن چکار کنید.

رژیمهای غذایی و عادت‌های ناپسند

۱- در خوردن دسر افراط میکنید.

تجزیه قندها، که به آن گلیکاسیون گفته میشود، به کلاژن که پوست را نرم و محکم نگه میدارد، زیان می‌زند. به منظور پرهیز از خارج شدن این پروسه طبیعی از کنترل، از کربوهیدرات‌های با شاخص قند موجود در خون پایین مانند غلات کامل غافل نشوید؛ آن‌ها بطور طبیعی قند اندکی دارند، و بدن به منظور کاستن از دست رفتن کلاژن، آن‌ها را به آهستگی پردازش میکند.

چنانچه می‌خواهید چای یا بلغور جوی خودتان را شیرین کنید، بدون این که پوستتان پیرتر بنظر برسد، استویا (Stevia) کاملاً طبیعی را آزمایش کنید.
طبق گفته‌ی درماتولوژیست دارای بورد تخصصی، Nicholas Perricone، استاد پزشکی دانشکده‌ی طب انسانی دانشگاه ایالتی میشیگان، استویا، گیاه شیرین کننده‌ای است که بسادگی هضم میشود، که گلیکاسیون را تحریک نمی‌کند.
۲- دائم در مواجه با اضطراب و نگرانی قرار دارید.

از میان بردن اضطراب ‌های کاری تان روی دوچرخه یا تردمیل احتمال دارد برای زمان کوتاهی سبب میگردد حس مثبت‌تری داشته باشید، ولی وارد کردن یوگا به برنامه تناسب اندام تان بطور مرتب، میتواند کمک کند تا جوان‌تر به نظر برسید و در وضعی که اضطراب و نگرانی را اندک میکنید، از تجزیه عضلات جلوگیری نمایید.
HemaSundaram، دکتر متخصص و درماتولوژیست در واشنگتن دی سی می‌گوید، حرکات یوگا مانند حرکت بچه، سگ سرپایین، و حرکت سلام بر خورشید، جریان خون را التیام و بهبود می‌بخشند – بالا بردن اکسیژن همان چیزیست که آن درخشش یوگای دوست داشتنی را به پوست می‌دهد.

بررسیها نشان می‌دهد ممارست منظم یوگا می‌تواند ملتهب شدن و نگرانی را، که کهنسالی پوست را تسریع میکنند، بکاهد.

چنانچه علت دیگری برای دور کردن اضطراب و نگرانی خود می‌خواهید: میزان زیاد تنش می‌تواند ایجاد هورمون را سرکوب کند، که باعث تجزیه کلاژن یا حالت‌های وخیم‌تری مانند پسوریازیس میشود.

Annie Chiu، دکتر متخصص و درماتولوژیست در لوس آنجلس می‌گوید ” کنترل اضطراب و نگرانی ، پوستتان را آرام نگه میدارد ”

۳- همواره قهوه را گزینش و انتخاب میکنید.

پژوهش‌ها نشان میدهد که چایی سبز و تیره حاوی ترکیبات حفاظت کننده – مانند EGCG (اپیگالوکتشینگالات) و آنتی اکسیدیشن‌های تی فلاوین هستند که به جلوگیری از بدخیمی‌های پوست و شکستن کلاژن، عامل چین چروک‌ها، یاری می‌کند.

رژیم اشتباه و عادت‌های غلط سبب کهنسالی زودرس می‌گردد.

۴- هیچ گاه وزنه نمی‌زنید.

دنبال کردن یک برنامه‌ی منظم ممارست قدرتی که نیروی عضلانی مناسب‌تر و با پشتیبانی بیشتر را ایجاد مینماید، کمکتان می‌نماید تا شل شدگی پوست گردن به پایین را محکم نمایید.

Patricia Farris، دکتر متخصص درماتولوژیست در لوس آنجلس می‌گوید «من به ممارست قدرتی اعتقاد دارم، و همواره به بیمارانم می‌گویم هرچه پیرتر می‌شوند، بیشتر آنرا انجام دهند» او اظهار میکند «این مانند مازاد و اضافه کردن حجم به صورت با مواد حجیم کننده (filler) است، با این فرق که روی بدن انجام می‌شود»
۵- گوشت تان ارگانیک نیست.

Katie Rodan، دکتر متخصص درماتولوژیست در منطقه‌ی خلیج سن فران سیسکو می‌گوید، «هورمون‌های موجود در فرآورده‌های لبنی قدیمی، طیور، و گوشت امکان دارد در ایجاد آکنه اثر داشته باشند» او اظهار میکند آن بخش از بیمارانش که این موارد را کم‌تر می‌خورند یا دست کم از گوشت گاو و طیور تغذیه شده از غلات و فرآورده‌های لبنی ارگانیک در رژیم غذاییشان استفاده میکردند، بیشتر متوجه میشوند که پوستشان مناسب‌تر بنظر میرسد

۶- از مواد قلیایی غافل هستید.

Kimberly Snyder، کارشناس تغذیه در لوس آنجلس و نویسنده‌ی کتاب The Beauty Detox Solution می‌گوید، هنگامی که مشتریانش خوراکی‌های قلیا دار بیشتری، مانند جعفری، بادام ، کلم برگ، گلابی، لیمو و سیب می‌خورند، التیام و بهبود زیادی در پوست و موی آن‌ها مشاهده میکند.

Snyder تشریح میکند که «اگر بدنتان بسیار اسیدی باشد، که می‌تواند هنگامی که رژیم خوراکی تان نامتعادل است اتفاق بیوفتد، مواد معدنی قلیایی مانند کلسیم، پتاسیم ، و منیزیم، که به ما اجازه می‌دهند استخوان، دندان و موهای قوی و سالمی داشته باشیم، را پاک میکند و از بین می‌برد»

۷- استراحت نمی‌کنید.

وقتیکه روال معمولی تمرینتان آنقدر سهمگین است که همواره خسته اید ولی شب قادر نیستید بخوابید، صرف نظر از لکه‌های تیره و پف‌های زیر چشمانتان به علت بیخوابی شبانه، شما دارید خودتان را برای زیان‌های استفاده مفرط، آماده میکنید.

Ryan Halvorson، مربی خصوصی و متخصص کانون سلامت و تناسب اندام IDEA می‌گوید، این نشانه‌ها میتواند علامتی از ملال و خستگی مفرط باشد. دیگر شواهدی که نشون میدهد شما دارید بیشتر از اندازه ممارست میکنید، شامل کوفتگی بیشتر از اندازه ماهیچه که چندین روز باقی میماند، کم کردن وزن ناخواسته، افزایش تپش قلب در حالت استراحت، اختلالاتی در چرخه‌ی قاعدگی، یا کم شدن اشتها است.
Polly de Mille، فیزیولوژیست ورزشی بالینی در شفاخانه جراحی خاص در منهتن می‌گوید “همانگونه که برای ورزش برنامه ریزی میکنید، برای استراحت تان هم برنامه بریزید. «اگر تعادلی بین تجزیه عضلات و ریکاوری نباشد، پس ماهیچه در حالت ملتهب شدن مزمن است، و آنچه که امکان دارد به عنوان یک مورد کوفتگی ساده پس از یک ممارست دشوار شروع شود، می‌تواند به یک زیان استفاده‌ی بیشتر از اندازه حقیقی تبدیل گردد»

۸- رژیم بدون چربی

وقتیکه رژیم خوراکی تان متعادل نیست، پوست، مو و ناخن هایتان متضرر خواهند شد.

David E.

Bank، دکتر متخصص، عضو آکادمی درماتولوژی آمریکا، و مدیر مرکز درماتولوژی، جراحی زیبایی و لیزر در نیویورک تشریح میکند که، حذف کالری‌ها می‌تواند بدن تان را از مواد دارای ارزش تغذیه‌ای خاصی محروم سازد که تقسیم سلولی تندرست و سالم، احیای سلول، و رنگ و بافت کلی پوست را ارتقا می‌بخشند.

«پوست هم چنین به اسیدهای چرب لازم – که خود بدن قادر نیست آن‌ها را ایجاد کند – به منظور حفظ آبرسانی احتیاج دارد. برنامه غذایی که چربی خیلی اندکی داشته باشد، میتواند سبب ایجاد پوست خشک ، کاهش و ریزش مو ، و ناخنهای شکننده گردد»

بقیه موارد قوت بخش کلیدی برای بالا بردن جوانی، شامل ویتامین‌های A، C و E هستند. کمبود ویتامین A سبب آکنه ، موی خشک، پوست خشک ، و ناخنهای شکننده میشود. میزان پایدار روزانه‌ی ویتامین A را با خوردن پنج هویج کوچک روزانه بدست آورید.

کمبود ویتامین C می‌تواند ساخت کلاژن (چسبی که رباط‌ها، استخوان‌ها، رگ‌های خونی، و پوست را به هم متصل می‌کند) را تحت اثر قرار بگذارد.، التیام زخم را تضعیف کند، و احتمال کوفتگی و کبودی تان را افزونتر کند؛ غذاهای سرشار از ویتامین C را بشکل مرکبات، کلم بروکسل، فلفل ، و سبزی‌ها برگ دار وارد برنامه خود کنید.
میزان اندک ویتامین E میتواند منجر به کوفتگی آسان شود و سبب میگردد بیماریهای مزمن پوستی مانند اگزما و پسوریازیس عود کنند. با خوردن بادام ، فندق، بادام زمینی ، اسفناج ، و غلات پرمایه شده، ویتامین E بیشتری وارد دستورالعمل غذایی خود کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 9 =