درمان نوین عفونت گوش

راهکاری جدید در تشخیص عفونی شدن گوش

سالانه در حدود دو میلیون کودک در ایالات متحده به غلط با عفونی شدن گوش شناسایی شده و برای آن‌ها آنتی بایوتیک تجویز میشود ولی هم اکنون پژوهشگران در موسسه فناوری ماساچوست با توسعه دستگاهی که از امواج مادون قرمز سود می‌برد موفق شدند تا گوش بیماران را بطور دقیقتری و بیش‌تر از حد مرسوم معاینه کنند.

این سیستم شبیه دستگاه‌های اوتوسکوپ امروزی است و طبیبان برای بکارگیری آن احتیاجی به مرحله دیدن ندارند.

هم چنین امکان بررسی هرچه دقیقتر و پیشرفته‌تر گوش بیماران را برای طبیبان میسر میکند.

اوتوسکوپ (Otoscope) یا اوریسکوپ یا گوش بین، یکی از تجهیزات پزشکی است که از آن برای معاینه بصری مجرای گوش خارجی و پرده صماخ استفاده میشود.

گوش بین دارای بدنه فلزی، چراغ، قسمت درون مجرایی و ذره بین است.

بطور معمول نور سیستم با باتری تامین میشود.

نشانه کلیدی عفونی شدن گوش میانی مایعی است که در پشت پرده گوش جمع میشود، ولی اوتوسکوپ‌های عادی از نور مرئی برای روشن کردن درون گوش بهره برده و قادر نیستند پشت پرده گوش را ببینند.

پژوهشگران این تحقیق میگویند که چنانچه هیچ مایعی در پشت پرده گوش وجود نداشته باشد، امکان وجود عفونت نیز به صفر می‌سد ولی یکی از محدودیت هایی که فناوری‌های موجود دارند این است که طبیبان قادر نیستند پشت پرده گوش را ببینید بنابراین دیدن این مایع به همراه عفونت که در آن نقطه پنهان شده نیز غیر ممکن میشود.ولی مزیت این سیستم جدید این است که بوسیله استفاده از امواج مادون قرمز، پرده گوش را شفاف کرده و می‌توان مشاهده نمود که در پس آنچه می‌گذرد.

سیستم جدید پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست، خلاف دستگاه‌های عادی، از نور مادون قرمز با طول موج کوتاه بهره برده و به آسانی می‌تواند به بافت نفوذ کند.

دلیل عفونی شدن گوش

چنانچه مایع در پشت پرده گوش وجود داشته باشد، یک توده تاریک را در وقت مشاهده با سیستم به طبیبان نشان خواهد داد و کار را برای آن‌ها در جهت ارزیابی وضعیت فرد بیمار و تجویز آنتی بایوتیک آسان خواهد کرد.

این تیم عقیده دارد که سیستم جدید به میزان نسبتا زیادی می‌تواند شمار تشخیص‌های مثبت کاذب توسط طبیبان را بکاهد.

گرچه این تشخیص‌های اشتباه ضررهای جدی را برای مریض‌ها به همرا ندارد ولی چنین تجویزهای غیر لازم باعث افزایش باکتری‌های مقاوم به آنتی بایوتیک خواهد شد.

این سیستم با کامیابی بر روی ۱۰ فرد بزرگسال آزمایش شده و کارآیی آن اثبات شده است و پژوهشگران در ادامه این آزمایشات قصد دارند تا آن را بر روی کودکان نیز آزمایش کنند.

این تحقیق در گاهنامه PNAS به چاپ رسیده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 16 =