افسردگی در زنان باردار چرا اتفاق می افتد؟

افسردگی در زنان باردار چرا اتفاق می افتد؟

خانمها هنگام بارداری و بعد از آن ممکن ااست دچار افسردگی شوند و از لحاظ ذهنی با اختلال مواجه شوند که بهترین روش برای کنترل کردن و بهبود افسردگی، فعالیت جسمی و ورزش کردن است.

زنان معمولا بعد از گذراندن دوران بارداری و وضع حمل دچار افسردگی می‌شوند. بررسی‌های اخیر نشان داده است که ورزش هوازی می‌تواند با این نوع افسردگی مقابله کند.

البته بررسی‌ها نشان داده است که هر گونه فعالیت فیزیکی می‌تواند به نوعی از ابتلای زنان باردار به افسردگی جلوگیری کند.

نتایج این بررسی‌ها در مجله انگلیسی “تمرین” منتشر شده است. مطالعات اخیر نشان داده است که ورزش چه به صورت گروهی و چه به صورت فردی کاهش دهنده افسردگی است.

مدیر این تحقیقات در این رابطه می‌گوید: معمولا به زنان باردار توصیه می‌شود که با روان درمانی و داروهای ضد افسردگی به مقابله با افسردگی بروند اما ورزش کردن نیز می‌تواند مفید باشد. ممکن است افراد دسترسی به روان درمانی نداشته باشند. ورزش کم هزینه و قابل دسترس است.

بسیاری از مادران تصور می‌کنند که اگر درباره افسردگی خود صحبت کنند قضاوت می‌شوند و جرات صحبت در این باره را ندارند. با این وجود این افراد باید افسردگی را جدی بگیرند.

درباره مطالعه بیشتر درباره افسردگی در بارداری اینجا کلیک کنید.

برخي از عوامل تهديد كننده رايج عبارتند از:

تاريخچه خانوادگي يا شخصي افسردگي يا اضطراب

اگر در گذشته با افسردگي يا اضطراب بيش از حد دست به گريبان بوده ايد (يااگر افسردگي در خانواده شما وجود داشته است)، در دوران حاملگي احتمال بيشتري دارد كه به افسردگي دچار شويد. حتي اگر هيچ وقت دوره هايي از افسردگي كامل را تجربه نكرده ايداما در شرايط نا معلوم يا استرس زا به مضطرب يا افسرده شدن تمايل داشته ايد، ممكن است اكنون بيشتر در معرض افسردگي قرار داشته باشيد.

مشكلات رابطه اي

افسردگی در بارداری

اگر درگيرِ رابطه اي هستيد كه دچار مشكل شده است و به عنوان يك زوج نمي‌توانيد با صحبت كردن مسائل را حل كنيد به مشاور مراجعه كنيد. اين فكر كه با ورود نوزادتان همه چيز حل مي‌شود، كاملاً اشتباه است. اين تازه وارد فشاري را كه به رابطه شما وارد مي‌شود بيشتر خواهد كرد. بنابراين همين حالا براي بهبود رابطه خود نزد مشاور برويد و آن را به زمان ديگري موكول نكنيد به ويژه اگر قرباني سوء استفاده جنسي نيز هستيد.

درمان ناباروري

اگر براي حامله شدن مشكل داشته ايد، احتمالاً فشار رواني زيادي را متحمل شده ايد. همچنين اگر شيوه هاي باروري متعددي را تجربه كرده ايد، ممكن است هنوز هم با تأثيرات جانبي رواني ماه ها يا حتي سال ها تحت درمان بودن و انتظار اضطراب آور دست به گريبان باشيد.

سابقه داشتن حاملگي ناموفق

اگر در گذشته سقط جنين كرده يا نوزادي را از دست داده ايد، جاي تعجب نيست كه نگران سلامت اين حاملگي باشيد. همچنين اگر از دست دادن جنين به تازگي رخ داده يا در سال گذشته چندين بار سقط جنين كرده ايد، ممكن است وقت كافي براي بهبودي كامل عاطفي و جسمي را نداشته‌ايد. همين طوراگر تحت درمان باروري هستيددربرابر افسردگي يا اضطراب بيشتر آسيب پذير مي‌شويد.

مشكلات مربوط به حاملگي

يك حاملگي پيچيده يا با ريسك بالا مي‌تواند هزينه عاطفي زيادي را در بر داشته باشد به ويژه اگر مجبور هستيد هفته ها در رختخواب استراحت كرده يا آزمايش هاي متعدد ژنتيك را تحمل كنيد (زناني كه نوزادان دو قلو باردار هستند در اين دسته قرار مي‌گيرند). تحمل كردن فشار ناشي از روش هاي دشوار همراه با نگراني از سلامت نوزاد، معولاً كار دشواري است. همچنين اگر قادر به كار كردن نباشيد يا نتوانيد چيزهاي ديگري را كه به انجامشان عادت كرده ايدانجام دهيد، حفظ تعادل عاطفي برايتان سخت تر مي‌شود. با پزشكتان در مورد سلامت رواني خود صحبت كنيد. در پيش گرفتن گام‌هاي مناسب نيز مي‌تواند خطر بروز مشكلات پس از تولد نوزاد را براي شما كاهش دهد و كمكتان مي‌كند تا بهتر بتوانيد از نوزادي كه براي به دنيا آوردنش آن همه زحمت كشيده ايد، لذت ببريد.

پيشامدهاي استرس زاي زندگي

نگراني هاي مالي؟ نقل مكان؟ تصميم در مورد تغيير شغل؟ پس از سال ها كار كردن، برنامه ريزي نمودن براي ماندن در خانه؟ هر كدام از اين نگراني ها يا تغييرات زندگي به علاوه جدايي، مرگ يك دوست نزديك يا يكي از اعضاي خانواده و يا از دست دادن شغل، مي‌تواند براي شما استرسي جدي در پي داشته باشد.

سابقه سوء استفاده جنسي

زناني كه مورد سوء استفاده رواني، جنسي، جسمي يا كلامي قرار گرفته اند، ممكن است اعتمادبه نفس پاييني داشته باشند و احساس درماندگي يا تنهايي بكنند كه همه اينها خطر ابتلا به افسردگي را بالا مي برد. حاملگي مي‌تواند خاطرات دردناك مربوط به سوء استفاده جنسي در گذشته را درحالي كه آماده مادر شدن مي‌شويد زنده كند. همچنين از دست دادن كنترل بر روي بدن در حال تغييرتان ممكن است همان درماندگي را كه وقتي مورد سوء استفاده قرار گرفتيد، درشماايجاد كند.

ديگر عوامل خطر

اگر سن كمي داريد، تنها هستيد يا حاملگي تان نا خواسته است، در آن صورت خطر ابتلا به افسردگي برايتان بيشتر خواهد بود.

مقابله با افسردگی پس از زایمان، اینجا کلیک کنید.

منبع
محقق: میلاد اسد بیگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =