آیا خواب نیمروزی برای بدن مفید است؟

چرت پس از غذا میتواند منجر به بیماری شود.

پس از مصرف خوراک، جریان خون در بدن زیاد‌تر میشود و با پرداختن به افزایش جریان خون، باید فاصله میان صرف نهار و استراحت دست کم ۳۰ دقیقه باشد.

چنانچه این فاصله نیم ساعتی ملاحظه نشود، رویه جذب خوراک در بدن مختل شده، نتیجتا باعث بروز دشواری هایی چون سنگینی معده، سوءهاضمه، اسیدی شدن معده و یبوست در فرد میشود.

خیلی از ما علاقمند به خواب پس از غذا هستیم چرا که حس خسته بودن و کسالت ساعات ظهر را برطرف میکند. بسیاری از کارشناسان از تاثیر مثبت چرت پس از ظهر گفته اند ولی گروهی هم در پی بررسی‌های دقیق به اثرات منفی این مسئله پی بردند.

فواید و مضرات چرت پس از غذا

پژوهش جدید پژوهشگران کالج علم و فناوری هواژونگ بر روی ۲۷ هزار خانم و آقا چینی بالای چهل و پنج سال که چرت بعد از خوردن ناهار در میان آن‌ها بسیار محبوبیت دارد، مشخص کرده که خوابیدن بیش از سی دقیقه در آن لحظه می‌تواند درصد مبتلا شدن به دیابت نوع دو را بالا ببرد.

پژوهشگران متوجه شدند تازه را و خانمهایی که چرت‌های کوتاه مدت داشتند، نسبت به افرادیکه تمام روز را بیدار بودند افزون‌تر از فشار خون و سطوح کلسترول بالا برخوردار بودند.

خواب پس از غذا چه مضراتی دارد.

این تحقیق که در گاهنامه Sleep Medicine انتشار یافته، در تضاد با برآیند تحقیقات علمی تازه قرار داشته که نشان داده بودند خواب هر روزه می‌تواند قدرت مغز را بیشتر کرده و خطر حملات قلبی و سکته را تا یک سوم بکاهد.

مدت زمان چرت زدن است که مهم است. اشخاصی که ۳۰ دقیقه یا بیشتر می‌خوابیدند بیشتر احتمال داشت که نشانه‌های زودهنگام دیابت را نسبت به افرادیکه مدت زمان پایین‌تر را در این چرتهای هر روزه می‌گذراند، نشان دهند.

شمار اندکی از بیماران دیابتی به نوع یک آن گرفتار هستند که با نقص در کارکرد دستگاه ایمنی ایجاد میشود ولی تقریبا نود درصد این مریض‌ها به نوع دو گرفتارند که ارتباط نزدیکی با رژیم تغذیه‌ای و سبک زندگی غلط دارد.

در این اختلال بدن قابلیت خود بمنظور استفاده از گلوکز را از دست میدهد.

گلوکز نوعی قند است که در طی زمان غذا خوردن آزاد شده و به انرژی مورد کاربرد عضلات مبدل میشود.

با افزایش میزان گلوکز، جریان خون با مشکل رو به رو‌ شده و عروق خونی در مناطقی مانند قلب، پاها و چشم‌ها احتمال دارد با زیان غیرقابل جبرانی روبرو شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 1 =