توضیحاتی درباره چشم

باورهایی که درباره سلامت چشم وجود دارند.

چشمهای ما رازهای زیادی در خود نهفته دارند، رازهایی که متخصصان چشم از اونها باخبرند ولی ما چیزی درباره آن‌ها نمیدانیم.

بدن آدم بسیار پیچیده است و با وجود پیشرفت‌های علمی، همچنان برخی مسائل برای محققان، یک معما محسوب میشود.

شاید همین پیچیدگی سبب شده که باورهای زیادی در بین مردم در ارتباط با نواحی گوناگون بدن به وجود بیاید که برخی درست و برخی اشتباه هستند.

یکی از اعضاء اساسی و مهم بدن، چشم است که از گذشته تا به امروز باورهای زیادی در ارتباط با آن بین مردم شکل گرفته است.

یک جراح و متخصص چشم، فوق تخصص پیوند قرنیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درستی یا نادرستی بعضی از این باورها را وارسی میکند.

راست یا دروغ شش باور درباره چشم

نگاه کردن به تلویزیون با بازه نزدیک

* چنانچه کودکی با بازه نزدیک تلویزیون تماشا کند، با گذشت زمان چشم هایش پایین خواهد شد.
نادرست: چشم آدم یک قطر قدامی خلفی و یک عدسی دارد که این عدسی، چشم را با شرایط مختلف تطبیق می‌دهد و در اصطلاح دیوپتری چشم را تنظیم مینماید. نمره چشم اشخاص، براساس ژنتیک گزینش میشود و این که کودکی با بازه نزدیک جلوی تلویزیون بنشیند، تاثیری در تغییر نمره چشم او ندارد و قادر نیست عاملی برای عینکی شدن کودک باشد و این عقیده اشتباه است، ولی نزدیک بودن کودک به تلویزیون، می‌تواند به این دلیل باشد که چشم او از زمان تولد به نزدیک بینی مبتلا بوده و در حقیقت چشم او نقص دارد که البته این مسئله بایست بوسیله چشم دکتر متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

چشم‌های اصلاح شده.

* چنانچه فردی بخواهد چشم خود را لیزیک یا لازک کند و دیگر از عینک استفاده نکند، حتما بایست نمره چشم او بالا باشد.
درست: لیزیک یا لازک را باید در وضعیتی برای فرد انجام داد که میزان نمره چشم فرد لااقل یک تا یک و نیم باشد.

افزون بر این، انجام اینکار به افرادی توصیه و کم کردن وزن عینک وابسته هستند و به منظور انجام کارهایشان حتما بایست عینک بزنند و ز طرفی هم میلی به بکارگیری عینک ندارند.

کم‌تر کار کنید.

* فعالیتهایی که به دقت زیادی احتیاج دارد و ظریف است، مانند قالیبافی، می‌تواند پایین شدن چشم را بدنبال داشته باشد. هم چنین کار با کامپیوتر میتواند باعث زیان به چشم و پایین شدن آن شود.
درست: در حالت کلی انجام هر کاری با بازه نزدیک و به شکل درازمدت، می‌تواند چشم‌ها را نیم نمره پایین کند البته گهگاه امکان دارد پایین شدن چشم موقتی باشد و با استراحت لازم، به حالت طبیعی بازگردد.

باورهایی در مورد چشم

نکات سلامتی چشم

کار با کامپیوتر به صورت درازمدت (۷ تا ۸ ساعت) و یکسره، میتواند باعث اسپاسم ماهیچه‌های تطابقی چشم شود که این مسئله درد در چشم، تهوع و سردرد را بهمراه دارد.

به این مسئله نشانگان نگریستن به کامپیوتر (CVS) گفته میشود.

یاری نمایید. این دشواری، باید پس از پانزده دقیقه کار با کامپیوتر، قطعا ۱ دقیقه به نقطه‌ای دورتر به عنوان مثال با بازه شش متر نگاه کرد.

چنانچه کار با کامپیوتر استمرار پیدا کند، این مسئله را بایست با مدت زمان زیادتری ادامه داد بطوری که پس از ۳۰ دقیقه باید سه دقیقه و پس از یک ساعت کار با کامپیوتر به مدت پنج دقیقه به نقطه‌ای دورتر نگاه کرد تا این اسپاسم از میان رود.

نور اندک به چشم زیان می‌زند؟

* بخش زیادی از اشخاص معتقدند که مطالعه در نور اندک می‌تواند به چشم‌ها صدمه و آسیب وارد کند و به تدریج، فرد وادار به بکارگیری عینک خواهد شد.
نادرست: آدم برای اینکه قادر باشد ببیند، به اشعه نور احتیاج دارد و بدون نور، دیدن اشیا ممکن نیست.

وجود نور سبب میشود که فرد قادر باشد براحتی ببیند و در وضعی که نور لازم نباشد، چشم بخوبی کار خود را انجام نمی‌دهد. اندک بودن نور و مطالعه در چنین نوری سبب ملال و خستگی چشم ‌ها میشود و فرد در یک چنین وضعیتی محتمل است به سردرد مبتلا شود اما این مسئله رابطه چندانی به پایین شدن چشم یا زیاد شدن نمره عینک ندارد.

ارثیه عینکی

* فردیکه پدر و مادر عینکی نداشته باشد، هرگز به عینک نیاز پیدا نمی‌کند.
نادرست: این که فردی پدر و مادر عینکی نداشته باشد و تصور کند هرگز عینکی نخواهد شد، باور نادرستی بحساب میآید، چون ژنتیک آدم، یک شجره دارد و اطلاعات ژنتیکی، فقط از پدر و مادر به فرزند جابه‌جا‌ نمی‌شوند و گاهی می‌تواند به ۱۰۰ نسل قبل هم برگردد.

باورهایی در زمینه چشم

زیبایی دردسرساز

* اشخاصی که مدام عادت به آرایش کردن چشم‌ها دارند، پس از مدت زمانی با زیان چشم مواجه میشوند.
درست: بخش چربی اشک، در لبه پلک قرار گرفته و حدود ۳۴ غده کوچک در لبه پلک وجود دارند که در طی زمان باز و بسته شدن پلک، این چربی‌ها بیرون می‌آیند و قسمتی از آن سطح اشک را می‌پوشاند.

در مواد آرایشی، سیلیس، کربن، آهن و … وجود دارد که این مواد، روی غده‌ها قرار میگیرند و بسته شدن آن‌ها را بدنبال دارند در نهایت اشک در یک چنین وضعیتی بخش چربی خود را از دست میدهد و خارش و سوز شدید ایجاد میکند.

گاهی وقتها این مواد روی چشم و ملتحمه نیز رسوب میکند که می‌تواند دشواری هایی را برای فرد به وجود آورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =