ظروف مسی ممنوع یا مفید؟

خواص و فواید آشپزی و غذا خوردن در ظروف مسی

ظرف خوراک، یکی از با اهمیت‌ترین وسایلی است که در منزل برای خوردن و آشامیدن به آن نیاز داریم، ولی چه باور کنید چه باور نکنید، ظروف مسی ، دارای فواید سلامتی برای بدن است.

روزانه، مردم برای خوردن و آشامیدن در خانه خود از ظروف خوراک استفاده می‌کنند؛ ظروف خوراک شامل بشقاب، چنگال، قاشق، نعلبکی، لیوان، چاقو و دیگر ظروف مورد احتیاج در آشپزخانه است.

در طول دهه‌های مختلف، مردم توانستند انواع گوناگونی از ظروف را از مواد مختلف ایجاد کنند بعضی از ظروف خوراک وجود دارند، که حقیقتأ برای سلامتی بدن با فایده اند و در برابر بعضی از مواد و متریال‌ها محتوی مواد شیمیایی سمی، جیوه و دیگر عناصر زیان آور برای بدن زیان آور هستند،

در دنباله این قسمت از سلامت زیبان به فواید آشامیدن آب در ظروف مسی می‌پردازیم.
خواص ظروف مسی

ظروف مسی بافایده برای بدن

فواید آشامیدن آب با ظروف مسی

بعضی پژوهش‌ها علمی نشان میدهد که، داشتن میزان اندکی مس در بدن، میتواند اثر مثبتی بر سلامتی کلی بدن داشته باشد؛ برخی از فایده‌های سلامت از آشامیدن آب در ظروف مسی را آورده ایم:
  • افزایش تندرستی پوست :
مس، پوست‌های صدمه دیده و خشک را مداوا میکند، هم چنین سبب ایجاد سلول‌های تندرست و سالم پوست می‌شود؛ آشامیدن در فنجان مسی نیز، سبب ازدیاد کشش (خاصیت الاستیسیته) و تندرستی پوست میشود.
  • تحکیم مو :
این فلز، سبب ایجاد ملانین در بدن میشود که می‌تواند سلامت مو را بازگرداند و سبب رشد سریع مو شود.
  • یاری به طحال و کبد:
به کارکرد طحال و کبد ما یاری می‌کند، و هم چنین به کارکرد مناسب چندین عضو دیگر نیز یاری می‌کند.
  • التیام و بهبود تندرستی قلب ی عروقی:
میزان اندکی از مس، می‌تواند انسداد شریانها را از میان ببرد. و هم چنین سبب پیشگیری از ایجاد پلاک هایی میشود که، سبب بسته شدن عروق خونی می‌شوند.
  • تحریک مغز:
مس می‌تواند، بدن را به منظور تولید میلین تحریک کند، که این سبب افزایش سرعت کارکرد مغز میشود.
  • تسلی و آرامش مفاصل:
می‌تواند بیماری آرتروز را التیام و بهبود دهد و غضروفی را که سبب مشکلات مفصلی شده را بازسازی کند، که به مداوا مفاصل درد و تورم مفاصل، یاری می‌کند.

تندرستی پوست و مو با خوردن آب در ظرف مسی

درباره مس:

مس، یک ماده معدنی لازم در تمام بافتهای بدن است؛ مس و آهن، سبب تشکیل گویچه‌های قرمز می‌شوند.

مس، هم چنین کمک میکند تا عروق خونی، اعصاب، ساختار ایمنی بدن و استخوان‌ها تندرست و سالم بمانند.

مس بطور طبیعی، در انواع خاصی از صدف‌ها، غلات کامل، سیب زمینی ، میوههای خشک شده و سبزی‌ها سبز تیره یافت میشود.

اغلب مردم در رژیم هر روزه خود، به میزان مکفی مس دریافت می‌نمایند.

میزان خاص دریافتی مس مورد احتیاج روزانه اشخاص، بستگی به سن، جنس و وضعیت تندرستی و سلامتی آن‌ها دارد؛

مدلین پلاس، اعلام میکند که میزان مناسب استفاده روزانه مس برای یک بالغ بالای ۱۹ سال، ۹۰۰ میکروگرم است؛ مس در مقادیر زیاد، سمی میشود، گرچه میزان سم آن مقدار گیری و مشخص نشده است.

آشپزی و غذا خوردن در ظروف مسی بافایده برای بدن

ایمنی و نکات اساسی و مهم هنگام بکارگیری ظروف مسی:

قابلمه‌های مسی که با موادی مانند قلع و استیل ضد زنگ ترکیب شده اند، توانایی دارند شما را از مسمومیت مرتبط به مس حفاظت کنند. فلز، به آسانی با بعضی از خوراکی‌ها حل میشود و میزان فراوان آن میتواند سبب حالت تهوع ، استفراغ و اسهال شود.

طبق گفته سازمان خوراک و دارو، خوراکی‌های اسیدی، سبب حل شدن مس از ظروف آشپزی به خوراک میشود، چنانچه از قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های مسی حفاظت نشده و ترکیب نشده با بقیه فلزها استفاده میکنید، اسیدیته خوراکی هارا مورد مطالعه بگذارید.

فواید ظروف آشپزی مسی:

نه فقط قابلمه‌ها و تابه‌های مسی در آشپزخانه جذاب هستند، بلکه مس هدایت کننده و جابه‌جا‌ کننده والا برای گرما است و برای پخت و پز در میزان بالا، بسیار والا است؛ آشپزها، بیشتر از قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های مسی برای تهیه سس‌ها و خوراکی هایی که احتیاج به درجه حرارت شدیدأ در کنترل دارند، استفاده میکنند.

قابلمه‌ها و تابه‌های مسی، عموما با قلع یا استیل ضد زنگ پوشانده می‌شوند، بنابراین مصرف کنندگان نیاز نیست نگران مسمومیت با مس باشند؛ انتقال گرمای والا آن، میتواند از طریق پوشش آن حفاظت شود.

مس انتقال دهنده گرمی بالا مناسب در آشپزی

نظر متفاوت متخصصان طب قدیمی در زمینه ظروف مسی

ولی در زمینه مصرف از ظروف مسی برای آشپزی نظرات متفاوتی در کتب طب قدیمی مطرح شده است.

  • چنانچه مس بیشتر از نیار بدن وارد بدن شود در کبد رسوب کرده و مسمومیت ایجاد میکند هم چنین گردهمایی مس در بدن باعث بروز تهوع و سر درد میشود مس چنانچه وارد خوراک شود. جذب کلسیم و آهن را دچار اختلال میکند و ظروف مسی باید لعاب داشته باشد و ظروف مسی قدیمی که لعاب ندارد پخت خوراک در آن درست نیست.
  • باید بدانیم در کتاب‌های مرجع طب قدیمی بکارگیری ظروف مسی شدیدأ منع شده است! ظروف مسی که تحت عنوان «نحاس» یاد شده، از مضرترین ظروف برای طبخ خوراک عنوان شده است.
  • در کتاب تغذیه در طب ایرانی، اسلامی ظروف مسی و روی به علت آزاد کردن این عناصر با ارزش به خوراک سبب تاثیر بر کارکرد ساختار مغزواعصاب و غده‌های درون ریز بدن میشوند یکی از مضرات ظروف مسی اکسید شدن آنهاست که خیلی پرخطر است و بایست بموقع قلع اندود شود.
  • در کتاب «مفرح القلوب»، که شرح کتاب قانونچه در طب است (قرن هشتم هجری قمری)، حکیم محمد ارزانی، از بزرگترین حکمای طب ایرانی، می‌گوید: «طبخ طعام در انای نحاس (ظرف مسی) مناسب نیست به خصوص چنانچه مدت زمان پخت بیش از حد باشد و نیز خوراک چرب و ترش باشد.

مضرات ظروف مسی

مضرات پخت خوراک در ظروف مسی از دید متخصصان طب قدیمی

  • قلع اندود کردن آن گرچه مضرت آن را کاهش می‌دهد ولی بطور کامل زیان آن را رفع نمی‌کند.حکیم محمد ارزانی قلع اندود کردن مکرر را سفارش نمی‌کند و نهی شدید کرده از ظرف مسی که قلع آن رفته است.مداومت در مصرف ظرف مسی را سبب ایجاد جذام دانسته اند.

    بهترین ظروف از منظر ایشان ظروف آبگینه (پیرکس امروزه) و چینی است.

  • در کتاب تحفة المؤمنین، تألیف سید محمد مؤمن تنکابنی؛ طبیب قرن ۱۱، که از منابع معتبر در خصوص دارو و مفردات طبی است، مصرف ظروف مسی به ویژه بی قلع آن بسیار زیان آور توصیف شده است.
  • در کتاب مخزن الادویه، تألیف حکیم عقیلی خراسانی؛ دانشمند و طبیب بزرگ قرن دوازده هجری قمری، که از کاملترین و جامعترین مجموعه دارویی در میراث طب قدیمی و سنتی ایران است، آمده آشامیدن خوراکی‌های ترش، فرآورده‌های لبنی، گوشت‌ها، در ظرف مس بی قلع به ویژه آن که زمانی در آن مانده باشد بسیار زیان آور است و سبب ایجاد بیماری برص (نوعی لکه‌های پوستی) میشود.
  • شیخ الرئیس نیز در کتاب قانون گفته است: «واجب است که امتناع کنید. از طبخ آنچه که شور یا چرب و یا شیرین است مانند گوشت و فرآورده‌های لبنی و آنچه که ترش است در ظروف مسی و حتی آشامیدن در این ظروف زیرا که بدون تردید زنگار می‌بندد و زنگار نیز سم قاتل است»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 3 =