آموزش تفسیر نتیجه آزمایش تیروئید

آزمایش تیروئید را چگونه تفسیر کنیم؟

تیروئید، غده پروانه‌ای شکل واقع در گردن است که هورمون تیروئید می‌سازد اختلالات تیروئید سبب میشود که این غده هورمون بیشتر از اندازه یا خیلی اندک ایجاد کند که بخش زیادی از توابع در بدنتان از تپش قلب تا متابولیسم بدن شما را بعهده دارد.

چنانچه دکتر شما فکر میکنند شما از تیروئید پر کار یا تحت فعال رنج میبرید او احتمال دارد آزمایش هایی را برایتان سفارش دهد خواندن برآیند مانند یک کار پیچیده بنظر میرسد به یاد داشته باشید که تنها دکتر شما میتواند بیماری تیروئید را مشخص کند بنابراین اطمینان حاصل کنید که شما را با او در زمینه برآیند و شروع مداوا در صورت لزوم بحث خواهید کرد.
آزمایش تیروئید

انجام آزمایش تیروئید و تفسیر آن

تفسیر نتیجه آزمایش تیروئید :

۱ آیا TSH شما در محدوده طبیعی است؟

آزمون اول تیروئید که به شیوه کلی توسط طبیبان گرفته میشود TSH است TSH مخفف «هورمون تحریک کننده» است که از طریق غده هیپوفیز ایجاد شده و تیروئید را تحریک به تشکیل و انتشار هورمون T۴ و T۳ میکند.TSHرا میتوان به «موتور» تیرویید تشبیه کرد که میزان هورمون تیروئید، سنتز و انتشار آن به درون بدن را گزینش میکند.میزان نرمال برای TSH بین ۰ چهار – چهار ۰ mIU / L است.

چنانچه TSH شما در این محدوده است که نشانه خوبیست با وجود این، ارزش TSH نرمال کاملا اختلالات غده تیروئید را رد نمی‌کند مقادیر حداکثر نرمال TSH می‌تواند مشکلات بالقوه تیروئید که درحال مسیر تکاملی است را نمایش دهد.

با عنایت به تعامل پیچیده از هورمون‌های مختلف که به کارکرد تیروئید یاری می‌کند.اغلب اختلالات غده تیروئید احتیاج به دو یا چند آزمایش برای شناسایی و تشخیص دارد حتی چنانچه TSH شما عادی است. دکتر شما امکان دارد انجام آزمایش‌های بیشتری را سفارش دهد چنانچه او همچنان گمان میکند که شما امکان دارد یک مشکل تیروئید داشته باشید.

دو تفسیر آزمایش با TSH بالا چیست؟

TSH به تیروئید میگوید که T۴ و T۳ بیشتری ایجاد کند هورمونهایی آزاد شده از تیروئید (به فرمان TSH) درسراسر بدن عمل میکنند.

چنانچه تیروئید شما تحت فعال است بعد آن به میزان مکفی T۴ و T۳ زیاد آزاد نمی‌کند بنابراین غده هیپوفیز TSH بیشتری آزاد خواهد کرد و جبران خواهد کرد.بنابراین، یک TSH بالا احتمال دارد نشانی از کم کاری غده تیروئید (وضعیتی که در آن تیرویید شما مقادیر ناکافی از هورمون ایجاد می‌کند) باشد.با وجود این، برای اعلام چنین تشخیصی نیاز به وارسی بیشتر می‌باشد.

۳ به علایم و نشانه‌های کم کاری غده تیروئید نگاه کنید.

علاوه بر خواندن TSH بالا، کم کاری غده تیروئید نیز بسیاری از نشانه‌های بالینی را نماش میدهد دکتر شما هر یک از نشانه‌های زیر یا نشانه‌های مشکوک به کم کاری غده تیروئید را می‌گوید:

  • افزایش حساسیت به سرما
  • ملال و خستگی
  • بالارفتن وزن غیر قابل توضیح
  • پوست خشک غیر منتظره
  • یبوست
  • درد و خشکی عضلانی
  • درد و تورم مفاصل
  • افسردگی و یا باقی تغییرات اخلاق و رفتار
  • با سرعت پایین‌تر تپش قلب معمولی
  • نازک شدن مو
  • تغییرات چرخه قاعدگی
  • تفکر و یا صحبت کردن آهسته

آزمایش تیروئید

انجام آزمایش تیروئید و تفسیر آن

چهار تفسیر آزمایش با TSH خیلی اندک چیست؟

از سمت دیگر، چنانچه شما TSHبسیار پایین داشته باشید آن احتمال دارد جواب بدن برای هیپوفیز شما به ایجاد TSH کم‌تر به دلیل هورمون‌های تیروئید T۳ و T۴ بیشتر از اندازه در بدن باشد بدین گونه TSH پایین احتمال دارد نشانه تیروئید پرکار (تولید بیشتر از اندازه هورمون تیروئید) باشد.باز هم، برای اعلام چنین تشخیص بررسی خون بیشتری مورد احتیاج خواهد بود.خواندن TSH به تنهایی می‌تواند دکترتان را در مسیری خاص قرار بگذارد. ولی خود به خود آنکه بطور معمول تشخیصی نیست.

