عوارض قورت دادن آدامس

قورت دادن آدامس پرخطر است؟

برخی اوقات فقدان دقت و تمرکز سبب میشود تا آدامس ی را که می‌جویم قورت بدهیم ولی پرسش اینجاست بعد از قورت دادن آدامس چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

برخی بررسی‌ها نشان می‌دهند آدامسی که به غلط قورت داده شود ۷ سال در بدن می‌ماند ولی محققان خلاف این عقیده را اثبات کردند.
آدامس

جویدن و قورت دادن آدامس

بخش اعظم آدامس متشکل از نوعی لاستیک بنام بوتیل است که در ساخت توپ بسکتبال نیز استفاده میشود.
محققان کانون شیمی آمریکا بتازگی یک پژوهش وسیع در خصوص ورود آدامس به جسم و بازتاب دستگاه گوارش نسبت به آن انجام داده اند و دریافتند آدامس در معده توسط اسید هیدروکلریک هضم و نابود میشود و باقیمانده توسط روده‌ها از تن دور کردن میشود.
براساس پژوهش‌های نوین آدامس‌ها بطور رایج از شیرین کننده‌ها، مزه دهنده‌ها، نرم کننده‌ها و عناصر پلاستیکی تشکیل شده اند، ماده پلاستیکی موجود در آدامس نوعی پلیمر است و بطور کاملاً تصنعی ساخته میشود و ربطی به صمغ درختان ندارد.
آدامس

با قورت دادن آدامس چه میشود؟

بعد از خوردن آدامس، زبان توسط آنزیم‌های خود آغاز به شکستن مولکول‌های بزرگ آدامس میکند و آن را کوچک میکند البته معده نمیتواند لاستیک موجود در آدامس را بطور کامل نابود کند ولی آنرا از خود عبور می‌دهد و در نهایت آدامس جویده شده بعد از یک الی ۲ روز از جسم و بدن خارج میشود.
روش هضم و خارج نمودن آدامس از تن دقیقاً مانند فرآیند هضم مواد خوراکی چون ماکارونی، گوشت و یا دانه‌های آجیل است.
با این حال متخصصان توصیه میکنند اشخاص از میل کردن مواد غیر خوردنی پرهیز کنند، ولی با این وجود در صورتقورت دادن اشتباهی آدامس و مبتلا شدن به اختلالات و مشکلات سیستم گوارشی چون چسبندگی مری و یا بیماری‌های معده به دکتر متخصص سر بزنند.

پس وقتی آدامس را قورت می‌دهید، چه اتفاقی در اندام تان می‌افتد؟

بر طبق یافته‌های دکتر لیزا گانجو، متخصص بیماری‌های معده و روده، در مرکز پزشکی لانگون در شهر نیویورک، آدامس مانند هر ماده خوردنی دیگری همان گذرگاه همیشگی را طی میکند با این فرق که اندکی سخت‌تر جذب میشود.

وی به کمپانی «بازفید» می‌گوید: «اگر معده شما قادر باشد مواد خوراکی ای چون یک استیک محکم را هضم کند، یقین داشته باشید که از پس آدامس هم بر خواهد آمد»

وی بر این نکته هم اشاره می‌کند: “به علت وجود مواد شیمیایی در آدامس کاملا در معده حل نمی‌شود. هم چنین مواد شکل دهنده آن توسط روده کوچک جذب کامل نمی‌شود ”

مواد شکل دهنده آدامس بغیر از ترکیبات اساسی آن شامل شیرین کننده‌ها، رنگ و مزه دهنده‌ها نیز است.

آنچه قابلیت جذب ندارد همان ترکیبات پایه آدامس هستند که بعنوان نمونه شامل الاستومرزها، رزین، چربی، ماده امولسیون و موم است.

اینها موادی هستند که بوسیله معده و روده کوچک قابل تجزیه شدن نیستند، درست همانند دیگر ترکیبات خوراکی هایی که در بدن به خوبی تجزیه و جذب نمی‌شوند.

دکتر گانجو می‌گوید: «نمی انرژی زمان مشخصی را به منظور هضم این مواد تخمین زد چرا که جنبش ساختار هضم بدن اشخاص گوناگون با هم تفاوت هایی دارد»

جالب این جاست که در پژوهش دیگری که بوسیله دکتر دیوید میلو، از کلینیک اطفال در اورلاندوی فلوریدا انجام و برآیند آن به کانون محققان آمریکا اعلام شده بود روشن کرد که کولونوسکوپی‌های انجام پذیرفته روی معده آشکار می‌سازد که عمر حضور این مواد هرگز بیشتر از یک هفته نیست.

به این معنی است که هر ماده‌ای غذایی که بخورید یا غورت دهید شاید در طی یک هفته دور کردن خواهد شد.

ولی چنانچه در بازه زمانی کوتاه بارها آدامس هایی در اندازه‌های کوچک را قورت دهید و یا آدمس خیلی بزرگی را اشتباها ببلعید، میتواند باعث انسداد در بخش‌های هضم مواد خوراکی در بدن شود.

این رویداد به ویژه در زمینه کودکان که مقدار این اندام‌ها در آن‌ها کوچک‌تر است، بایست مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

دکتر گانجو در زمینه آدامس می‌گوید: «از اونجایی که آدامس، هیچ خاصیت غذایی و مفیدی برای بدن ندارد، بسیاری از کارشناسان خوردن آن را منع می‌کنند»

شوربختانه در مرداد ماه سال پیش، گزارشی مبنی بر اینکه سامانتا جنیکسِ ۱۹ ساله نزدیک بود بر اثر مصرف و قورت دادن شمار حدود چهار بسته آدامس جان خود را از دست دهد، اعلام شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =