درمانهای خانگی «سندرم تخمدان پلی کیستیک»

علت‌ها، نشانه‌ها و روش‌های درمان خانگی نشانگان تخمدان حاوی کیست‌های متعدد (PCOS)

نشانگان تخمدان حاوی کیست‌های متعدد (PCOS) چیست؟

این اختلال، به علت تغییرات در ساخت و ساز هورمون‌های درون تخمدان و مسائل آنزیمی که باعث میشود میزان این هورمونها بالا برود، رخ می‌دهد؛ در این نشانگان، سطح هورمون‌های زنانه مانند استروژن و پروژسترون گرفتار فقدان تعادل شده و سبب ازدیاد هورمون‌های مردانه و هورمون انسولین می‌گردد.

همانگونه که میدانید، هر ماه چهار، پنج عدد ازفولیکولهای درون تخمدان آغاز به رشد کرده و به مرحله‌ای از رشد می‌رسند که یکی از اونها بر اساس گیرنده هایی که در سطح فولیکول مو وجود دارد، گزینش و انتخاب شده و اشتباه و به رشد خود ادامه میدهد، بنابراین سایر فولیکولها نیز متوقف میشود.

pcos

نشانگان تخمدان حاوی کیست‌های متعدد pcos

این مرتبه هورمون استروژن که در بدن خانم‌ها تراوش می‌شوند باید به اندازه خاصی برسند، تا بتوانند سبب تخمک گذاری شوند، ولی بنا به دلایلی به این حد نرسیده و بخشی از یک میزان پایدار و مشخص افزایش نیافته و بنابراین تخمک گذاری انجام نمی‌شود و فولیکول رشد کرده به همراه مایعات درون تخمدان، به کیست مبدل میشود.

نشانگان تخمدان حاوی کیست‌های متعدد (PCOS)، یک نوع اختلال هورمونی است که، در بین خانمها در سنین باروری معمول می‌باشد.

خانمهای مبتلا به PCOS، احتمال دارد دوره‌های قاعدگی خیلی کوتاه و یا خیلی درازمدت داشته باشند، یا سطح هورمون مردانه (آندروژن) خیلی زیادی داشته باشند.

تخمدان‌ها، شاید حاوی مایعات (فولیکول) خیلی زیادی هستند که در دوره رها سازی تخمک دور کردن می‌شوند. علت اساسی PCOS، ناشناخته است؛ تشخیص و درمان نخستین به همراه کم کردن وزن ، میتواند ریسک عارضه‌های طولانی زمانی چون دیابت تایپ دو و مشکلات قلبی را بکاهد.

نشانه‌های نشانگان تخمدان پلی کیستیک:

نشانه‌های و نشانه‌های PCOS، بیشتر از اوایل نخستین قاعدگی در سن بالغ شدن ایجاد میشود. گاهی PCOS در سن‌های بالاتر پیشرفت میکند، به عنوان مثال با چاقی و بالارفتن وزن پدیدار میشود، نشانه و علائم‌های PCOS، متمایز است. نازک شدن مو، موهای زاید صورت و آوای بم‌تر، میتوانند در پسری با سن برنا مشکلی نباشند، ولی چنانچه این خصوصیات در یک خانم وجود داشته باشد، نشانی از PCOS می‌باشند. PCOS یا نشانگان تخمدان حاوی کیست‌های متعدد، یک اختلال تعادلی هورمونی است، که حتی شدیدأ خانم‌ها را تحت اثر قرار می‌دهدبیایید در دنباله این قسمت از زیبان به علل و نشانه‌های نشانگان تخمدان حاوی کیست‌های متعدد نگاهی بیاندازیم.
موی زائد از علائم pcos

موی زائد از نشانه‌های نشانگان تخمدان حاوی کیست‌های متعدد pcos

برخی از نشانه‌های نشانگان تخمدان حاوی کیست‌های متعدد pcos، شامل:

