دست خشک کن برقی بهتر است یا دستمال کاغذی؟

دست خشک کن برقی عاملی زیان آور برای تندرستی

در روزگار کنونی بکارگیری دست خشک کن‌های برقی بسیار معمول شده و در غالب سرویس‌های بهداشتی ۱ یا دو عدد از این دستگاه‌ها دیده میشود.

این دستگاه‌ها بوسیله پرتاب باد گرم این که این خشک میکنند.

ولی محققان اعتقاد دارند بکارگیری این سیستم سلامت آدم را به مخاطره خواهد انداخت.

در ادامه مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

بررسیها نشان می‌دهد دست خشک کن‌های برقی، باکتری‌ها را در هوا پخش میکنند و به آنهایی که در همان نزدیکی هستند.، می‌رسانند.

وقتی دستانتان را در یک سرویس بهداشتی همگانی با بکارگیری یک خشک کن برقی خشک میکنید، احتمال دارد بدون این که بدانید باکتری‌های دستتان را در محل اطراف خود پخش کنید.

شاید هم باکتری هایی را از نفرات دیگر دریافت نمایید.

از سال ۱۹۹۰ که نخستین خشک کن برقی وارد بازار شد تا امروز، متخصصان زیادی اعلام کرده اند خشک کن برقی که در سرویس بهداشتی رستوران‌ها، بیمارستان‌ها، سینما یا لازم شاپ‌ها قرار دارد، دشمن سلامت است و تنها علت استفاده از اونها کاهش خرج در قیاس با خرید دستمال‌های کاغذی توالت است.

تحقیقات نشان داده است اشخاص کاملا دستانشان را پاک نمی‌شویند و همواره میکروب هایی بین انگشت‌ها باقی میماند.

لذا بکارگیری خشک کن برقی سبب بلندشدن این میکروب‌ها از روی پوست و حرکت آن‌ها به سوی دهان و بلعیدن آن‌ها میگردد..

پژوهندگان دانشگاه لیدز نشان دادند که دست خشک کن‌های برقی که با بکارگیری هوای گرم دست اشخاص را پس از شسته شدن در دستشویی‌های همگانی خشک میکنند افزون‌تر از حوله‌های کاغذی یکبار مصرف توانایی دارند سبب انتشار میکروب‌ها در محل شوند.

دست خشک کن برقی عاملی مضرر برای تندرستی

پژوهشگران پس از سنجش تکنیک‌های مختلف شستن دست و خشک نمودن آن به این مسأله اشاره میکنند که خشک کن‌های برقی آلوده‌ترین نوع خشک کن‌ها هستند و با به گردش در آوردن هوا علی الخصوص در اماکن آلوده‌ای مانند بیمارستان‌ها، میتوانند سبب منتقل شدن بیماری شوند.
در حقیقت با شستن دست‌ها آلودگی را از روی آن‌ها پاک میکنید و با گرفتن دست خیس زیر خشک کن برقی سبب آلوده شدن مجدد آن‌ها می‌شوید.

از سمت دیگر، اغلب افراد به میزان مکفی دستانشان را زیر خشک کن نگه نمی‌دارند و پس از سی ثانیه به خشک نمودن دست خاتمه می‌دهند و با دست خیس از سرویس بهداشتی خارج می‌شوند.

در حالیکه باکتری‌ها و میکروب‌ها فضاهای نمناک را افزونتر می‌پسندند و احتمال آلودگی مجدد دست نمناک بیش‌تر است.

دست خشک کن

مضررات دست خشک کن‌های برقی

۲۷ برابر آلودگی بیشتر

ژوهشگران دانشگاه لیدز نشان دادند که دست خشک کن‌های برقی که با بکارگیری هوای گرم دست اشخاص را پس از شسته شدن در دستشویی‌های همگانی خشک میکنند افزون‌تر از حوله‌های کاغذی یکبار مصرف توانایی دارند سبب انتشار میکروب‌ها در محل شوند.

پژوهشگران به منظور وارسی این موضوع نوعی میکروب بی ضرر را بر روی دست‌های عده‌ای فرد مورد آزمایش به عقیده تا وضعیتی را بازسازی کنند که در آن شخص دست خود را در یک دستشوی همگانی شسته است اما این کار را پسندیده انجام نداده و بخشی از میکروب‌ها همچنان بر روی دست وی باقیمانده اند

بعد دست آن‌ها را پیش روی باد متعاقب از یک دست خشک کن برقی به عقیده.