پنج به علایم و نشانه‌های تیروئید پرکار توجه داشته باشید.

تیروئید پرکار علاوه بر خواندن TSH پایین، بسیاری از نشانه‌های بالینی را ارایه می‌نماید دکتر شما هر یک از نشانه‌های زیر یا نشانه‌های مشکوک به پر کاری غده تیروئید را می‌گوید:

  • تپش قلب تندتر از معمولی
  • کم کردن وزن بدون علت
  • افزایش اشتها
  • عرق کردن
  • لرزش، غالبا در دست
  • اضطراب ، تحریک پذیری و یا باقی تغییرات اخلاق و رفتار
  • ملال و خستگی
  • حرکات روده بیشتر مکرر
  • تیرویید بزرگ شده (که میتواند در گردن شما حس و یک «گواتر» نامیده می‌شود)
  • مشکل خواب
  • برآمدگی چشم و یا بیرون زده بیش از میزان رایج (این نشانه در نوع خاصی از تیروئید پرکار بنام بیماری گریوز است به صورت ویژه، اختلالات چشم است بنام «افتالموپاتی گریوز است»)

شش از میزان TSH خود را برای نظارت بر درمان مستمر تیروئید بهره جویی کنید.

چنانچه شما با یک اختلال تیروئید تشخیص داده شده اید و در حال اخذ مداوا برای آن هستید دکتر شما با احتمال فراوان توصیه خواهد کرد که شما آزمون TSH را بطور مرتب به منظور وارسی اثربخشی درمان انجام دهید با نظارت یکسره ضمنا میتوانید مطمئن شوید که سطح TSH شما در محدوده هدف است.مداوا برای شرایط اندک کاری و تیروئید پرکار بسیار متفاوت هستند.محدوده هدف برای درمان تیروئید بطور معمول یک TSH بین ۰ چهار – چهار ۰ mIU / L است گرچه این احتمال دارد وابسته به نوع اختلال تیروئید شما متفاوت باشد.

شما با احتمال فراوان در شروع درمان خود مراقبتهای بیشتری اخذ خواهید کرد زمانی روال TSH شما بطور کامل سازگار میشود در آن موقع نظارت کم‌تر احتمال دارد مناسب باشد بطور معمول در حدود یکبار در هر دوازده ماه پسندیده است.

۷ وارسی نمایید که آیا T۴ شما در محدوده عادی است..

T۴ از رایج‌ترین هورمون‌های است که مقدار گیری میشود و بطور صاف و مستقیم توسط تیرویید ایجاد میشود و بعد از آن در همه بدن در گردش است محدوده طبیعی T۴ آزاد بین دو ۸ – ۰ ۸ ng / dL است.

میزان دقیق احتمال دارد وابسته به آزمایشگاه و فرم خاص انجام آزمون متفاوت باشد.
با وجود این، برای خیلی از برآیند آزمایشگاهی، در مجاور آن‌ها یک محدوده نرمال گزینش شده است بطوریکه شما به سادگی میتوانید ببینید که آیا T۴ شما پایین، معمولی و یا بالاست.

۸ تفسیر ارزش T۴ در ارتباط با ارزش TSH چیست؟

چنانچه میزان TSH شما غیرعادی بالا باشد احتمال دارد نشاندهنده کم کاری غده تیروئید باشد یک T۴ اندک تشخیص هیپوتیروئیدی را پشتیبانی میکند از سمت دیگر، چنانچه میزان TSH شما به صورت غیرعادی اندک باشد احتمال دارد نشاندهنده تیروئید پرکار باشد یک T۴ بالا تشخیص تیروئید پرکار را پشتیبانی کند.