  • افزایش موی زائد در صورت سینه، شکم، انگشت شست یا انگشت‌ها پا
  • کاهش چشمگیری در مقدار سینه‌ها
  • کلفت شدن صدا
  • کاهش و ریزش مو
  • ظاهر شدن آکنه
  • افزایش غیرمنتظره وزن
  • درد مزمن لگن
  • اضطراب و افسردگی
  • نازایی
دست کم چنانچه دو مورد از این علایم را داشته باشید، نشان میدهد که به نشانگان تخمدان حاوی کیست‌های متعدد PCOS مبتلا هستید:
پریودهای نامنظم:
سیکل‌های قاعدگی نامنظم، طولانی یا خیلی اندک، شایع‌ترین نشانه PCOS هستند به عنوان نمونه، احتمال دارد اندک‌تر از نه مرحله سیکل قاعدگی در سال داشته باشید، بیشتر از ۳۵ روز بین دوره‌ها و داشتن دوره‌های غیرطبیعی شدید و سنگین (خونریزی)
آندروژن زیادی:
سطح بالای هورمون مردانه می‌تواند نشانه‌های فیزیکی، مانند: موهای زاید زیاد صورت و بدن (هیرسوتیسم) و گاهی وقتها آکنه و طاسی سر مردان، داشته باشد.
تخمدان پلی کیستیک:

تخمدانهای شما بزرگ می‌شوند و دارای فولیکولهایی هستند که دور تخمک‌ها را احاطه میکنند در نتیجه، تخمدانها بطور منظم، کارکرد مناسب خود را قادر نیستند داشته باشند.

نشانه‌های و نشانه‌های pcos، بطور معمول چنانچه چاق باشید، شدیدتر می‌شوند.

چه وقتی لازم است به دکتر مراجعه کرد؟!
چنانچه دچار دلواپسی در زمینه دوره‌های قاعدگی خود هستید، چنانچه نابارور هستید، یا چنانچه نشانه‌های آندروژن بالا دارید، از جمله نامطلوب‌تر شدن موهای زاید، آکنه و طاسی مردانه، هستید، به دکتر خود مراجعه نمایید.
آکنه از علائم pcos

آکنه و جوش از نشانه‌های نشانگان تخمدان حاوی کیست‌های متعدد pcos

دلیل و علل و دلایل نشانگان تخمدان پلی کیستیک:

دلیل دقیق pcos، شناخته شده نیست، عامل هایی که توانایی دارند روی این مسئله دخیل باشند، شاید این موراد هستند:
انسولین بسیار بالا:
انسولین، هورمونی ساخته شده در پانکراس است که اجازه میدهد سلول‌ها از شکر، برای انرژی نخستین بدن بهره ببرند چنانچه سلول‌های شما به اثر و کارکرد انسولین مقاوم شوند، سطح قند موجود در خون می‌تواند افزایش یابد و بدن شما امکان دارد، انسولین بیشتری ایجاد کند انسولین خیلی بالا، می‌تواند ایجاد آندروژن را بیشتر کرده و سبب چالش در تخمک گذاری شود.
ملتهب شدن درجه پایین:
این اصطلاح برای توصیف ایجاد گلبولهای سفید خون، برای مقابله با عفونت استفاده میشود بررسی‌ها مشخص کرده است که خانمهای مبتلا به PCOS، یک نوع ملتهب شدن درجه پایین دارند که سبب برانگیختن تخمدان‌های حاوی کیست‌های متعدد می‌شوند و بنابراین سبب ازدیاد ایجاد آندروژن‌ها میشود که میتواند منجر به مشکلات قلب و عروق خونی شود.
وراثت:
پژوهش‌ها روشن می‌نماید که، ژن‌های خاص محتمل است به PCOS مرتبط باشند.
آندروژن بسیار بالا:
تخمدان‌ها، سطح غیرعادی آندروژن را تولید میکنند که باعث موهای زاید و آکنه میشود.

پیامدهای جانبی نشانگان تخمدان پلی کیستیک:

پیامدهای جانبی PCOS می‌تواند شامل:
  • نازایی
  • دیابت بارداری یا بالا بودن فشار خون ی متعاقب از بارداری
  • سقط جنین یا وضع حمل جنین مرده
  • استاتو هپاتیت غیر الکلی – ملتهب شدن شدید کبدی متعاقب از گردهمایی چربی در کبد
  • نشانگان متابولیک – جمعی از شرایط از جمله فشار خون بالا، قند موجود در خون بالا و مقدار کلسترول یا‌تری گلیسیرید غیرعادی که به شیوه چشمگیری خطر گرفتار شدن به بیماری قلبی عروقی و دیابت نوع دو یا پیش دیابت را افزایش میدهد.
  • آپنه خواب
  • افسردگی ، اضطراب و اختلالات خوراک خوردن
  • خونریزی غیرعادی رحم
  • سرطان رحم پوشش (سرطان آندومتر)
  • چاقی با PCOS همراه است و میتواند عارضه‌های این اختلال را وخیم‌تر کند.

سقط جنین از عوارض pcos

سقط جنین از عارضه‌های نشانگان تخمدان حاوی کیست‌های متعدد pcos

انواع نشانگان تخمدان حاوی کیست‌های متعدد

در دنباله نگاهی اجمالی به چهار نوع PCOS می‌اندازیم:
۱ نشانگان تخمدان حاوی کیست‌های متعدد مقاوم در مقابل انسولین:
این نوع کلاسیک PCOS است، و هم چنین رایج‌ترین آن مسئول در ایجاد نوع PCOS کلاسیک، مقاوم به انسولین است. وقتیکه بدن به انسولین پاسخی نمیدهد، قند موجود در خون نا متعادل میشود، انسولین بالا و لپتین مانع تخمک گذاری و تحریک تخمدان‌ها برای تراوش و ایجاد تستوسترون می‌شوند.
دو سیستم‌های ایمنی در ارتباط با PCOS:

این نوع ثانویه PCOS به دلیل ملتهب شدن مزمن بوجود می‌آید که میتواند از عوامل گوناگونی سرچشمه گرفته شده باشد.

این ملتهب شدن، مانع تخمک گذاری میشود و در گیرنده‌های هورمون خلل ایجاد میکند، تحریک کردن آندروژن‌های غده فوق کلیوی مانند DHEA.

خانمهایی که دارای سوابق خانوادگی هستند یا خودشان پیشینه اختلالات ایمنی دیگری دارند، مانند مشکلات و شرایط خودایمنی، احتمال دارد بیشتر به این نوع PCOS‌ها مبتلا شوند.

۳ نشانگان تخمدان حاوی کیست‌های متعدد، قرص‌های عقب انداختن PCOS:
این نوع از pcosها شاید برای علاج، محبوب من هستند، چرا که یک دلیل نسبتا واضح دارد و هم چنین به یک مداوا طبیعی جواب می‌دهد. برای اغلب خانم‌ها، میلیون فرد آهسته و کند بعد از متوقف کردن قرص‌های پیشگیری از حاملگی وجود دارد، که در حین ۶ ماهه به صورت معمولی خود بر می‌گردد، ولی برای سایر این اثنا می‌تواند سال‌ها زمان ببرد و احتیاج به مداوا دارند.
چهار ا PCOS محیطی:
نوع آخری و شاید ساده‌ترین انواع PCOS، شرایطی است که یک فقدان تعادل محیطی (یا هورمونی)، وجود دارد که بازدارنده توانایی بدن در تخمک گذاری براساس برنامه منظم خودش میشود، تشخیص این نوع PCOS، می‌تواند اندکی از مشکل و پر از خطا باشد، ولی هنگامی که تشخیص داده شود، فرد بیمار به مداوا بسیار سریع جواب خواهد داد.

شیوه‌های تشخیص نشانگان تخمدان پلی کیستیک:

  • آزمایش لگن
  • سونوگرافی واژینال
هیچ تستی به منظور تشخیص قطعی وجود ندارد، دکترتان شاید با بحث درباره پیشینه پزشکی شما، از جمله دوره‌های قاعدگی و تغییرات وزن، آغاز خواهد کرد. یک معاینه فیزیکی، شامل بررسی رشد مو ‌های زائد، پایداری به انسولین و آکنه انجام میشود. بعد از آن، دکتر متخصص احتمال دارد توصیه کند:
معاینه لگن:
دکتر به صورت بصری و دستی ارگان‌های شما را برای یافتن توده‌ها، رشد غیرعادی و یا باقی ناهنجاری‌ها بررسی میکند.
معاینه لگن

تشخیص نشانگان تخمدان حاوی کیست‌های متعدد با معاینه لگن

بررسی خون :

بررسی خون را به منظور اندازه گیری سطح هورمون و تجزیه و تحلیل آن انجام میدهند این تست، می‌تواند علت‌های محتمل ناهنجاری‌های قاعدگی و یا ازدیاد آندروژن را نمایش دهد احتمال دارد. بررسی خون مازاد و جدا به منظور اندازه گیری تولرنس گلوکز و میزان کلسترول و ‌تری گلیسرید. را به صورت ناشتا نیز داشته باشید.
سونوگرافی :

دکترتان ظاهر تخمدان‌ها و ضخامت پوشش رحم را وارسی می‌کند؛ یک سیستم شگفت انگیز (مبدل) در مهبل شما (سونوگرافی ترانس واژینال) قرار میگیرد.

مبدل امواج صوتی را به صورت تصاویر روی یک صفحه کامپیوتر پخش میکند.

چنانچه تشخیص PCOS بود، دکتر متخصص شما امکان دارد آزمایش‌های بیشتری را برای فهمیدن پیامدهای جانبی آن توصیه و تجویز نماید..

این آزمایش‌ها توانایی دارند، شامل نکته‌های زیر باشند:
  • بررسی دوره‌ای فشار خون ، تولرنس گلوکز، و مقدار کلسترول و ‌تری گلیسرید.
  • آزمایش و غربالگری افسردگی و اضطراب
  • آزمایش و غربالگری آپنه خواب انسدادی

درمان نشانگان تخمدان حاوی کیست‌های متعدد با شیوه‌های خانگی و نسخه‌های طب قدیمی

ما در دنباله این قسمت از زیبان لیستی از درمانهای خانگی به منظور کاستن سندروم تخمدان حاوی کیست‌های متعدد آورده ایم، که البته این داروها همه نوع نشانگان حاوی کیست‌های متعدد را مداوا نمی‌نمایند، شاید که در موارد شدیدتر، بایست با یک متخصص بهداشت و درمان مشاوره انجام دهید.
۱ ریشه شیرین بیان :
کنترل نشانه‌های نشانگان حاوی کیست‌های متعدد می‌تواند با بکارگیری ریشه شیرین بیان انجام پذیرد. شما میتوانید یک قاشق چای خوری ریشه شیرین بیان خشکیده را درون یک فنجان آبجوش، بریزید بعد، اجازه دهید تا ده دقیقه بجوشد و بعد، این آشامیدنی را میتوانید ۲بار در روز بهره جویی کنید.
دو تخم کتان:

تخم کتان، یکی دیگر از راههای درمان این کیست می‌باشد.

کفایت میکند. که ۱ یا دو قاشق غذاخوری از تخم کتان نو را در ۱ لیوان آب بریزید و این ترکیب را هر روزه، به مدت چند ماه بیاشامید.

ضمنا میتوانید، از این دانه در سوپ، سالاد و اسموتی‌های خود به خوبی، بهره جویی کنید.

درمان نشانگان تخمدان حاوی کیست‌های متعدد (pcos) با تخم کتان

۳ دارچین :
دارچین ، کنترل کننده خوبی برای نشانه‌های سندروم تخمدان حاوی کیست‌های متعدد می‌باشد هم چنین، می‌توانید دارچین را بعنوان مکمل، ۱۰۰۰ میلی گرم طی روز استفاده کنید و یا این که، یک قاشق چای خوری دارچین را، در یک فنجان آب داغ، بریزید و بیاشامید. دارچین، برای مواد خوراکی ، مثل: غلات، بلغور جو دو سر، ماست، پنیر یا ساندویچ کره بادام زمینی، خیلی متناسب است و کار پاک سازی را بخوبی انجام میدهند.
چهار سرکه سیب :
شما میتوانید، نشانه‌های سندروم تخمدان حاوی کیست‌های متعدد شدید را با سرکه سیب کم کنید. در ۱ لیوان آب گرم، یک پیمانه چای خوری سرکه سیب خالص و فیلتر نشده را، بیافزایید، این نخستین مایعی باشد که در بامداد و سی دقیقه پیش از هر نوبت غذایی، میخورید.
پنج اسیدهای چرب امگا ۳ :
این چربی‌ها، توانایی دارند نشانه‌های حاوی کیست‌های متعدد را تنظیم کنند. خوراکی هایی که سرشار از امگا ۳ هستند را، به روش غذایی هر روزه خود بیافزایید. و یا می‌توانید هر روزه ۳۰۰ میلی گرم از مکمل روغن کریل، که شامل امگا ۳ است را استفاده کنید.
شش زغال اخته :

زغال اخته می‌تواند، یکی از با اهمیت‌ترین عوامل کاستن از علایم سندروم تخمدان حاوی کیست‌های متعدد باشد. ۳ قاشق غذاخوری از دانه‌های زغال اخته را در یک فنجان آب بریزید و بمدت شش تا هشت ساعت منتظر بمانید.

بعد دانه‌ها را در بیارید و با عسل میکس نمایید..

این ترکیب را، صبح‌ها پیش از هر چیزی میل نمایید و یا می‌توانید دو قاشق چاییخوری از این دانه‌ها را، ده دقیقه پیش از هر وعده‌ی ناهار و شام میل نمایید، این کار را بارها، در طول هفته انجام دهید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

زغال اخته کاهش دهنده نشانه‌های سندروم تخمدان حاوی کیست‌های متعدد

۷ نعنای تند:
این ماده نیز، مانند ماده هایی که در بالا ذکر شد، برای کاستن از علایم سندروم تخمدان حاوی کیست‌های متعدد مورد کاربرد قرار میگیرد این ماده را به صورت چای بیاشامید که شامل ۱ پیمانه چای خوری نعنای خشکیده میباشد که به مدت ده دقیقه در یک فنجان با آب قرار میگیرد و با چای ترکیب میشود. ضمنا میتوانید روغن نعناع را، هچنین میتوانید از طریق تزریق وارد بدن کنید و یا اینکه می‌توانید بخشی از آن را با ژل ویژه ماساژ تخمدان ترکیب نمایید.
۸ ریحان:

هم چنین ریحان هم میتواند نشانه‌های سندروم تخمدان حاوی کیست‌های متعدد را بکاهد.

در آغاز بامداد، از ۸ الی دوازده برگ ریحان بهره جویی کنید و یا می‌توانید به همراه چای، بارها طی روز بیاشامید، شما هم چنین میتوانید آنرا در چایی خود بیافزایید و بارها طی روز، از آن بهره ببرید.

۹ برنامه غذایی گلوکوزدار:
برنامه غذایی گلوکز، به شما یاری می‌نماید تا نشانه‌های سندروم تخمدان حاوی کیست‌های متعدد را مهار کنید، از خوردن کافئین ، خوراکی‌های پرچرب، سرخ کردنی، خوراکی‌های شکر دار، خوراکی‌های کنسرو شده و خوراکی هایی که خیلی پردازش شده است، پرهیز کنید.
۱۰ پروتئین زیاد مصرف کنید:
استفاده بیش از حد پروتئین، می‌تواند نشانه‌های سندروم حاوی کیست‌های متعدد را از بین ببردمی توانید هر روزه، میزان فرآوانی گوشت، تخم مرغ و حبوبات استفاده کنید، و هم چنین دانه‌ها و مواد مغذی را علی الخصوص، دانه‌های چیا را به صورت تنقلات، به روش غذایی خود بیافزایید.
-این روش چگونه عمل میکند؟
از اونجایی که شما در برنامه غذایی گلوکز قرار دارید، انرژی شما باید از پروتئین‌ها، به جای کربوهیدرات‌ها، اخذ شود افزون بر این، پروتئین‌ها گرایش دارند تا پیامدهای جانبی ایجاد نمایند.
۱۱ روغن‌های اسانسی ترکیبی:
ترکیبی از روغن‌های اسانس لازم هستند، که میتوانند اثرات و شدت نشانه‌های نشانگان تخمدان حاوی کیست‌های متعدد را کمتر کنند. برای این کار سه چکه روغن اسطوخودوس ، با دو چکه روغن درخت سرو، دارچین، گیشنیز و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را همراه هم ترکیب نمایید با این ترکیب، قسمت شکم در نزدیکی تخمدان‌ها را، چندبار طی روز ماساژ دهید.
هم چنین، می‌توانید میزان اندکی از روغن اسطوخودوس را به روغن حمام خود بیافزایید، که برای ریلکس شدن بدن، خیلی متناسب و پرکاربرد است.
دوازده مصرف ویتامین b خود را افزایش دهید:
افزایش مصرف ویتامین b، یک راه مطمئن برای اندک شدن نشانه‌های نشانگان تخمدان حاوی کیست‌های متعدد است مکمل ویتامین b، یک جایگزین مناسب برای بالا بردن ویتامین b می‌باشند، تعدادی از مواد خوراکی که سرشار از ویتامین B هستند را، باید به روش غذایی اساسی هر روزه خود بیافزایید.
polycystic ovary syndrome

افزودن ویتامین B به رژیم برای اندک شدن نشانه‌های نشانگان تخمدان حاوی کیست‌های متعدد

۱۳ دانه‌های رازیانه :
دانه‌های رازیانه هم؛ می‌تواند نشانه‌های سندروم حاوی کیست‌های متعدد را کمتر کنند و حتی از بین ببرند. شما میتوانید یک قاشق غذاخوری دانه رازیانه را در ۱ لیوان بریزید بعد آبجوش آمده را نیز، به آن اضافه نمایید و بعد، سر لیوان را بپوشانید و اجازه بدهید تا برای پنج دقیقه چای شما دم بکشد، این چایی را بارها در طی روز بیاشامید.
۱۴ منیزیم:

منیزیم، می‌تواند نشانه‌های سندروم تخمدان حاوی کیست‌های متعدد را کنترل نماید.

شما میتوانید به صورت هر روزه از خوراکی هایی بهره جویی کنید که، سرشار از منیزیم هستند.

هم چنین، شما میتوانید با مازاد و اضافه کردن یک فنجان نمک سولفات در وان حمام خود، منیزیم جذب کنید و یا می‌توانید ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم از مکمل منیزیم را، ۳ بار در روز استفاده کنید.

هدف و نتیجه گیری پایانی:
چنانچه نشانه‌های سندروم تخمدان حاوی کیست‌های متعدد در شما تشخیص داده شد، یکی از اولویت‌های اساسی و مهم شما این است که، سبک و شیوه زندگی و برنامه غذایی خود را دگرگون کنید، که این نشانه‌ها بعد از تشدید شدن، احتمال دارد پیامدهای جانبی جدی‌تری را همراه داشته باشد پس احتیاط کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + ده =