قوانین اشتباه در مورد سلامتی

باورهای معمول در قانون سلامت و تغذیه که بطور کامل اشتباه هستند.

هر قانون سلامتی لزوما علمی نیست و احتمال دارد با وجود حقیقی نبودن، دست به دست بین نسل‌های مختلف جابه جا شده باشد.

در این نوشته این دسته از حقایق ناصحیح را وارسی می‌کنیم.

از اونجایی که هیچی ارزش سلامتی را نداشته و باید همواره مراقب آن بود، اشخاص همواره توجه خاصی به آن دارند و بهمین دلیل از قوانین گوناگونی پیروی میکنند. یک قانون سلامتی شاید از کودکی در گوش یک فرد خوانده شده باشد و او همواره از آن پیروی کند، درحالیکه در عمل، فایده مخصوصی برای وی ندارد.

۱ نفر احتمال دارد قوانین راز سلامتی را از فرد یا افرادی به خصوص قدیمی شنیده و با خیال باتجربه بودن آن‌ها، این صحبت‌ها را چشم و گوش بسته بپذیرید.

البته، گرچه بعضی از این قوانین سلامتی تحت الفظی توسط پژوهشگران رد شده اند، ولی بر روی بعضی دیگر از آنها هنوز مطالعه خاصی صورت نگرفته است.

بدین گونه، نه واقعیت داشتن و نه کذب بودن آنها به صورت علمی مشخص نشده است.

به هر صورت بهتر است بجای دنبال کردن گفته‌های دست به دست شده از دیرباز، بسراغ انجام اعمالی بروید که حقیقی بودن آنها به صورت علمی اثبات شده است.هر نوع از افکار و عقاید در زمینه‌های مختلف، منطقه به منطقه و کشور به کشور متمایز است.، پس در صورت تازه بودن این موارد برای شما متعجب نشوید.

۱۱قانون سلامتی که در حقیقت بطور کامل اشتباه هستند.

۱ مونو سدیم گلوتامات در خوراکی‌های چینی سبب مریضی میشود.

پس از نوشته شدن نامه‌ای توسط یک دکتر برای مجله New England Journal of Medicine در سال ۱۹۶۸، عقیده به زیان آور بوده MSG یا همان مونو سدیم گلوتامات باب شد.

وی در نامه خود عبارت جدیدی به عنوان «سندرم رستوران چینی» ابداع کرد تا به این وسیله نشانه‌های بیماری‌های گوناگونی اعم از بیحسی و کاستی همگانی را تشریح کند.

گرچه وی مونو سدیم گلوتامات را عامل بروز این اتفاقات پس از خوردن خوراکی‌های چینی عنوان کرده بود، ولی مطالعه او این موضوع را اثبات نمی‌کرد.

ولی اکنون، طبیبان بر اساس یافته‌های کانون شیمی آمریکا به این جمع بندی رسیده اند که مونو سدیم گلوتامات، تنها بعضی افراد را آن هم در وقت مصرف شدن با شکم تهی و در اندازه‌ای بالا تحت تأثیر قرار میدهد.

مصرف آن در حالت طبیعی، مشکلی برای اغلب افراد ایجاد نخواهد کرد.
بر اساس یافته‌های جدیدتر، این ترکیب شیمیایی فقط یک نوع آمینو اسید است که اتم سدیم به آن افزوده شده است.

گفته شده بیشتر اشخاصی که پس از مصرف MSG حالات بدی را تحربه میکنند، بیشتر گرفتار تلقین شده اند و یک قانون سلامتی اشتباه، مغز آنهارا وادار به اظهار مریضی کرده است.

دو قهوه از رشد جلوگیری میکند.

با وجود قدیمی بودن این قانون سلامتی، هنوز شواهد مکفی برای اثبات آن وجود ندارند. بر اساس شمار چشمگیری از آزمایش‌های انجام گرفته، مصرف کافئین رابطه خاصی با رشد استخوان‌های کودکان ندارد.

البته در بالغین و بزرگسالان قضیه اندکی متمایز است..طبق گفته پژوهشگران، مصرف بالای کافئین در اشخاص بزرگسال جذب کلسیم در بدن آنهارا محدود میکند. البته، این تاثیر اندک‌تر از آن چیزیست که تصور میکنید و با خوردن شیر به میزان یک قاشق غذاخوری، محدودیت جذب کلسیم ایجاد شده توسط یک فنجان قهوه کاملا جبران میشود.

گفته شده نقش تبلیغات در باور زیان آور بودن قهوه خیلی است.

به عنوان نمونه، یک تولیدکننده غلات بنام C W

Post مدت‌ها قبل در سعی بود تا یک آشامیدنی مختص وعده بامداد بنام Postum را بعنوان جایگزینی برای قهوه به مردم آشنا کند، به همین سبب سم پاشی علیه این آشامیدنی را شروع کرد.

این شرکت قهوه را یک نوع سم برای اعصاب خطاب می‌کرد که می‌بایست شدیدا از خوراندن آن به اطفال جلوگیری می‌شد.

۳ لباس زیاد بپوشید وگرنه سرما می‌خورید.

شاید این قانون سلامتی را به مراتب افزون‌تر از دیگر موارد شنیده باشید، ولی این نیز یک غلط مصطلح بیش نیست.

سرد بودن از دید فیزیکی عاملی نیست که باعث مریض شدن شما بشود، بلکه علت اساسی بروز این اختلال واقع شدن در معرض ویروس آن است.

هنوز هیچ پشتوانه علمی دقیقی برای اثبات زیان آور بودن بیرون رفتن با موی خیس هنگام یخبندان بودن هوا نیست و احتمال دارد همواره بعد از اینکار، با نوعی هیپوترمی و اخلال کار قسمتهای بدن به علت کاهش غیرمنتظره درجه حرارت آن‌ها مواجه شده باشید.گفته‌های علمی بیشتری هستند که دلیل بالارفتن احتمال سرماخوردگی در زمستان را تشریح میکنند.

به عنوان نمونه، از اونجایی که در فصل سرما کم‌تر به محیط‌های باز می‌رویم، امکان اخذ ویروس این اختلال از یک شخص مریض به دلیل قرار داشتن با وی در یک محیط بسته بالا میرود.
علتهای زیادی باعث ظهور سرماخوردگی میشوند که تمامی آنهارا می‌بایست در یک مقاله مفصل بررسی کرد، ولی نکته اساسی اینجاس که سرد بودن بدن دلیلی برای مبتلا شدن به این اختلال نیست و نباید آن را یک قانون سلامتی به اثبات رسیده دانست.

برخی پژوهشگران اعتقاد دارند واقع شدن در معرض هوای سرد حتی سبب التیام و بهبود وضعیت سلامت جسمانی نیز میشود.

چهار تریپتوفان شیمیایی در بوقلمون سبب خواب آلودگی میشود.

هیچ فردی را نمی‌توان یافت که خوابیدن پس از خوردن یک وعده غذایی مفصل را دوست نداشته باشد.

البته تمایل به خواب در وقت خوردن برخی از خوراکی‌ها شدیدتر میشود.

به عنوان نمونه میتوان به بوقلمون اشاره نمود که بر اساس یک قانون نانوشته، تریپتوفان موجود در آن باعث ظهور خواب آلودگی شدید میشود.

این ماده، یک نوع آمینو اسید بوده و در ایجاد مواد شیمیایی در مغز که باعث آرام شدن فرد می‌شوند، نقش با اهمیتی دارد.

چنانچه علت احساس خواب آلودگی پس از خوردن بوقلمون این ترکیب شیمیایی باشد، خوردن هر ماده غذایی شامل آن همچون پنیر چدار نیز باید نتیجه مشابهی داشته باشد، درحالیکه این نوع پنیر هرگز به عنوان عامل ایجاد حس خسته بودن شناخته نشده است.

به اعتقاد پژوهشگران، کربوهیدرات و به خصوص نوع جشن هایی که در آن بوقلمون سرو می‌شوند، عامل اساسی احساس احتیاج به خواب نیم روزی پس از خوردن این غذای لذیذ هستند.

پنج اخذ ویتامین به صورت مستقیم برای تندرستی بافایده است.

ایده خوردن یک قرص تماما محتوی ویتامین به جای مواد خوراکی حاوی ذره‌ای از آن، بسیار والا بنظر میرسد حتی برخی از قرصهای مولتی ویتامین ، طی یک وعده حجم بالایی از چند ویتامین گوناگون را به صورت مستقیم به جسم وارد میکنند.

جای تاسف است که این قانون سلامتی در حقیقت به صورتی که انتظار دارید عمل نمی‌کند.پس از چندین دهه تحقیق بر روی انواع ویتامین‌ها، طبق بیشتر آن‌ها هیچ علت مخصوصی برای بکارگیری مولتی ویتامین ‌ها وجود ندارد. هم چنین بر اساس بعضی دیگر از بررسی‌ها، این دسته از مواد مکمل غذایی بنوعی با افزایش درصد مبتلا شدن به سرطان در رابطه هستند.

قضیه برای آنهایی که از سو تغذیه رنج میبرند تفاوت دارد و آن‌ها باید بتوانند به ازای خوردن حجم اندکی از مواد خوراکی ، انرژی و ویتامین چشمگیری را دریافت نمایند. ولی اشخاص معمولی خوبتر است مصرف مواد خوراکی طبیعی و مختلف، انواع ویتامین‌های مورد احتیاج بدن را دریافت نمایند.

نود درصد گرمای بدن از مسیر سر از دست می‌رود.

نمایان بودن سر آدم در قیاس با دیگر اجزای بدن، علت موجهی برای این موضوع نیست و گرما از مسیر هر بخش پوشیده نشده‌ی بدن از دست می‌رود.

همانطوری که درصورت نپوشیدن یک شلوار بلند در زمستون، گرمای بدن از مسیر پاها بیرون می‌رود، در صورت قرار ندادن کلاه بر روی سر این رویداد از مسیر این هر یکصد بدن رخ میدهد و هیچ تفاوت خاصی میان اجزای گوناگون بدن وجود ندارد.

۷ پس از خوردن خوراک بی درنگ شنا نکنید.

این یک قانون سلامتی است که بیشتر توسط پدر و مادر به کودکان گفته میشود. به اعتقاد آن‌ها پس از خوردن خوراک، در صورت تصمیم برای شنا کردن می‌بایست بین نیم تا یک ساعت درانتظار ماند.

عقیده به این مطلب، از اونجایی ریشه میگیرد که فرآیند هضم خوراک سبب جذب خون بیشتری در رگ‌های معده میشود و بدین ترتیب خون پایین‌تر برای دیگر عضلات باقی میماند. به همین سبب احتمال اسپاسم ماهیچه‌ها هنگام شنا کردن و بروز حوادث ناگوار بعدی بالا میرود.

به اعتقاد برخی پدر و مادر، پس از صرف یک وعده غذایی کامل حتی باید از استحمام نیز اجتناب کرد.هنوز شواهد مستقیمی در مورد این موضوع به دست نیامده است. به بیانی دیگر، هنوز هیچ گزارشی مبنی بر غرق شدن به خاطر اسپاسم ماهیچه‌ها پس از غذا خوردن به اندازه زیاد ارائه نشده است. اسپاسم ماهیچه‌ها هنگام شنا کردن اتفاقی متداول است، ولی نمی‌توان آنهارا دائما با پر بودن معده مرتبط دانست.

با وجود این، بر اساس یک ضرب المثل معروف «کار از محکم کاری عیب نمی‌کند».

۸ در صورت بلیعدن آدامس ، هضم آن ۷ سال طول خواهد کشید.

وقتی معین شد شان اسپایسر (Sean Spicer) به عنوان دبیر مطبوعاتی دونالد ترامپ ، روزانه دو پاکت و نصفی آدامس را پس از جویدن می‌بلعد، بخش زیادی از اشخاص معتقد به این قانون سلامتی از خود پرسیدند چطور وی تاکنون از درد معده زمین گیر نشده است؟

آدامس غیر قابل هضم است، بهمین علت به همان صورتی که آنرا بلعیده اید، از درون روده‌ها عبور کرده و بعد از تن دور کردن میشود.

این تنها ماده غذایی غیر قابل هضم نیست و اشخاص چنین موادی را در طی روز باز هم مصرف میکنند.

در بعضی از موقعیت‌ها نادر احتمال دارد بلعیدن حجم زیادی از آدامس توسط فردیکه به یبوست نیز گرفتار شده، باعث ایجاد مشکل شود.

به عنوان نمونه، حدود سه سال پیش، روده یک کودک شش ساله به علت خوردن آدامس مسدود شد و برای او و خانواده‌اش ایجاد دردسر کرد.

با وجود این، هنوز پژوهشگران عقیده دارند بلعیدن آدامس مشکلی ایجاد نمیکند.

۹ پس از یک وعده غذایی ناسالم فقط آشامیدنی استفاده کنید.

جای تاسف است که عادت به استفاده محض از آشامیدنی برای مدتی قابل توجه پس از خوردن خوراکی‌ها و حتی دیگر آشامیدنی‌های ناسالم، به غلط تغییر به یک قانون سلامتی شده است که از طریق اشخاص زیادی توصیه میشود، با اینکه باید همین عقیده اشتباه را ناسالم و زیان آور برای تندرستی خطاب کنیم.

بدن آدم بطور طبیعی مواد شیمیایی زیان آور را از مسیر کبد، کلیه‌ها و سیستم هاضمه دور کردن میکند.

شاید بتوان گفت بوسیله استفادا یکسره از آشامیدنی، تنها سرعت این پروسه اندکی بیشتر میشود.

آشامیدنی هایی که امروز اشخاص استفاده میکنند آن چنان تندرست و سالم نیستند و به طبیعی بودن آن‌ها اعتمادی نیست.

از طرفی دیگر، اخذ زیاد مایعات سبب دور کردن مواد مفیدی همچون فیبر از بدن میشود.

حتی تصمیم برای تهیه آب میوه به صورت کاملا عادی نیز غلط است، چرا که شاید بیشتر بخش‌های مفید آن را به صورت تفاله بیرون بیندازید.

۱۰ هر کس باید هر روزه ۸ لیوان آب بنوشد.

در اهمیت تامین آب مورد احتیاج بدن به صورت یکسره هیچ شکی نیست و آن را باید یک قانون سلامتی به اثبات رسیده دانست، ولی ایده خوردن هشت لیوان آب در طول روزانه اندکی عجیب و غریب بنظر میرسد

پژوهشگران در افراد تندرست، هیچ ارتباطی میان استفاده از مایعات و بیماری‌های کلیوی، بیماریهای قلبی، سطح سدیم و حتی کیفیت پوست بدن پیدا نکرده اند.اشخاص از مسیر خوراکی‌ها و دیگر انواع آشامیدنی که در طی روز مصرف میکنند آب زیادی به جسم خود می‌رسانند. البته نباید هرگز آشامیدنی‌های دیگر را بطور کامل جایگزین آب کنیم و همواره برای از بین بردن تشنگی بسراغ هر نوع آشامیدنی بجز آب برویم.

برای تجزیه بیشتر نوشیدنی‌ها در معده به کالری به مراتب زیادتری نیاز است.

از طرفی دیگر، آشامیدنی‌های تصنعی بیشتر دارای شکر تصنعی هستند که اخذ زیاد آن‌ها، مشکلات خیلی زیادی اعم از مبتلا شدن به دیابت را باعث میشود.

به هر صورت پسندیده‌تر است هر وقتی که احساس تشنگی کردید آب بیاشامید و حجم آب اخذ شده در فصل‌های گرم سال را اندکی افزایش بدهید، ولی نیازی وجود ندارد تا بطور دقیق شمار لیوان آب مصرف شده را حساب نمایید.

۱۱ خوردن چیزی که برای اندک‌تر از پنج ثانیه سطح زمین بوده مشکلی ندارد.

رها شدن یک ماده خوراکی لذیذ از دست و افتادن آن بر سطح زمین اتفاق ناگواری است، ولی آیا در صورت برداشتن سریع آن از سطح زمین، خوردنش مشکلی ایجاد نمی‌کند؟ نباید خود را گول زد و با فرض سرعت در برداشتن خوراک از روی یک محیط آلوده آن را مصرف نمود، چرا که باکتری‌ها در طی میلی ثانیه سرایت پیدا میکنند. جذب باکتری خوراکی‌های آب و یا روغن دار به مراتب از خوراکی‌های خشک بیش‌تر است، ولی به هر صورت نمی‌توان زمان دقیقی برای نجات دادن خوراک و ممانعت از دور ریختن آن اعلام کرد!

تنها فاکتوری که میتوان بر اساس آن درباره ایمن و یا ناایمن بودن خوراک بعد از پیدایش این رویداد قضاوت کرد، سطحی است که ماده غذایی بر روی آن ریخته شده است.

بعضی افراد احتمال دارد وابسته به سطح، به واژگونی خوراک اهمیت ندهند و آن را مجددا استفاده کنند، ولی بی تردید برداشتن و مصرف کردن خوراک از روی زمینی که اشخاص مختلف بر روی آن راه می‌روند بهیچوجه صحیح نیست.

در مطلبی دیگر، قسمت دوم قوانین سلامتی ناصحیح را وارسی خواهیم کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 8 =