۹ ارزیابی ارزش T۳ در موارد تیروئید پرکار احتمال دارد.T۳، هورمون دیگر ساخته شده توسط تیرویید است ولی در حالت کلی در مقادیر چشمگیری اندک‌تر از T۴ است T۴ از هورمون‌های اساسی تیروئید است و مورد کاربرد در شناسایی بیماری ‌های تیروئید است بعضی از موردهای تیروئید پرکار (در بیماری‌های خاص) وجود دارد که به میزان نسبتا زیادی T۳ بالا میرود و T۴ طبیعی باقیمانده است و این زمانیست که مقدار گیری T۳ خیلی پراهمیت میشود.

چنانچه T۴ عادی است. ولی TSH اندک است T۳ بالا می‌تواند تشخیص تیروئید پرکار را اعلام کند.
در حالیکه T۳ می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در تشخیص تیروئید پرکار ارائه دهد آن به منظور تشخیص کم کاری غده تیروئید کمک نمی‌کند.
T۳ آزاد بطور رایج بین دو ۳ – چهار دو pg / mL در بالغین و بزرگسالان بالای هجده سال است.
باز هم، شمار دقیق احتمال دارد وابسته به آزمایشگاه و فرم خاصی از آزمون باشد که انجام آن‌ها متمایز است. با وجود این، برای خیلی از برآیند آزمایشگاهی، در مجاور آن‌ها یک محدوده نرمال گزینش شده است بطوریکه شما به سادگی میتوانید ببینید که آیا T۳ شما پایین، معمولی و یا بالاست.

۱۰ تفسیر آزمایش آنتی بادی تیروئید برای افتراق بین انواع متفاوتی از بیماری تیروئید

چنانچه شما با یک اختلال تیروئید تشخیص داده شده اید دکتر شما با احتمال فراوان یکسری سفارش از تحقیقات دیگر برای تیروئید برای بررسی بیشتر و اعلام تشخیص سفارش دهد آزمایش آنتی بادی که بطور معمول انجام میشود امکان دارد منتج به تشخیص سرنخ‌های با اهمیتی در تیروئید شود.آزمایش آنتی بادی تیروئید می‌تواند به تمایز بین انواع تیروئیدیت و نیز شرایط اتوایمیون تیروئید یاری رساند.

TPO آنتی بادی پراکسیداز تیروئید که امکان دارد در شرایط تیروئید اتوایمیون مانند بیماری گریوز یا تیروئیدیت هاشیموتو افزایش یابد.TG (آنتی بادی تیروگلوبولین) نیز امکان دارد در بیماری گریوز یا تیروئیدیت هاشیموتو افزایش یابد.TSHR (آنتی بادی گیرنده TSH) امکان دارد در بیماری گریوز افزایش یابد.

آزمایش تیروئید

انجام آزمایش تیروئید و تفسیر آن

۱۱ آیا کلسی تونین شما مقدار گیری میشود.

آزمون کلسی تونین احتمال دارد به منظور وارسی بیشتر اختلالات غده تیروئید باشد.

کلسی تونین امکان دارد در موارد سرطان تیروئید (به دلیل زمینه‌ای پشت اشکال گوناگون از اختلال کارکرد تیروئید) افزایش یابد ارزش کلسی تونین نیز امکان دارد در موارد هیپرپلازی سلولهای C بالا باشد که شکل دیگری از رشد غیرعادی سلول در تیرویید می‌باشد.

انجام سونوگرافی ، نمونه برداری و یا آزمایش ید برای اعلام تشخیص تیروئید است.
در حالیکه بررسی خون می‌تواند به طبیبان اطلاعات ارزشمند برای شناسایی و تشخیص اختلالات غده تیروئید ارائه دهد مواردی که در آن تحقیقات گسترده‌تر برای گزینش دقیق مشکل احتیاج است دکترتان بشما سفارش تست بیشتر، مانند سونوگرافی تیروئید، نمونه برداری و یا آزمایش ید را دارد.
سونوگرافی تیروئید احتمال دارد برای شناسایی گره‌های تیروئید مورد کاربرد قرار گیرد چنانچه هر گره پیدا شود سونوگرافی میتواند این بینش را بدهد که آیا آن‌ها ندول (پر از مایع) جامد یا کیستیک است که هر دو احتیاج به حالت‌های مختلف درمان دارند سونوگرافی نیز میتوانید برای نظارت بر هرنوع رشد و یا تغییرات ندول در طی زمان استفاده شود.
بیوپسی تیروئید میتواند یک نمونه گیری از ندول‌های مشکوک برای رد کردن احتمال سرطان باشد.
اسکن جذب ید می‌تواند مقدار گیری کند که کدام قسمت‌های از تیروئید بطور مناسب فعال می‌باشد ضمنا میتوانید مناطق غیر فعال و یا بیش فعال شناسایی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − شش =