راههای مقابله با آلرژی

تمامی موردهایی که حتما در مورد آلرژی بدانید را در دنباله ببینید.

ژنتیک از موثر‌ترین عوامل مبتلا شدن به حساسیت است. به عبارت ساده‌تر، چنانچه یکی از پدر و مادر به هر نوعی از آلرژی مبتلا باشد، دچار شدن یک فرزند از ۳ فرزندش به این اختلال دور از انتظار نخواهد بود.

در حالتی که هر دو والد به حساسیت مبتلا باشند، امکان مبتلا شدن ۷ فرزند از ده فرزند آنها به این دشواری وجود دارد.

حساسیت فصلی

نشانه‌های آلرژی کدامند؟

نشانه‌های آلرژی شامل آبریزش از بینی ، ریزش اشک، سرفه، عطسه و اشکال در تنفس، کیپ شدن بینی ، عطسه، خارش و تورم پوست، پوست خشک و قرمز و حتی بروز جوش‌های پوستی است که بستگی به بازتاب اشخاص نسبت به آن ماده آلرژی زای خاص دارد.

به هر میزان تماس فرد با ماده آلرژی زا بیشتر باشد، بیشتر ممکن است که نسبت به آن حساسیت نشان بدهد..

حساسیت فصلی در چشم سبب ورم ملتحمه، قرمزی، تورم و اشک ریزش و حساسیت به اشعه نور، در سیستم تنفسی فوقانی سبب گرفتگی، خارش و آب ریزش بینی و در سیستم تحتانی تنفسی سبب سرفه، احساس کمبود هوا خس خس، سختی نفس و در بینی احساس خارش در بینی و حلق، سقف دهان و گوش‌ها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشی و ملال و خستگی و عصبی شدن میشود.

نشانه‌های آلرژی
نشانه‌های بینی: آبریزش از بینی ، کیپ شدن بینی ، عطسه‌های مکرر و خارش بینی
نشانه‌های چشمی: خارش چشم ، قرمزی، تورم، اشک ریزی و حساسیت به اشعه نور
نشانه‌های تنفسی: احساس کمبود هوا و تنفس به همراه آوای خس خس
نشانه‌های همگانی در بدن: ملال و خستگی و عصبی شدن

آلرژی بهاری

نکته هایی که بایست در مورد نگهداری از خود بدانید.

رایج‌ترین نشانه در این بیماران عطسه‌های مکرر است که برای مدت زمانی زیاد گریبانگیر این اشخاص میشود.

مضاف بر آن، کیپ شدن بینی و آبریزش از بینی نیز از دیگر علایم این مریضی است.

این اختلال، جزء بیماریهای رایج محسوب می‌شود.

هم چنین این اختلال با آسم نیز همراهی دارد و مواردی که فرد در آن به هر دو بیماری گرفتار است اندک نیست.

گرچه هنوز دلیل این که چرا آلرژی در بعضی اشخاص بیشتر رایج است، معلوم نیست، ولی استعداد مبتلا شدن به آلرژی (واکنش بیشتر از اندازه دستگاه ایمنی بدن) بطور معمول در اشخاص برخی از خانواده‌ها بیش‌تر است.

هیچ کسی با بیماری آلرژی متولد نمی‌شود، ولی زمینه مبتلا شدن به آن، ارثی است.

آلرژی‌ها بطور معمول در دوره طفولیت آغاز می‌شوند، ولی امکان دارد در هر سن دیگری هم شروع شوند.

میزان حساسیت‌ها با بالارفتن سن کاهش میابد، ولی احتمال دارد بعدها مجدداً عود کند با دور شدن از مواد آلرژی زا و مصرف منظم داروها زیر نظر دکتر، می‌توان آلرژی را کنترل و مداوا نمود.

توصیه‌های نگهداری از خود
– هنگام راه رفتن بر روی چمنزار و انبوه برگ‌های ریخته شده از درختان به صورتتان ماسک بزنید، زیرا در این وضعیت، گرده گیاهان و اسپور قارچ‌ها در هوا زیادند.

– هنگام رانندگی، تهویه ماشین را روشن کنید تا مانع از وارد شدن هوای بیرون به درون ماشین که آکنده از مواد آلرژی زاست شود.

مواقعیکه در اطراف شهر هستید، پنجره‌های ماشین را ببندید.

زمانیکه در فضاهای بسته‌ای مانند خودروها قرار دارید باید شیشه‌ها را بطور کامل بالا بیاورید تاکمتر در مواجه با گرده‌ها قرار بگیرید.

– چنانچه نسبت به حیوانات آلرژی دارید، آن‌ها را درون اتاق نیاورید و هنگام دست زدن به آن‌ها ماسک بزنید، یا اینکه در کل، حیوانی در خانه نگه ندارید.

– چنانچه نسبت به گرد و غبار حساسیت دارید، کف اتاق‌ها را با جاروبرقی جارو بزنید و با دستمال نمناک، گرد و خاک لوازم را پاک کنید.

آلرژی

نکاتی برای کاستن از علایم الرژی

-هنگامی که میزان گرده گیاهان در هوا فراوان است، از خانه خارج نشوید که غالبا در پس از ظهرهای خشک و خنک بدین صورت است، ولی میزان این گرده‌ها در هوای سرد و نمناک (بعد از باران) بطرز عجیبی کاهش میابد.

-اگر کولرتان آبی است حتماً باید هر ساله پوشال آن را تعویض نمایید، زیرا رشد قارچ‌ها در پوشال و تنفس آن سبب تشدید آلرژی میشود، چنانچه از کولر آبی استفاده میکنید شاید به سرما آلرژی دارید، بهترین راه جلوگیری اینست که در معرض باد مستقیم کولر قرار نگیرید، بکارگیری آنتی هیستامین همچنین سودمند است.

-شست وشوی بینی با سرم نمکی به باز ماندن راههای هوایی کمک فراوانی میکند، بکارگیری درمان موضعی اسپری‌های بینی بسیار یاری دهنده است، دو هفته پیش از آغاز -علایم با یاری درمان اندک پیامد و اندک هزینه‌ی اسپری (کلرید سدیم)، می‌توانید از پیدایش نشانه‌های جلوگیری نمایید.

-اگر می‌توانید باید محل زندگیتان را دگرگون کنید، در غیر اینصورت باید از ماسک فیلتر دار بهره جویی کنید.

-افرادی که گرفتار خلط حلق هستند و مکرراً احساس صاف کردن صدا دارند و احساس وجود خلط میکنند، بیشتر هیچ دشواری در ریه و سینوس ندارند و مشکل اساسی برگشت اسید – معده است که بطور معمول با اجتناب غذایی و تغییر زمان خوردن و خوابیدن مشکلات به کمترین حد می‌رسد.

-به جای فرش و قالی از کف پوش بهره جویی کنید.

قالی‌ها محل گردهمایی گرد وغبار و گرده‌ها و دیگر عوامل آلرژی زا هستند.

امورات باغ داری و گل کاری را به زمان بعد از گرده افشانی -و بعد از انتها و پایان فصل آلرژی موکول کنید.

-در صورتی که میدانید به چه گرده گیاهی حساس هستید تلاش کنید در فصل گرده افشانی آن گیاه از رفتن به محلهای رویش آن گیاه امتناع کنید.

از عینکهای آفتابی به منظور پرهیز از وارد شدن گرده‌ها به چشمهایتان بهره جویی کنید.

-اگر در محل زندگی تان گرده‌های گیاهی در فضا پراکنده می‌شوند، درها و پنجره‌های اتاق خواب تان را در وسط بامداد (حدود ساعت ۱۰) و ابتدای غروب (حدود ساعت ۷) بسته نگه دارید چرا که بطور معمول در این ساعتها اوج گرده افشانی گیاهی صورت میگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =