سن مناسب ارتودنسی

بهترین زمان ارتودنسی و ترمیم دندان

هنگامی که اسم ارتودنسی را می‌شنویم به یاد شخصیت‌های کارتونی خارجی می‌افتیم که اکثرا ارتودنسی انجام داده اند که بایست بدانید این شخصیت سازی‌ها آنهم در کارتون‌ها که زیادترین مخاطبشان کودکان هستند هدفی دارد و آن هدف ایجاد حسی است که کودکان بتوانند از این امکان بدون هراس سود ببرند تا در سن و‌سال بالا به دشواری فرم فک و دندان‌ها بر نخورند.

دکتر دی لئون عقیده دارد که در هر سنی میتوان برای زیباتر شدن لبخند و فرم دندان‌ها اقدام کرد ولی بطور طبیعی و متداول بهترین وقت برای آغاز به مراقبت‌های مرتبط به زیبایی و نظم دندان‌ها یا همان ارتودنسی که برترین و بالاترین نتیجه مثبت را حاصل میکند زمان شروع دیده شدن بی نظمی در دندان هاست که همان زمان ریخته شدن دندان‌های شیری و اتمام رشد دندان‌های دائمی است؛ این مقدمه‌ای بود تا در این قسمت از سلامت دهن و دندون در زیبان به وارسی بهترین وقت و سن ارتودنسی از دید این متخصص بپردازیم.

ارتودنسی

سن مناسب و زمان مورد پذیرش برای ارتودنسی کودکان

سازمان دندانپزشکان آمریکا بهترین وقت برای معاینات دندان پزشکی را سن ۷ سالگی و بهترین وقت برای شروع ارتودنسی البته پس از تشخیص به نیاز ۸-۹ سالگی می‌دانند زیرا که در این سن طیف رشد مجدد و تغییرات دندان‌ها قابل تشخیص است و چنانچه دشواری و مشکلی در شکل دندان‌ها و یا حتی سلامت آن‌ها وجود داشته باشد در بهترین وقت تشخیص داده میشود.

در این محدوده سنی به علت آغاز رشد دندان‌های آسیاب بزرگ متخصص دهان ودندان توانایی ارزیابی حالات و فرم بندی دندونها را دارد و به آسانی می‌تواند مشخص کند که فک بالا و پایین در چه زاویه‌ای نسبت به عقب و جلو بودن قرار خواهند گرفت.

نظر کلی دندانپزشکان ایران و سرزمین‌های اروپایی و آمریکایی بر این است که حداکثر مهلت زمانی تا ۱۰ و شمار معدودی تا دوازده سال است و پس از آن نتیجه دلخواه به آسانی حاصل نمی‌شود و پس از این محدوده سنی رشد دندان‌ها و فک تا حد بالایی کامل شده اند.

ارتودنسی کودکان

ارتودنسی در سن و‌سال بالا، آیا این رده سن زمان شایسته‌ای است؟

بسیاری اشخاص در سن و سال بیشتر تصمیم بانجام ارتودنسی می‌گیرند که این اشخاص می‌بایست دقت داشته باشند که رشد فک و دندان‌ها به انتها و پایان رسیده است و انجام هر کاری در این سن ممکن نیست ولی چنانچه ارتودنسی در این محدوده سنی با قصد ردیف کردن دندان‌ها باشد قابل انجام است البته به شرطی که لثه‌های سالمی داشته باشند.

پس مرتب کردن دندانها در سن و‌سال بالا با عنایت به داشتن لثه‌های تندرست و سالم علاوه بر پیچیدگی بیشتر قابل انجام است ولی تغییرات در فک ممکن نمی‌باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 2 =