پژوهشگران مشاهده کردند که میزان باکتری‌های معلق در هوا در مکان هایی که خشک کن‌های جت (jet-air dryers که هوا را با فشار خیلی زیاد به دست فرد می‌دمند) دارند، چهار و نیم برابر جاهایی است که از دست خشک کن‌های با هوای گرم استفاده میشود و ۲۷ برابر مکان هایی است که برای خشک نمودن دست از حوله‌های کاغذی یکبار مصرف استفاده میشود.

پژوهشگران میگویند این باکتری‌های معلق در هوا توانایی دارند تا پانزده دقیقه پس از بکارگیری دست خشک کن برقی در محل باقی بمانند.

برآیند این پژوهش در گاهنامه Journal of Hospital Infection به چاپ رسیده است.

البته سازندگان دستگاه‌های خشک کن الکتریکی هم در مقابل اعلام برآیند این پژوهش بی کار ننشسته اند.

یکی از سخنگویان شرکت دایسون (معروف‌ترین شرکت سازنده این خشک کن‌ها) می‌گوید: «این پژوهش توسط صنعت دستمال کاغذی انجام شده است.

آن‌ها دست‌های پوشیده شده با دستکش را آزمایش کرده بودند که به شیوه غیرطبیعی با مقادیر بالایی از باکتری آلوده شده بودند و ضمناً شسته هم نشده بودند».

دستمال کاغذی مناسب‌تر از خشک کن برقی

بررسی‌های انجام گرفته در دانشگاه وست مینستر نیز نشان داده است که دستمال کاغذی نود درصد رطوبت دست را طی ۱۰ ثانیه می‌گیرد، در حالیکه میزان رطوبت باقیمانده روی دست بعد از چهل ثانیه نگه داشتن دست زیر خشک کن برقی ۵۳ درصد است.

از سمت دیگر، دستمال کاغذی سبب پاک شدن ۵۱ تا ۷۶ درصد باکتری‌های بین انگشت‌ها میشود، در حالیکه خشک کن‌های برقی میزان باکتری‌ها و میکروب‌ها را تا ۱۹۴ میزان افزایش می‌دهند.

سازمان جهانی بهداشت هم استفاده از دستمال کاغذی را سفارش و بکارگیری خشک کن‌های برقی دست کم در بیمارستان‌ها را ممنوع کرده است.

هم اکنون نسل جدیدی از خشک کن‌های برقی وارد بازار شده که ادعا میکنند میکروب‌ها را بطور کامل از بین می‌برند و در کم‌تر از ده ثانیه رطوبت را بطور کامل می‌گیرند و چون دست‌ها در محفظه خاصی قرار میگیرد، هوای بیرون را به گردش در نمی‌آورند.

تحقیقات در زمینه کارآمد بودن این نوع خشک کن‌ها تاکنون در دست انجام است و برآیند آن اعلام نشده است.

دست خشک کن برقی

توصیه‌های بهداشتی در زمینه شستشوی دست ‌ها

توصیه‌های بهداشتی

– دستانتان را با صابون مایع ۲۰ ثانیه کامل بشویید (استفاده از صابون جامد و صابون‌های کاغذی بهداشتی نیست)
– از یاد نبرید زیر ناخنها و لای انگشت‌ها را بشویید و انگشترتان را درآورید.
– ژل ضدعفونی کننده جایگزین شایسته‌ای برای صابون نیست و نباید مرتب استفاده شود.
– در اماکن همگانی برای خشک نمودن دست از دستمال کاغذی بهره جویی کنید.

نگذارید کودکان از خشک کن برقی بهره ببرند.

باید به اطفال شیوه درست شستن دست‌ها به خصوص پیش از غذاخوردن و پس از بکارگیری سرویس بهداشتی را آموزش دهیم.

آموزش روش درست انجام این کار اهمیت بالایی دارد.

به طفل یاد دهید کامل رو و روی دست و بین انگشت‌ها و زیر ناخن هایش را بشوید و آب بکشد و نهایتا با حوله تمیز یا با دستمال کاغذی آن را خشک کند.

آوای خشک کن‌های برقی شاید سبب هراس کودک شود و بچه با دست‌های خیس از سرویس بهداشتی خارج شود یا خشک کن را وسیله بازی بداند و چند لحظه دستش را زیر آن بگیرد، بنابراین تا حد ممکن از دستمال به جای خشک کن برقی بهره جویی کنید.
در سرویس بهداشتی همگانی که احتمال منتقل شدن بیماری و میکروب‌ها بالاست، هرگز اجازه ندهید کودکان تنها به دستشویی بروند و هنگام شستن دست و خروج از توالت، شیر آب و دستگیره را با دستمال برایشان باز کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 8 =