نوشیدنی مناسب با دارو چیست؟

چه آشامیدنی بمنظور استفاده از دارو ‌ها پسندیده است.

بسیار مشاهده شده که خوردن برخی آنتی بایوتیک ‌ها با شیر یا آشامیدن آبمیوه‌های ترش به دلیل اسیدی بودن آن‌ها خواص درمانی دارو را از بین برده در مواردی سبب تخریب ساختار دارو گردد.

کارشناس ارشد کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی معاونت دارو و غذا با بیان این که مصرف بدون آب بعضی از داروها سبب ایجاد مشکلات زیادی در شخص مریض گردد گفت: بهترین آشامیدنی برای خوردن قرصها آب عادی است.

ایشان در گفتگو با ایفدانا اظهار نمود: گرچه هدف اساسی از سفارش به مصرف قرص‌ها با آب بدلیل باز شدن ماده موثره آن‌ها در معده و تاثیر در معالجه می‌باشد ولی مصرف بدون آب برخی قرصها به علت ساختاری که دارد امکان دارد سبب ایجاد مشکلات زیادی در منطقه مری شخص مریض گردد.

افزود: از سویی بکارگیری مواد دارویی با مایعاتی بجز آب، در شرایطی که بدون تجویز دکتر یا توصیه داروساز انجام شود می‌تواند اثر قرص‌ها را از میان ببرد.

آشامیدنی مناسب برای استفاده از دارو

وی هم چنین با نهی بیماران از مصرف قرص‌ها با چای داغ، نوشابه ، آبمیوه یا حتی شیر تصریح نمود: خوردن قرصها با آبجوش و گرم و البته چای داغ به دلیل گرمی آن دشواری هایی بوجود می‌آورد ضمن اینکه کافئین موجود در چایی خود مخرب دارو است کما اینکه بسیار مشاهده شده که خوردن برخی آنتی بایوتیک ‌ها با شیر یا آشامیدن آبمیوه‌های ترش به دلیل اسیدی بودن آن‌ها خواص درمانی دارو را از بین برده در مواردی سبب تخریب ساختار دارو گردد.

ایشان با یادآوری این نکته که داروها مانند آهن بهترست که بدلیل جذب آسان‌تر توسط ویتامین C به همراه آب مرکبات استفاده شود تاکید نمود بهترین آشامیدنی برای خوردن قرصها آب عادی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =